› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › för höga lambda värden…
- Detta ämne har 19 svar, 2,444 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Nyman.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2006 kl. 15:42 #3502
Nyman
DeltagareJaha, då var besiktningen genomförd, inga anmärkningar i övrigt men lite för höga lambda värden.. 0 på övriga avgasvärden så vad är felet? Är det bara i mitt T.sprit å dit igen eller är det någon del som behöver bytas? Bisktningssnubben pratade om att lambdamätaren kunde vara trasig?
I övrigt så glömde han kolla minst hälften av sakerna för han pratade mest om hur bilen vat att köra och så.. när vi sedan åkte på ”provturen” så kom reaktionen när turbon började jobba… -”oj, här händer de grejjer… måste vara en riktigt kul bil de här..”Så ha va allmänt snäll men tyvär åkte jag på en obesktning för dessa värden..
Hjälp mig!
-= enough is enough =-
19 oktober, 2006 kl. 16:02 #59251SecretAgentMan
DeltagareLåter som en lite vissen lambdasond. 🙂
/J
19 oktober, 2006 kl. 21:24 #59258Nyman
Deltagareblire fler å fler saker som är lite vissna på min bil 🙁
Vad gör den för nått? dyr att ersätta? är den viktigt att ha eller går de att få ner värdena för besiktningen enbart och sedan låta de vara?
-= enough is enough =-
20 oktober, 2006 kl. 06:23 #59256MariaimprezaGT
Deltagare2500 orginal eller 700 klipp å klistra. tre trådar på en GT. peace of cake:)
Impreza GT is teh ####!!
20 oktober, 2006 kl. 13:35 #59259Nyman
Deltagarede va ju bara svar på en av frågorna.. de andra 2 känns betydligt mer intressanta att få svar på men tack ändå 😉
-= enough is enough =-
20 oktober, 2006 kl. 16:21 #59252SecretAgentMan
DeltagareSå sant så, du är en vis man Ola. 🙂
/J
20 oktober, 2006 kl. 21:04 #59260Nyman
DeltagareOK, då är de nog det för jag misstänker en ytterst liten ”öppning” i svetsningen före ljuddämparen..
Men back to the question.. går de att hälla i lite k-sprit (eller t-sprit eller vad man kan använda?) och få värdet ok just till besiktningen? om man kan det? hur mycket ska man i så fall ha i till låt säga 10l bensin?
-= enough is enough =-
21 oktober, 2006 kl. 05:47 #59257Desen
DeltagareÄr det inte bara HC värdet man fipplar med när man häller i k-sprit?
Eller e jag ute o cycklar nu?/Andreas, Skåne, Kristianstad
21 oktober, 2006 kl. 12:41 #59261Nyman
DeltagareJag vet inte, de är därför jag frågar 😉
Finns de nåtgot man kan göra för att bara klara besiktningen…?`
sen skiter väl jag i om värdet ligger 0,1 för högt efteråt om jag ska vara ärlig bara de inte är farligt för bilen.. hade ju vart en annan sak om jag legat 1,1 för högt eller nått sånt, då hade man kanske börjat tänka lite miljö också… men de bilar vi kör är ju inte de miljövänligaste alla fall så…Men nu vill jag bara ha svar här 😉
-= enough is enough =-
21 oktober, 2006 kl. 16:25 #59269Twinturbo
DeltagareOK, då är de nog det för jag misstänker en ytterst liten ”öppning” i svetsningen före ljuddämparen..Men back to the question.. går de att hälla i lite k-sprit (eller t-sprit eller vad man kan använda?) och få värdet ok just till besiktningen? om man kan det? hur mycket ska man i så fall ha i till låt säga 10l bensin?-= enough is enough =-
Hjälper inte att hälla i något eftersom du då kommer få ändå lite högre lambdavärde samt ännu bättre HC-värden. Det enda som hjälper är att täta avgasläckan (gör det provisoriskt med kemisk metall t.ex. om du inte har tillgång till svets).
21 oktober, 2006 kl. 17:27 #59262Nyman
DeltagareOK, då tackar jag för de svaret.. Ska byta utblås på den så kan ju be dem svetsa där ja tror läckan är också..
-= enough is enough =-
5 december, 2006 kl. 21:01 #59263Nyman
Deltagaretar upp denna tråd igen, har nu tätat ett hål i ljuddämparen som jag hittade.. håller man för utblåset nu såläcker det inte avgaser någon stans som vi kan se så de borde ju vara tätt.. mn fortfarande exakt samma lambdavärde hos biprovningen.. vad kan då felet vara??
-= enough is enough =-
5 december, 2006 kl. 22:08 #59255Sasse
DeltagareKanske var som Jerry sa från början då? Lambdasonden har tagit semester.
Edit: Eftersom du tidigare frågade vad en lambdasond var/gjorde. Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond
6 december, 2006 kl. 14:10 #59264Nyman
DeltagareOK, så om man har för högt värde så har man en snål bränsle/luft blandning.. alltså lite bränsle förhållande tll luft.. Går då motorn snålt på bensin? i fall så är fallet, borde inte en mappning lösa problemet? detta är bara egna funderingar…
annars får man helt enkelt beställa en ny lambda..
Tack för snabbt svar för övrigt!!
-= enough is enough =-
6 december, 2006 kl. 14:58 #59253SecretAgentMan
DeltagareMappa sig runt det är fel väg, även om det teoretiskt går, det är något givarproblem helt klart, och lambdan är viktigt för bränsleblandningen på tomgång…så den är kraftigt misstänkt.
Men dyr är den med från Subaru, låna gärna av någon som har en avställd GT och testa först…
/J – har inte någon över, annars hade du fått låna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.