- Detta ämne har 16 svar, 1,632 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2011 kl. 21:05 #24891Jocke.TDeltagare
Jag tänkte flytta bak batteriet på min Impreza STI -05a för att få lite mer plats till intercooler-rör.
Och då uppstår givetvis en hel del frågetecken.
Hur tjock kabel bör jag använda? Jag har en 50mm2 kabel liggande, men frågan är om den är smidig nog att dra igenom bilen utan strul, kanske kan använda en lite mindre, smidigare kabel?
Vart drar jag igenom kabeln i torpedväggen/bak?
Hur sätter jag fast batteriet? Bör jag använda en batteribox eller ska jag slänga ner det i reservhjulsbaljan?Finns det tips och trix som någon ligger inne med så mottages dessa med glädje :rolleyes:
Mvh Jocke
18 januari, 2011 kl. 13:46 #216135Jocke.TDeltagareIngen som har koll på detta? :confused:
18 januari, 2011 kl. 13:51 #216128KvarnisDeltagareDu kan dra kabeln under baksättet, och har du 50mm2 över använd det med men montera ett kopplingsblock i motorrummet.
Batteri låda är nog en bra idé
18 januari, 2011 kl. 15:03 #216141GaragekungenDeltagareGissar att bilen blir lite mer överstyrd när man flyttar batteriet från original placering till skuffen. :rolleyes:
Om du bryr dig om detaljer när det gäller väghållning så bör du placera batteriet så långt fram, lågt, och i mitten av skuffen, om möjligt (ev. förskjutet till motsatt förarsida) .
Det ger minsta moment i X, Y och Z axel då bilens rörelser skall tas upp av hjulupphängningarna, när du kör inspirerat.Mina stall-tips.
18 januari, 2011 kl. 16:22 #216133MaXiZZDeltagaredet beror väll först och främst hur bilen från grund är viktfördelad? men generellt så lågt som möjligt ja, dock så ska man ju eftersträfa 50/50 vikt mellan bak/fram.. sen kan man alltid justera om man har ställbart.. cornervikta ex. 🙂
19 januari, 2011 kl. 06:32 #216136Jocke.TDeltagareDu kan dra kabeln under baksättet, och har du 50mm2 över använd det med men montera ett kopplingsblock i motorrummet.
Batteri låda är nog en bra idé
Okey 🙂 Men vart för jag igenom sladden på torpedväggen?
Gissar att bilen blir lite mer överstyrd när man flyttar batteriet från original placering till skuffen. :rolleyes:
Om du bryr dig om detaljer när det gäller väghållning så bör du placera batteriet så långt fram, lågt, och i mitten av skuffen, om möjligt (ev. förskjutet till motsatt förarsida) .
Det ger minsta moment i X, Y och Z axel då bilens rörelser skall tas upp av hjulupphängningarna, när du kör inspirerat.Mina stall-tips.
Hmmm, det låter riktigt. Dock jag lär inte märka av den lilla skillnaden (hoppas jag) :rolleyes:
Men tack för infon, kan vara bra att ha i bakhuvudet 😉19 januari, 2011 kl. 19:49 #216142GaragekungenDeltagare…Hmmm, det låter riktigt. Dock jag lär inte märka av den lilla skillnaden (hoppas jag) :rolleyes:
Men tack för infon, kan vara bra att ha i bakhuvudet 😉Du förändrar vikten på varje axel med ca 3%…
…det betyder att om du innan har 50/50 blir det ca 48,4/51,6 efter flytten.Bra att veta när det gäller grepp (sido-krafter) fram/bak:
Grepp (totalt sett) kan delas upp i glidmotstånd (friktion) och mekanisk hakning/vidhäftning till varandra.
Friktionen (som är merparten av greppet) är enbart beroende av marktrycket och blir opåverkad av sidokraften från den förändrade massan (nu tar vi ingen hänsyn till “down force” eller liknande) – dock har man en andel av “totalt grepp” som är beroende av att däck och underlag “hakar i varandra” mekaniskt pga ojämnheter i materialet och klibbighet (när vi talar roligare däck).
Den delen förändras minimalt och blir då förhållandevis större för de däck som har lägre marktryck vilket resulterar i att den axel (eller däck) som görs lättare (har mindre marktryck) får ett relativt bättre grepp i förhållande till massan de skall hantera.Så om du känner skillnaden beror bara på hur väl du kände bilen innan…
(förutsatt att du inte ändrar något annat)
…och hur känslig du är som förare ! 😎
(jag tror att du känner skillnaden 😉 )Därmed inte sagt att det behöver bli sämre – det beror ju på hur det var när du började. 😉
Lycka till !19 januari, 2011 kl. 20:44 #216137Jocke.TDeltagareWow! Det där var invecklat! :p
Men jag förstår precis hur du menar.
Dock så vet jag inte hur standard viktförhållandena är på min bil.
Hade varit kul att veta lite för och efter flytten av batteriet 🙂
Tack för infon 😀 Alltid kul med riktig fakta som man faktiskt har nytta av.19 januari, 2011 kl. 21:36 #216131TurbovinDeltagareImpreza har ju inte direkt 50/50 fördelning av vikten ändå så det gör nog bara gott att flytta lite vikt bak.
19 januari, 2011 kl. 21:46 #216134MaXiZZDeltagareJag prata mest generellt 🙂
Imprezan borde vara mer framtung.. någon som har vägt sin bil eller har info kan gärna få dela med sig 🙂
Jag ska vikta min till våren och ställa in bilen, då jag har tillgång till sånna vågar 🙂20 januari, 2011 kl. 03:08 #216132TurbovinDeltagareViktfördelning verkar ligga kring 59/41 fram/bak av det jag har hittat. Varierar väl lite beronde på modell. Är nog därför den känns så jädra lömsk på gränsen med öppen DCCD 😛
Hittade ett test där de anger 60/40 för en PSE.
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2004/0405/040505b.html20 januari, 2011 kl. 07:43 #216129KvarnisDeltagarenere vid pedalerna finns en genomföring 🙂
20 januari, 2011 kl. 08:23 #216130Adam KDeltagarenere vid pedalerna finns en genomföring 🙂
Och på höger sida, samma höjd.
Det går en bensinslang vid tröskeln på vänster sida, kanske kan vara läge att dra kabeln på höger så att du inte ökar risken för att få hål i bränsleslangen och gnista från 12volt i samma stund som något eventuellt kommer in i karossen lite hårt (gf8).
Om du vill dra fram en jordkabel kan ju den då lämpligen dras på vänster sida.
Batterilåda stående i skuffen är enklast och enklast att göra ‘legalt’. Ett par optima 6volts/mc-batterier liggande i reservhjulsbaljan är snyggast, men svårt att få till låda för.
Blir lite lägre tyngdpunkt ( 🙂 ) och flyttar vikten ytterligare lite bakåt :)/:(20 januari, 2011 kl. 14:16 #216138Jocke.TDeltagareVid 60/40 i viktfördelning så gynnar en batteriflytt det hela 🙂
Okey, jag får se vilken sida som lämpar sig bäst för kabeln. Är ju trots allt en grov jävel :p21 januari, 2011 kl. 09:18 #216143GaragekungenDeltagareVid 60/40 i viktfördelning så gynnar en batteriflytt det hela 🙂
Okey, jag får se vilken sida som lämpar sig bäst för kabeln. Är ju trots allt en grov jävel :pKom på att du (någon) kanske skulle flytta tråden till “Väghållning” istället…
…tycker att innehållet (som det utvecklade sig) handlar mer om “performance” än “styling”… 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.