- Detta ämne har 11 svar, 1,459 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2015 kl. 16:35 #33444IggeDeltagare
Hej!
Smider planer på att flytta batteriet till bagageutrymmet.
Jag har i dagsläget en 21mm²-kabel dragen till bagaget. För denna “operation” rekommenderas 50mm²
Är det någon som gjort detta tidigare?
Hur har ni gått tillväga?Saker jag funderar över:
Kan man ha ett litet startbatteri kvar och på så sätt klara sig med den befintliga kabeln?
Var hittar man i så fall ett lämpligt pluttbatteri? MC-batterier har väl för klen startström?Var i bagaget är det smidigast att ha batteriet?
Hur ska batteriet fästas där?
Hur ska ledningen säkras?
Vad behöver införskaffas?
Tack på förhand 🙂
24 februari, 2015 kl. 17:32 #275270TomKDeltagareJag har litet batteriet i bagaget.
Får man fråga varför du ska flytta det?24 februari, 2015 kl. 17:41 #275271TomKDeltagareJag kör iaf 35mm2 kabel och ett Odyssey PC680 batteri.
Har även en 200A AGU säkring bak vid batteriet.
Fungerar kanon, men vet inte hur det håller när man brukar bilen normalt.
Men min brukar vara tjurig när motorn är kall (E85) men batteriet har aldrig sviktat.
Men låter man bilen stå runt 2v så är det slut.24 februari, 2015 kl. 17:52 #275276IggeDeltagareJag har litet batteriet i bagaget.
Får man fråga varför du ska flytta det?Viktfördelningen och racefaktorn :rolleyes:
Nä men har ballast och relän precis vid batteriet i dagsläget så vore skönt att frigöra lite plats där. Nu är det rätt trångt och batteriet sjunger nog på sista versen så det är ändå snart dags att skaffa nytt.Jag kör iaf 35mm2 kabel och ett Odyssey PC680 batteri.
Har även en 200A AGU säkring bak vid batteriet.
Fungerar kanon, men vet inte hur det håller när man brukar bilen normalt.
Men min brukar vara tjurig när motorn är kall (E85) men batteriet har aldrig sviktat.
Men låter man bilen stå runt 2v så är det slut.Okej 🙂
Jag har ju en lättstartad bil (bensin) och står mest varmt förvarad.Edit: Har du borrat nya hål eller fanns det något lämpligt att fästa i som du nyttjat?
24 februari, 2015 kl. 20:21 #275272TomKDeltagareHittade en gammal bild där man kan se batteriet.
Allting sitter skruvat med genomgående skruv och stora brickor samt mutter.
Har även fastmonterad ctek laddare med uttag där tanklocket normalt sitter, nästan som plug-in hybrid 🙂24 februari, 2015 kl. 20:36 #275277IggeDeltagareOkej, snyggt! Hur har du kopplat in där framme?
Jordar du i karossen eller har du dragit jordkabel?
24 februari, 2015 kl. 21:07 #275273TomKDeltagareOkej, snyggt! Hur har du kopplat in där framme?
Jordar du i karossen eller har du dragit jordkabel?
Har kopplat in på befintliga kabeln med en skarv och sen krympslang och el tejp.
Jordar bak vid batteriet direkt i karossen.1 mars, 2015 kl. 14:00 #275278IggeDeltagareDåligt med idéer på exakt hur jag ska fästa batteriet, försöker undvika att borra.
Fler tips? 🙂
1 mars, 2015 kl. 14:46 #275274t1heroDeltagareMins inte exakt hur det ser ut med plåttjocklekar och hål men jag skulle försöka montera en batteribox i högre-bakre höret och försöka återanvända fästpunkter för vattentanken, blastinredning och baklyse.
Batteribox för att jag mins hur batterier brukar se ut efter ett tag (men jag har inga lyxbatterier de kanske inte blir äckliga)
Å andra sidan är jag osäker på om en vanlig batteribox är stabil nog för biltillämpning, kanske behöver en extrastabil.
1 mars, 2015 kl. 15:02 #275279IggeDeltagareMins inte exakt hur det ser ut med plåttjocklekar och hål men jag skulle försöka montera en batteribox i högre-bakre höret och försöka återanvända fästpunkter för vattentanken, blastinredning och baklyse.
Batteribox för att jag mins hur batterier brukar se ut efter ett tag (men jag har inga lyxbatterier de kanske inte blir äckliga)
Å andra sidan är jag osäker på om en vanlig batteribox är stabil nog för biltillämpning, kanske behöver en extrastabil.
Har du alltså slängt ut IC-sprayen eller?
Bilder på det? 🙂
1 mars, 2015 kl. 15:24 #275275t1heroDeltagareHar du alltså slängt ut IC-sprayen eller?
Bilder på det? 🙂
Nej, men har köpt en spec-c icspraytank som är större, det skulle bli vattenkylning av bromsarna men slang från dimljushål till hjulhus räckte. Vilket år som helst komemr jag att koppla in den istället, och även koppla så att jag får mer kontinuelrig spray (känns lite trafikfarligt att sitta och spamma på knappen i kurvan inför viktiga rakor)
Vad jag tänkte var att du kan montera stålband med samma skruvar som håller tanken. Men det krävs ju lite huvudräkning i hållfasthetslära för att räkna ut om batteriet sitter kvar efter lite ofrivilligt genande över sidomarkeringarna. Om det behöver borras så är det ändå innerplåt och inte ut mot otäcka saltade vägar. På vänstersidan kanske det är lättare, varningstriangelfacket är ju av plåt och där är varken tank eller bränslepåfyllning i vägen. Men jag skulle vilja ha batteriet på höger sida för att kompensera för förarens vikt.
1 mars, 2015 kl. 15:50 #275280IggeDeltagareNej, men har köpt en spec-c icspraytank som är större, det skulle bli vattenkylning av bromsarna men slang från dimljushål till hjulhus räckte. Vilket år som helst komemr jag att koppla in den istället, och även koppla så att jag får mer kontinuelrig spray (känns lite trafikfarligt att sitta och spamma på knappen i kurvan inför viktiga rakor)
Vad jag tänkte var att du kan montera stålband med samma skruvar som håller tanken. Men det krävs ju lite huvudräkning i hållfasthetslära för att räkna ut om batteriet sitter kvar efter lite ofrivilligt genande över sidomarkeringarna. Om det behöver borras så är det ändå innerplåt och inte ut mot otäcka saltade vägar. På vänstersidan kanske det är lättare, varningstriangelfacket är ju av plåt och där är varken tank eller bränslepåfyllning i vägen. Men jag skulle vilja ha batteriet på höger sida för att kompensera för förarens vikt.
Okej
Jo det där med IC-sprayen har jag också funderat på. Hade man haft ett bättre sprut hade man ju kunnat ordnat en output från ECUn vid en viss insugstemp eller så.
Funderar även lite på det du nämnde tidigare, Kanske är lämpligt att köra på ett litet startkraftigt batteri fram och ett till litet bak (typ “stort” MC-batteri i baljan under domkraften)
Eller blir sånt bananas med olika CCA och så, eller? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.