› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › För höga beg.priser på Impreza GT kombi??
- Detta ämne har 35 svar, 2,516 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 5 månader sedan av
kelta.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2009 kl. 13:47 #119972
tendency
DeltagareKvarnis
Bil 2 känns bättre men helt klart lite dyr, utan att vara för nedslående så känns 10-15K bort rimmligt.65000? Samtidigt är inte GT kombin en massproducerad Volvo V70 2.4T med 16000mil på mätaren. Unikare än så är den. Okej att kombin ligger lägre i pris och det är prutläge pga konjunkturen. Priserna sätter väl säljare med en viss prutmån i åtanke? Men vad är det som talar emot att GTn kan fortsätta vara en klassiker med fortsatt bra andrahandsvärde, liksom en Cossie? För mig är GTn en såpass klassisk och unik bil att jag aldrig skulle skambuda 65000 på en (nu har jag såklart inte sett bilen i fråga och kan inte vara helt säker).
Dyr att försäkra, javisst. Men det har man igen i att det här troligtvis är en av de driftsäkraste turbobilarna. Ju lägre pris, desto yngre köpare (för att vara lite generell), vilket innebär högre försäkringspremier på sikt. Högre priser utesluter folk som inte är verkliga entusiaster.
Vill vi ha det så?
Får se hur många fina GTs det finns kvar om ett par år.
Imprezan i garaget13 juli, 2009 kl. 14:27 #119989adde_xboy
Deltagare….Okej att kombin ligger lägre i pris och det är prutläge pga konjunkturen….
….nu har jag såklart inte sett bilen i fråga och kan inte vara helt säker…..
Känns inte som att kombin ligger lägre i pris utan snarare tvärtom. Ett pris styrs av utbud och efterfrågan. Det är möjligt att efterfrågan på sedan är större men det är också utbudet…rejält mycket större. I dagsläget på blocket känns det som man kan hitta en sedan för ett rimligt pris bland det stora antalet men ingen kombi bland de få som finns ute av den modellen.
Jadu, jag har inte heller sett bilen ännu men hittade en bild till av ett tillfälle på nätet. Antar att detta är vad som menas med texten ”Lite skönhetsfel i lacken” i annonsen (se framskärmen):
13 juli, 2009 kl. 14:39 #119983klew
Deltagarenär jag var o värderade min bil lite halvseriöst så la de till 5000kr för kombin, så hos bilhandlare får man mer för kombin, privat verkar den vara mer svårsåld och därför kanske något billigare eftersom de flesta yngre köparna vill ha en vanlig bagagelucka som de kan sätta en riktigt rejäl parkbänk på 😉 (no offense till de som har sti-vingar, den är tuff men inget för mig)
—————————————–
Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
http://www.garaget.org/?car=108359
Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
—————————————–13 juli, 2009 kl. 16:56 #119965Kvarnis
DeltagareKvarnisBil 2 känns bättre men helt klart lite dyr, utan att vara för nedslående så känns 10-15K bort rimmligt.
65000? Samtidigt är inte GT kombin en massproducerad Volvo V70 2.4T med 16000mil på mätaren. Unikare än så är den. Okej att kombin ligger lägre i pris och det är prutläge pga konjunkturen. Priserna sätter väl säljare med en viss prutmån i åtanke? Men vad är det som talar emot att GTn kan fortsätta vara en klassiker med fortsatt bra andrahandsvärde, liksom en Cossie? För mig är GTn en såpass klassisk och unik bil att jag aldrig skulle skambuda 65000 på en (nu har jag såklart inte sett bilen i fråga och kan inte vara helt säker).Dyr att försäkra, javisst. Men det har man igen i att det här troligtvis är en av de driftsäkraste turbobilarna. Ju lägre pris, desto yngre köpare (för att vara lite generell), vilket innebär högre försäkringspremier på sikt. Högre priser utesluter folk som inte är verkliga entusiaster.Vill vi ha det så?Får se hur många fina GTs det finns kvar om ett par år.
Imprezan i garagetja igentligen vil jag inte nervärdera GT då den ligger mig varmnt åm hjärtat.
