SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning fler som har problem med sina STD coilovers samt återförsäljaren av dom?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Christian S
    Deltagare

Hej kära klubb kamrater & forums vänner.

Som rubriken lyder så undrar jag om det är fler som har problem med sina STD ben för det har nämligen jag, problemet upptäckte jag i höstas när jag skulle höja bilen inför besiktningen för gången innan så va den så låg att dom inte fick under släden som är på lyften under staget jag har under bilen fram samt att den inte gick under avgassystemet utan att lyfta bilen lite grann så denna gången tänkte jag vara sjysta mot dom och ha den lite högre, blev ganska förvånad när jag skulle börja skruva på fjäderbenen för att ändra höjden då dom satt fast och det på grejer som har gått knappt 1½ sommar!
      Fram släppte dom rätt lätt men bak va det värre, där satt det bomfast men efter lite bankande osv så fick jag loss den ena medans den andra i princip vägrade röra på sig överhuvudtaget och ringarna som sitter under fjädern (som ju är dom man får snurra runt fjäderbenet med) helt sönder bankade och på den under mindre ringen så har det försvunnit så mycket material ifrån gängorna i ringen att det går att flytta den upp och ner på fjäderbenet utan att snurra på den.
      Så för att kunna besikta bilen så satte jag på mina orginal fjäderben och dom sitter fortfarande på då jag inte har fått tag på nya ringar trots att jag första gången kontaktade återförsäljaren av dom i slutet av oktober förra året! och då är det endå som många av er vet en i klubben som är återförsäljare av dom här i sverige.
      Det skojiga är också att det dröjer alltid minst 2 veckor (oftast närmare 4 eller mer) innan han svarar på mailen man skickar till honom.

Så här såg det ut efter det att jag skruvat isär fjäderbenen, inte konstigt att det gick trögt att snurra på dom!

anledningen till att dom ser ut som dom gör tror jag är att där skalan är så är det platt vilket gör att det kan rinna ner vatten och snuts ner till gängorna vilket inte borde vara så bra den dagen man vill ändra höjd på dom.

Just try
      Deltagare

Blir upprörd när jag läser detta!
        Okej kvalitets problem och måndags ex kommer det alltid att finns från alla tillverkar av allt från bilar till hus, det är inget konstigt med det.
        Det som är konstigt är den totala nonchalansen från den svenska generalagenten. I detta fallet så är det tyvärr helt uppenbart att det bara handlar om att kränga vad som i mina ögon är en felaktig produkt till kund och sen är det hej då! Verkar inte som om märkets rykte eller företagets rykte står på spel har någon som helst betydelse. Att inte lyckas lösa reservdelar, eller nya dämpare eller åtminstone komma med ett svar på så lång tid är ju helt otroligt. Att det dessutom tar väldigt lång tid att få svar på mail mm gör ju inte saken bättre!

Finns hur många sätt som helst som detta kunde löst sig på enligt mig.

Mvh Magnus

syke
        Blockerad

Jag kan inte svara på problem med höjande / sänkande, däremot har jag ganska stora problem med hårdheten, de är totalstumma trots att jag har dem ställda på det mjukaste. Har tänkt plocka bort hjulen för att undersöka men har inte kommit så långt än.

andreaswrx
          Deltagare

det var ju uppe i denna tråden, han kunde aldrig lämna ett pris vad vissa delar kostade och slutade att svara med när det blev lite het om öronen,

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=87789

bara lämna på miljöstationen och köpa nya…

Niklas
            Deltagare

En fråga bara, har ni funderat på att ringa om det är något akut man undrar? Blir det samma ignorans då är det något fel. Ibland har man inte tid att svara på mail och det läggs på hög och sen glöms det bort. Säger inte att det är rätt men det kan hända. Svårare att vänta svara på ett telefonsamtal.

syke
              Blockerad

En fråga bara, har ni funderat på att ringa om det är något akut man undrar? Blir det samma ignorans då är det något fel. Ibland har man inte tid att svara på mail och det läggs på hög och sen glöms det bort. Säger inte att det är rätt men det kan hända. Svårare att vänta svara på ett telefonsamtal.

Håller helt med.

