› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › FMIC vs TOP MONTERAD IC, GT:00a ??
- Detta ämne har 4 svar, 1,635 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2008 kl. 11:25 #4273
stoffe86
Deltagaresåg att realcar har börjar sälja FMIC och TOP Monterad IC till impreza gt ?,
då jag är lite klyven på vad man ska köpa , dels är de väldigt lång väg för luften att vandra på en FMIC än en top monterad ic, vad är de som skule göra FMIC så mycket bätre än en vanlig Bätre top monterad?
Vilken kommer att ge best kylning båda är från Autobahn88??
Öss på med bra svar nu
MVH stoffe
8 november, 2008 kl. 13:20 #64470specialized
Deltagaresåg att realcar har börjar sälja FMIC och TOP Monterad IC till impreza gt ?, då jag är lite klyven på vad man ska köpa , dels är de väldigt lång väg för luften att vandra på en FMIC än en top monterad ic, vad är de som skule göra FMIC så mycket bätre än en vanlig Bätre top monterad? Vilken kommer att ge best kylning båda är från Autobahn88??Öss på med bra svar nu MVH stoffe
Hej 🙂
Varför ska du byta IC ? Vad är gjort med bilen/motorn ?
Själv åker jag med 320 hk och orginalmonterad IC utan problem 🙂Så länge du kör fortare än 50-60 km/h så fungerar toppmonterad IC nästan lika bra som en frontmonterad vid `vanlig` gatkörning..
Problemen är egentligen när du kör långsammare eller står still, då motorvärmen stiger och värmer upp IC`n med kraftigt höjd insugstemp som följd.
Eller vid hård banåka varv efter varv ….Frontmonterad fungerar kanske lite bättre men kan ju ha nackdelar såsom sämre respons, håltagning i front,öppet filter osv.
Angående sämre gassvar/respons så gäller det nog främst när man åker med orginalturbon som inte flödar så mycket luft..Ska du köpa ny … köp en frontmonterad 🙂
Skillnaden i effektivitet mellan olika toppmonterade är nog liten, om ens någon..
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg8 november, 2008 kl. 16:59 #64472stoffe86
Deltagareän så länge är de inte gjort så mycket på bilen , extraktor grenrör och sen en vf35 som är på. dock ej mappa än ska på lite mer saker så som bränsle pump , luft filter, dumpventil och IC innan den ska mappas ,
tanken slog mig också att åka med dubbla IC en Topmonterad och sen en FMIC så att man serie kopplar dom, vore lite coolt, ingen som har testat att göra så ??
MVH Stoffe
8 november, 2008 kl. 17:49 #64469Mats
DeltagareFrågan är varför? Du kan ju aldrig kyla luften mer än vad yttertempen är. Och med en bra FMIC så skall du inte se många grader över yttertemp.
Jag ser ingen idé/nytta med att bygga så. Bara nackdelar. Garanterat mer rörböjar. Dubbla cellpaket med mer förluster som följd. Större volym att fylla, med mer lag som följd.
Eller så missförstod jag hur du menar.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson9 november, 2008 kl. 21:57 #64471Turbovin
DeltagareJag ska byta till en TMIC från en nyare STI 7/8 på min STI Type R.
Har läst runt lite på Scoobynet och det skrevs i något inlägg att de snabbaste Imprezorna i England på 402m med 2.0L fortfarande åker med större TMIC just för att responsen efter växling är så pass mycket bättre än med FMIC.
Huruvida det är så stor skillnad vet jag inte men segare respons vill jag verkligen inte råka ut för. Sen tycker jag inte det är snyggt med FMIC i fronten och är inte heller sugen på att kapa upp den. Jag dragit en kylslang ner till fronten för mitt öppna filter där tryckröret annars skulle gå också.
Observera att Andy Forrest fortfarande anger STI 7/8 IC:n som ett alternativ till steg 5 på 430-460 hk (Classic STI kitten).
Men det är antagligen billigare att köpa ett FMIC-kitt och ger väl ett bättre resultat om du trimmar riktigt långt med rejäl turbo osv. Om du kör på STI TMIC måste du fixa en matchande ”undertray” under scoopet så att du matar ner mer luft till den större intercoolern. Större scoop gör också nytta.
Det är ju lite meck med båda alternativen också.
http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/STi8IntercoolerOntoMY00Classic
Jag är lite skeptisk mot att den Autobahn88 TMIC:n är lika bra då den mest ser ut att vara djupare och inte bredare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.