› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Flygande ”Besiktning” Vad för alternativ?
- Detta ämne har 11 svar, 1,664 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 10 månader sedan av
FlyingFin.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2006 kl. 15:34 #9574
thorlake
DeltagareTjohej!
Sådärja, då var farbror sheriffen ordentligt på krigsstigen idag.
Blev stoppad av någon flygande besiktningsbuss.
De rackade ned på min STi vinge som sitter på min WRX 05:a å sade att den var för hög och för hård?? Den skulle visst vara i skumplast om den skulle vara sådär hög.
Jag försökte med att den ju sitter på varenda subaru å dessutom på orginal STi.Men de rotade i papper å ringde å grejjade men kunde inte hitta någonting om den var laglig eller inte så de bestämde att den inte var det. Så nu måste jag åka på någon jevla besiktning. Eller fösöka skaffa något intyg att jag får ha den. Typ ringa någon besiktningsingenjör eller någe.
Vaffan gör man??
Någon som krånglat sig ur det hele?
Eller är det så illa att det e å skruva av å smälla på gamla vingen igen å åka å visa upp?
Vill INTE, för det var satan så jobbigt å få på den å den sitter ju så fint.Just min jevla otur.
13 juli, 2006 kl. 15:59 #106652simo
DeltagareSkaffa fram ett intyg på vingen från IM…sedan återstår bara att JO-anmäla gubben.
/U
13 juli, 2006 kl. 16:00 #106653MDE
Deltagarefinns det inte en PDF fil med lite bilder på lagliga vingar som kommer från generalagentet samt ett utlåtande från vägverket?Sök efter vv.pdf i forumet så hittar du nog vad du söker.//Matte
Javisst! skriv ut pappret från fordonavd.vägverket samt ha brochyr från subaru i handsfacket kanske dom sväljer det nästa gång gäller iof sti men tror knappast dom vet skillnaden.
/MDE
13 juli, 2006 kl. 16:12 #106656thorlake
DeltagareBör kanske tillägga att vingen är en glasfiber replika. på den som sitter på STi:n orginal. Ruskigt lik e den iaf. Så IM kommer nog bara att garva åt mig. Iofs så handlade det ju om utifall vingen var för hög och för hård å inte om det var en replika eller inte.
Å den där PDF:en e nog körd för den handlar ju om GT å jag har ju en 05:a.
Vet inte vem fan jag skall vända mig till för att få ordning på trasslet.
Men tack för hjälpen iaf.
14 juli, 2006 kl. 07:24 #106657thorlake
DeltagareLiten update,
Ringt runt till allt å alla.
Pinsammast var IM där jag bara fick prata med receptionisten eftersom alla andra var på semester?? Å hon visste ju inte så mycket. 🙂Ringde också bilprovningens tekniker å fick prata med en schysst farbror. Men han kunde också konstatera att om inte vingen var märkt så var det nog kört.
Men det var ju bara å skruva av å åka ned å besiktiga, för hål i bakluckan var tydligen inte olagligt iaf. Å sedan åka hem å skruva på igen, det var tydligen så ”det gick till för det mesta”. HEHE Han var trevlig han. 🙂Så det e inte mycket å göra helt enkelt vad det verkar.
Vi får se hur det blir, jag har ju orginalvingen kvar. 😉14 juli, 2006 kl. 07:31 #106654pannan
DeltagareMmm surt sade räven.
Jag vart stoppad igår fast då ville nog bara poliserna titta på bilen. Jag visade upp mitt besiktningsprotokoll och hade en jäkligt märkbar irriterad ton. Kan inte polisen ta fast våldsbrottslingar istället?
14 juli, 2006 kl. 17:20 #106660minid
DeltagareDet är bara att stå på sig i de situationerna..
Säg att den är original monterad och stå på dig mot poliserna..
De vet fan knappt sjävla vad de pratar om.14 juli, 2006 kl. 20:58 #106651Janne248
DeltagareSTi vingen finns ju som tillbehör till WRX på subaru.se så den måste väl vara godkännd. SBP lär väl inte kolla om den är orginal eller ej?!
15 juli, 2006 kl. 06:46 #106658thorlake
DeltagareMinid:
Märkte ganska omgående att detta var en ”nybliven polis” för hans attityd var helt fel ifrån början. Jag kunde ha sagt vad som helst men den stenhårda döva skit tuffa polisaspiranten hade bestämt sig ifrån början. Jag var en hårdhudad streetraceande buse som skulle få skit. No doubts there.
Jag insåg att tjafsa en massa bara skulle göra det värre så jag var saklig, bestämd och lugn men det hjälpte inte.
Han ville välan imponera på sina två äldre övervakare som satt kvar i bussen å höll låg profil. Jag hade gärna sett att jag fått snacka lite med dem istället. De äldre är oftast mycket trevligare att ha och göra med. Tråkigt att det skall vara på det viset så ofta.
Är välan för att de är nervösa och osäkra och försöker dölja det med taskig dialog och attityd istället.Janne:
Jo, jag hade sett vingen på Subaru.se och erbjöd poliserna att följa med bort till Kindvalls å titta in i hallen. Men det hade de inte tid med fick jag bryskt reda på. Nu har jag iaf printat ut just den bilden ifrån tillbehörssidan att vifta med om det skulle hända igen.Bilprovningen kommer få som de vill. En baklucka full med hål att titta på i nästa vecka. Jag orkar inte chansa. Vill ha det avklarat snabbast möjligt bara.
17 juli, 2006 kl. 06:07 #106659thorlake
DeltagareUpdate 2. FINAL!
Jag plockade snällt å plikttroget av vingen och åkte till besiktningen imorse.
Besiktningsgubben tittade på lappen å frågade direkt om jag hade haft metall vingen? (Osthyveln).
Nä, sade jag, jag hade en glasfiberkopia på orginalvingen.
Jamen den e ju laglig säger han.
Du säger VAD för någonting?!?!?!!??!?! x( x( x( x(Nya reglerna är tydligen att sluter vingen i framkant och inte sitter på metallkonsoller etc så är allt i sin ordning.
Så han garvade lite å bad mig åka hem å skruva dit den igen.
Så Poliserna hade FEL FEL FEL FEL!!!!!
Å det kostade mig 200:- å ett sablans massa besvär.
Kan någon SNÄLLA se till så att polisens bilinspektörer får samma information som bilprovningen har. Vore jättebra tycker jag.
(Å nu är jag MYCKET diplomatisk i min formulering.) 🙁Så nu vet ni vad som gäller om de trilskas.
17 juli, 2006 kl. 06:10 #106655tendency
DeltagareFörstår att du är förbannad, skulle själv vara det!
Men du får se det positiva – du FÅR använda din vinge. Potatisgris kommer inte att bråka igen, och alla levde lyckliga i alla sina dar. 🙂17 juli, 2006 kl. 09:34 #106661FlyingFin
Deltagarex( Fan vilka klåpare till poliser, från och med nu ska jag ha med mig STI broschyren. Om det nu kan hjälpa något… Kul att det ordnade upp sig i alla fall 🙂
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.