› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › FMIC + Öppet filterfundering
- Detta ämne har 17 svar, 1,528 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av
kamikaze.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2014 kl. 00:02 #32234
AK_Impreza
DeltagareHej!
Måste man byta till öppet luftfilter vid byte till en FMIC?
23 april, 2014 kl. 03:25 #268031Christian S
Deltagaremed tanke på hur rören går blir det rätt svårt att ha kvar orginal luftburk 😉
sökte efter biler på google, bara att kolla på bilderna så förstår du nog att det inte går https://www.google.se/search?q=subaru+impreza+fmic&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mzFXU_uELcODO9DCgdAO&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1360&bih=65423 april, 2014 kl. 11:11 #268020AK_Impreza
DeltagareTack Christian.
Vad säger LMM om öppet?
Eller tar man bort LMM samtidigt som man mappar om bilen?23 april, 2014 kl. 11:17 #268034adrenalin
DeltagareTack Christian.
Vad säger LMM om öppet?
Eller tar man bort LMM samtidigt som man mappar om bilen?LMM och öppet filter = inte bra för fem öre. Rekommenderar TMIC istället. Hur mycket effekt har du tänkt landa på? Nej man tar vanligtvis inte bort LMM såvida man inte byter sprut.
23 april, 2014 kl. 14:23 #268021AK_Impreza
DeltagareTänkt landa på 300+ hk.
Har ny turbo, Fmic, bränslepump, sportavgas, downpipe, förstärkt koppling och växellåda.
Nått mer som behövs?
23 april, 2014 kl. 14:27 #268032Christian S
DeltagareLMM och öppet filter = inte bra för fem öre. Rekommenderar TMIC istället. Hur mycket effekt har du tänkt landa på? Nej man tar vanligtvis inte bort LMM såvida man inte byter sprut.
varför skulle inte det vara bra? man ska ju givetvis inte ha ett som är indränkt i olja för då kan det suga med in och lägga sig på givartråden, om du tänker på att lmm kan paja lättare så tror jag inte riktigt på det då dom på just 99-00 (verkar vara känsligare än andra årsmodeller) verkar paja titt som tätt ändå fastän dom kör med orginalluft burk.
man får lägre insugningstemp med fmic än tmic och det har jag sett själv för när min mappades första gången så mappades min först och sen en likadan fast en V3 alltså 1 år äldre än min som hade tmic, kommer inte ihåg exakt hur mycket det skiljde men den hade minst 30grader högre insugningstemp än min hade under samma förutsättningar.
23 april, 2014 kl. 14:33 #268033Christian S
DeltagareTänkt landa på 300+ hk.
Har ny turbo, Fmic, bränslepump, sportavgas, downpipe, förstärkt koppling och växellåda.
Nått mer som behövs?
nya spridare behövs också, sen är det inte fel att bygga om fuelrailsen så dom är parallelmatade.
och hur mycket är 300+? tänker med tanken på att du har en GT
23 april, 2014 kl. 15:07 #268022AK_Impreza
DeltagareChristian
Nej men 300 hästar är jag nöjd med.
Ska vara driftsäkert 🙂
Vad för spridare? Vart hittar jag det?
Har resten av delarna.23 april, 2014 kl. 20:28 #268026kamikaze
DeltagareHär är ett urval av ställen som säljer
http://www.fiveomotorsport.com/
http://lateralperformance.co.uk/section.php/35/1/_99__00_phase_two_side_feed_injectors
http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop.asp?catsLevel=84
Jag skulle tro att 550cc blir lagom för 300+, vad har du för turbo ?
23 april, 2014 kl. 20:41 #268019AK_Impreza
DeltagareMåste man verkligen byta spridarna om man bara vill upp till 300hk?
Har läst runt lite och alla säger olika.23 april, 2014 kl. 21:09 #268027kamikaze
DeltagareProva att köra original då men jag tror inte du kommer upp i några 300, snarare 250-270 men det kanske går om man skruvar upp soppatrycket en smula.
Men varför inte köpa större spridare då?
Då slipper du ju ligga på gränsenEtt annat alt är att se om du hittar begagnade någonstans
23 april, 2014 kl. 21:15 #268023AK_Impreza
DeltagareNej men om folk rekommenderar spridare så får jag ju fixa det.
Ställde bara en fråga 🙂23 april, 2014 kl. 21:16 #268030Turbovin
Deltagare440cc-spridarna lär räcka för ditt mål. Det sitter ju såna i GC8 STI:erna med 280hk original och de brukar gå att mappa till 320-330 hk.
Per mappade faktiskt fram 348 hk på originalspridarna en säsong åt mig men det var med ställbar BTR och parallellmatade railar. Minns inte exakt bränsletrycket men det var ngt högre än original. Går visserligen inte att jämföra en STI-motor rakt av med en GT när det gäller bränslemängd kontra effekt antar jag med tanke på flöde i toppar och sånt.
23 april, 2014 kl. 21:23 #268035adrenalin
Deltagarevarför skulle inte det vara bra? man ska ju givetvis inte ha ett som är indränkt i olja för då kan det suga med in och lägga sig på givartråden, om du tänker på att lmm kan paja lättare så tror jag inte riktigt på det då dom på just 99-00 (verkar vara känsligare än andra årsmodeller) verkar paja titt som tätt ändå fastän dom kör med orginalluft burk.
man får lägre insugningstemp med fmic än tmic och det har jag sett själv för när min mappades första gången så mappades min först och sen en likadan fast en V3 alltså 1 år äldre än min som hade tmic, kommer inte ihåg exakt hur mycket det skiljde men den hade minst 30grader högre insugningstemp än min hade under samma förutsättningar.
Att tro att öppet filter inte får LMM att rasa tycker jag är att vara naiv. Visst kan LMM gå sönder med originalfilter också men varför öka risken? Det är heller ingenting man vinner på vid 300hk.
Ja, bygger man en banbil så tvekar jag inte en sekund på fmic. Det finns dock i det här fallet ingen som helst anledning till det, särskilt när man återigen bara ska landa runt 300hk. Dessutom kan man få problem vid besiktning, och man äventyrar förarens och eventuella passagerares säkerhet då man ofta måste plocka bort krockbalken. (Så länge det inte är en äldre som inte har någon) Men smaken är som baken!23 april, 2014 kl. 21:41 #268024AK_Impreza
DeltagareSå adrenalin.
Vad behövs för 300hk? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.