Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33444
    Igge
    Deltagare

      Hej!
      Smider planer på att flytta batteriet till bagageutrymmet.
      Jag har i dagsläget en 21mm²-kabel dragen till bagaget. För denna “operation” rekommenderas 50mm²
      Är det någon som gjort detta tidigare?
      Hur har ni gått tillväga?

      Saker jag funderar över:

      Kan man ha ett litet startbatteri kvar och på så sätt klara sig med den befintliga kabeln?
      Var hittar man i så fall ett lämpligt pluttbatteri? MC-batterier har väl för klen startström?

      Var i bagaget är det smidigast att ha batteriet?

      Hur ska batteriet fästas där?

      Hur ska ledningen säkras?

      Vad behöver införskaffas?

      Tack på förhand 🙂

      #275270
      TomK
      Deltagare

        Jag har litet batteriet i bagaget.
        Får man fråga varför du ska flytta det?

        #275271
        TomK
        Deltagare

          Jag kör iaf 35mm2 kabel och ett Odyssey PC680 batteri.
          Har även en 200A AGU säkring bak vid batteriet.
          Fungerar kanon, men vet inte hur det håller när man brukar bilen normalt.
          Men min brukar vara tjurig när motorn är kall (E85) men batteriet har aldrig sviktat.
          Men låter man bilen stå runt 2v så är det slut.

          #275276
          Igge
          Deltagare

            Jag har litet batteriet i bagaget.
            Får man fråga varför du ska flytta det?

            Viktfördelningen och racefaktorn :rolleyes:
            Nä men har ballast och relän precis vid batteriet i dagsläget så vore skönt att frigöra lite plats där. Nu är det rätt trångt och batteriet sjunger nog på sista versen så det är ändå snart dags att skaffa nytt.

            Jag kör iaf 35mm2 kabel och ett Odyssey PC680 batteri.
            Har även en 200A AGU säkring bak vid batteriet.
            Fungerar kanon, men vet inte hur det håller när man brukar bilen normalt.
            Men min brukar vara tjurig när motorn är kall (E85) men batteriet har aldrig sviktat.
            Men låter man bilen stå runt 2v så är det slut.

            Okej 🙂
            Jag har ju en lättstartad bil (bensin) och står mest varmt förvarad.

            Edit: Har du borrat nya hål eller fanns det något lämpligt att fästa i som du nyttjat?

            #275272
            TomK
            Deltagare

              Hittade en gammal bild där man kan se batteriet.

              Allting sitter skruvat med genomgående skruv och stora brickor samt mutter.
              Har även fastmonterad ctek laddare med uttag där tanklocket normalt sitter, nästan som plug-in hybrid 🙂

              #275277
              Igge
              Deltagare

                Okej, snyggt! Hur har du kopplat in där framme?

                Jordar du i karossen eller har du dragit jordkabel?

                #275273
                TomK
                Deltagare

                  Okej, snyggt! Hur har du kopplat in där framme?

                  Jordar du i karossen eller har du dragit jordkabel?

                  Har kopplat in på befintliga kabeln med en skarv och sen krympslang och el tejp.
                  Jordar bak vid batteriet direkt i karossen.

                  #275278
                  Igge
                  Deltagare

                    Dåligt med idéer på exakt hur jag ska fästa batteriet, försöker undvika att borra.

                    Fler tips? 🙂

                    #275274
                    t1hero
                    Deltagare

                      Mins inte exakt hur det ser ut med plåttjocklekar och hål men jag skulle försöka montera en batteribox i högre-bakre höret och försöka återanvända fästpunkter för vattentanken, blastinredning och baklyse.

                      Batteribox för att jag mins hur batterier brukar se ut efter ett tag (men jag har inga lyxbatterier de kanske inte blir äckliga)

                      Å andra sidan är jag osäker på om en vanlig batteribox är stabil nog för biltillämpning, kanske behöver en extrastabil.

                      #275279
                      Igge
                      Deltagare

                        Mins inte exakt hur det ser ut med plåttjocklekar och hål men jag skulle försöka montera en batteribox i högre-bakre höret och försöka återanvända fästpunkter för vattentanken, blastinredning och baklyse.

                        Batteribox för att jag mins hur batterier brukar se ut efter ett tag (men jag har inga lyxbatterier de kanske inte blir äckliga)

                        Å andra sidan är jag osäker på om en vanlig batteribox är stabil nog för biltillämpning, kanske behöver en extrastabil.

                        Har du alltså slängt ut IC-sprayen eller?

                        Bilder på det? 🙂

                        #275275
                        t1hero
                        Deltagare

                          Har du alltså slängt ut IC-sprayen eller?

                          Bilder på det? 🙂

                          Nej, men har köpt en spec-c icspraytank som är större, det skulle bli vattenkylning av bromsarna men slang från dimljushål till hjulhus räckte. Vilket år som helst komemr jag att koppla in den istället, och även koppla så att jag får mer kontinuelrig spray (känns lite trafikfarligt att sitta och spamma på knappen i kurvan inför viktiga rakor)

                          Vad jag tänkte var att du kan montera stålband med samma skruvar som håller tanken. Men det krävs ju lite huvudräkning i hållfasthetslära för att räkna ut om batteriet sitter kvar efter lite ofrivilligt genande över sidomarkeringarna. Om det behöver borras så är det ändå innerplåt och inte ut mot otäcka saltade vägar. På vänstersidan kanske det är lättare, varningstriangelfacket är ju av plåt och där är varken tank eller bränslepåfyllning i vägen. Men jag skulle vilja ha batteriet på höger sida för att kompensera för förarens vikt.

                          #275280
                          Igge
                          Deltagare

                            Nej, men har köpt en spec-c icspraytank som är större, det skulle bli vattenkylning av bromsarna men slang från dimljushål till hjulhus räckte. Vilket år som helst komemr jag att koppla in den istället, och även koppla så att jag får mer kontinuelrig spray (känns lite trafikfarligt att sitta och spamma på knappen i kurvan inför viktiga rakor)

                            Vad jag tänkte var att du kan montera stålband med samma skruvar som håller tanken. Men det krävs ju lite huvudräkning i hållfasthetslära för att räkna ut om batteriet sitter kvar efter lite ofrivilligt genande över sidomarkeringarna. Om det behöver borras så är det ändå innerplåt och inte ut mot otäcka saltade vägar. På vänstersidan kanske det är lättare, varningstriangelfacket är ju av plåt och där är varken tank eller bränslepåfyllning i vägen. Men jag skulle vilja ha batteriet på höger sida för att kompensera för förarens vikt.

                            Okej

                            Jo det där med IC-sprayen har jag också funderat på. Hade man haft ett bättre sprut hade man ju kunnat ordnat en output från ECUn vid en viss insugstemp eller så.

                            Funderar även lite på det du nämnde tidigare, Kanske är lämpligt att köra på ett litet startkraftigt batteri fram och ett till litet bak (typ “stort” MC-batteri i baljan under domkraften)
                            Eller blir sånt bananas med olika CCA och så, eller?

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.