För att förtydliga så kan jag varken säga bu eller bä om mina ben än, undrade mest bara om andra haft liknande problem. Det bästa är ju att ringa jeppe – vilket jag kommer att göra om det konstateras att det är något fel.

Kvarnis
                Deltagare

En sak som tyvärr är me dom flesta hjödjusterbara benen är att man måste smörja in dom mend koppar/silver fett för att dom inte ska nypa.

det kommer mängder av av grus&smuts i gängorna som måste tas bort när man lossar dom.

Oftast så ryker själva ringen och inte gängorna.

Manor
                  Deltagare

…första gången kontaktade återförsäljaren av dom i slutet av oktober förra året! och då är det endå som många av er vet en i klubben som är återförsäljare av dom här i sverige.
                    Det skojiga är också att det dröjer alltid minst 2 veckor (oftast närmare 4 eller mer) innan han svarar på mailen man skickar till honom.

Skittrist, kan man väl sammafatta detta med :(.

Man har ju alltid förhoppningen att en klubbkompis hanterar sådana här saker bättre än ”nån tjomme på stan”, men man får väl nästan anta att Andreaswrx hade rätt i sin kritik i den andra tråden…och att det inte finns några reservdelar att få tag på. Det är väl därför inget svar kan ges.

Hoppas att det löser sig.

andreaswrx
                    Deltagare

Man har ju alltid förhoppningen att en klubbkompis hanterar sådana här saker bättre än ”nån tjomme på stan”, men man får väl nästan anta att Andreaswrx hade rätt i sin kritik i den andra tråden…och att det inte finns några reservdelar att få tag på. Det är väl därför inget svar kan ges.

Tro inte detta är sista gången som detta kommer upp, tyvärr.

Nu börjar ju Asien märkena komma upp i åren och bli slitna och delar behövs. Då finns det inget att få tag på och firmor gör allt för att gömma sig från och ta ansvar. Kvalitet lönar sig i längden,

Christian S
                      Deltagare

det skojiga är ju att i ett mail till mig så har han ju skrivit va dom kostar

Nya ringar kostar inte mycket
                        Ca 10 dollar för 2 tror jag det var, sen blir det väll lite frakt och tull
                        Vill du att jag beställer åt dig ?

och det va i slutet av november förra året och så här stod det i det sista mailet jag fått av han vilket va i mitten på mars

Har haft alldeles för mycket på jobb och privat
                        Jag har mailat nu iallafall
                        det var bara dom yttre ringarna du skulle ha
                        2 av varje ?

Garagekungen
                        Deltagare

Tråkigt det där.
                          Om du får grejorna skulle jag köpa en lott på samma gång.

PS.
                          Tänk på att miljöstationen vill att du separerar metall från olja…
                          …det är två olika containers som man skall dumpa dem i.
                          😀 😀 😀

jeppe
                          Deltagare

Hur fan kan ni som inte har en aning om detta kommentera angående detta ???
                            Christian kan kontakta mig på 0708370524 om han har problem

ska jag behöva sitta på ett forum och lägga ut vad anledningen till detta är
                            har haft en minst sagt helvetes period i mitt liv för dom som undrar.

Manor
                            Deltagare

Hur fan kan ni som inte har en aning om detta kommentera angående detta ???
                              Christian kan kontakta mig på 0708370524 om han har problem

ska jag behöva sitta på ett forum och lägga ut vad anledningen till detta är
                              har haft en minst sagt helvetes period i mitt liv för dom som undrar.

Helt rätt Jeppe :(.

Jag försökte bara ge Christian lite ”sympati-stöd”, men har ju bara hört ena sidan av saken.
                              Hoppas att det löser sig till det bästa, och att det är bra/bättre med dig.

Christian S
                              Deltagare

Dom här STD benen var ju sååååååååååååå mycket bättre än D2 och K-sport enligt importören, men uppenbarligen så är det samma skrot och korn och kanske rent av ännu sämre?

måste faktiskt försvara han lite här då jag inte har hafft nått problem med dom förutom att dom kärva ihop där man ställer höjden.

Bodyshot
                                Deltagare

Att handla billigt för stunden brukar bli dyrt i längden….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.