Dock så satte jag mig in situationen om jag skulle skafffa en till som andra bil och värderar det då lite annorlund än om man har den som sin första bil.Verkligheten med konjuktur etc är inte rolig om man säger så…
Så en GT00 kombi som såldes för under 30k men dock med motorras, men inte så farligt att fixa för en annan 😉
Göran sa detbäst som jag sa vad tykcer den är värd som san Impreza fantast eller ny ev ny ägare är tyvärr lite skillnad.Begat.bil markanden är ganska stendöd i min menning i huvudtaget, finns sjukt mycke bilar att få för 50-60k det är dagens verklighet.
13 juli, 2009 kl. 18:15 #119969STIred
DeltagareHe he undrar hur många GT det finns idag som bara gått knappt 5000mil? Finns en i mitt garage iaf 😀 ingen kombi dock. Undrar vad en sån är värd 😉
/r-mr. OT
13 juli, 2009 kl. 18:18 #119973tendency
Deltagareadde_xboy
Känns inte som att kombin ligger lägre i pris utan snarare tvärtom. Ett pris styrs av utbud och efterfrågan. Det är möjligt att efterfrågan på sedan är större men det är också utbudet…rejält mycket större.I dagsläget på blocket känns det som man kan hitta en sedan för ett rimligt pris bland det stora antalet men ingen kombi bland de få som finns ute av den modellen.
Som du säger, priset styrs till stor del av utbud och efterfrågan. Att utbudet av GT sedan är rejält mycket större innebär inte lägre pris i denna fråga, eftersom också efterfrågan är större! Därför har sedanen alltid varit dyrare.
Enligt begprislistor har alltid Imprezakombin värderats 5-10000kr dyrare, men det har aldrig stämt med verkligheten.
En snabbtitt på blocket över hela Sverige visar att genomsnittspriset bland privata och företag för en GT sedan ligger på 101300kr. Och för kombin ligger genomsnittet på 82500kr. Jag har inte tagit hänsyn till miltal, och prisskillnaden kan också till viss del förklaras i att sedanen oftare är moddad med eftermarknadsprylar och är trimmad (och självklart vet jag inte vad säljpriset till slut landar på för alla bilar, men inte tror jag att sedanen prutas hårdare än kombin). Men det kan ge en fingervisning om prisläget…
Imprezan i garaget13 juli, 2009 kl. 18:38 #119974tendency
DeltagareSTIred
He he undrar hur många GT det finns idag som bara gått knappt 5000mil? Finns en i mitt garage iaf 😀 ingen kombi dock. Undrar vad en sån är värd ;)/r-mr. OTInte många! Ej sönderskruvad och i perfekt skick, så är den värd mycket för en entusiast iaf. 🙂 Åtminstone lite längre fram i tiden.
Imprezan i garaget14 juli, 2009 kl. 04:17 #119968Mats
DeltagareSTIredHe he undrar hur många GT det finns idag som bara gått knappt 5000mil? Finns en i mitt garage iaf 😀 ingen kombi dock. Undrar vad en sån är värd ;)/r-mr. OT
Inte många! Ej sönderskruvad och i perfekt skick, så är den värd mycket för en entusiast iaf. 🙂 Åtminstone lite längre fram i tiden.
Imprezan i garagetOfftopic varning:
STired skulle väl aldrig ha en bil som det skruvats på. Inte den grabben inte. Han kör endast med orginal grejer. 😉Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson14 juli, 2009 kl. 05:52 #119970STIred
DeltagareInte många! Ej sönderskruvad och i perfekt skick, så är den värd mycket för en entusiast iaf. 🙂 Åtminstone lite längre fram i tiden
Beror på vad du menar med sönderskruvad. Det finns iaf enligt min mening olika sätt att skruva på bilarna. En begagnad bil som man har ”skruvat” på kan faktist tom bli mera värd än en helt original om man skruvar dit rätt delar och gör det på rätt sätt ;).
Offtopic varning:STired skulle väl aldrig ha en bil som det skruvats på. Inte den grabben inte. Han kör endast med orginal grejer. 😉
Ha ha 😀 det här ser väl helt hyfsat original ut Mats eller?…iaf än så länge 😀 😉
”>http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/GT_001.thumb.jpg]
och iaf jämnfört med detta 😀
”>http://www.impreza.nu/expo/albums/projectCDB/Eng3.thumb.jpg]
/r-mera OT
15 juli, 2009 kl. 14:42 #119975tendency
DeltagareSTIred
Beror på vad du menar med sönderskruvad. Det finns iaf enligt min mening olika sätt att skruva på bilarna. En begagnad bil som man har ”skruvat” på kan faktist tom bli mera värd än en helt original om man skruvar dit rätt delar och gör det på rätt sätt ;).Absolut! Sönderskruvad = för många olika ägare som gör på fel sätt, och bortslarvade originalgrejer. Jag köper gärna trimmat, om det är rätt gjort.
Men jag visionerade bara lite om när GTn i framtiden är en eftertraktad samlarbil, då original är högt värderat. 😉
Imprezan i garaget3 augusti, 2009 kl. 18:19 #119990adde_xboy
DeltagareOm det är någon som är nyfiken så tänkte jag uppdatera lite. Hittade min Impreza GT kombi. Blev lite äldre än vad jag hade tänkt, en 97:a och miltalet högre, 18 000 mil. Anser dock att det uppvägdes av priset 35 000 kr. Förutom ett 3″ system rakt igenom och öppet luftfilter så är den inte trimmad. Nya vinterdäck och fräscha sommardäck, båda på 15″. AC:n är svinkall…..är därför förkyld i skrivande stund 🙁
Kamremmen byttes för några år sedan så gjorde ett byte hos Furstenhoff för säkerhets skull även om det kanske inte var ett måste. Sedan vid besiktningen fick jag nedslag på bromsrören så det ska åtgärdas. Utöver det så ska jag snart gå på skärmkanterna då det är en del rost där, slutligen blir det ett par 18″ till nästa sommar och solfilm sedan är jag nöjd.
3 augusti, 2009 kl. 22:00 #119976RK
DeltagareHe he undrar hur många GT det finns idag som bara gått knappt 5000mil? Finns en i mitt garage iaf 😀 ingen kombi dock. Undrar vad en sån är värd ;)/r-mr. OT
Vad vill du ha för den OM du skulle sälja den nu?
3 augusti, 2009 kl. 22:07 #119984klew
DeltagareOm det är någon som är nyfiken så tänkte jag uppdatera lite. Hittade min Impreza GT kombi. Blev lite äldre än vad jag hade tänkt, en 97:a och miltalet högre, 18 000 mil. Anser dock att det uppvägdes av priset 35 000 kr. Förutom ett 3″ system rakt igenom och öppet luftfilter så är den inte trimmad. Nya vinterdäck och fräscha sommardäck, båda på 15″. AC:n är svinkall…..är därför förkyld i skrivande stund :-(Kamremmen byttes för några år sedan så gjorde ett byte hos Furstenhoff för säkerhets skull även om det kanske inte var ett måste. Sedan vid besiktningen fick jag nedslag på bromsrören så det ska åtgärdas. Utöver det så ska jag snart gå på skärmkanterna då det är en del rost där, slutligen blir det ett par 18″ till nästa sommar och solfilm sedan är jag nöjd.
bara att gratulera till en kanonbil! Bara hoppas att den inte är sönderkörd eller att du hittar mer o mer rost när du börjar riva i det… men tror ändå att du kommer trivas med bilen när du är klar med den 😀
3 augusti, 2009 kl. 22:22 #119991adde_xboy
DeltagareTackar och bockar.
Ska jag vara ärlig så har åtminstone jag svårt att upptäcka ifall en bil är sönderkörd. Tyckte dock att den kändes bra att köra med hänsyn till att den är 12 år och har gått 18 000 mil.
Sedan eftersom jag la betydligt mindre än min ursprungliga tanke har jag pengar liggandes till ev. oförutsedda utgifter vilket känns tryggt.
Här finns två bilder förresten, fler kommer senare har jag tänkt.
5 augusti, 2009 kl. 10:48 #119979KingWood
DeltagareAndrahands värdet är betydligt över medel, och körglädjen är mycket betydligt över medel för dom pengarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.