SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor för höga lambda värden…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Nyman
    Deltagare

Jaha, då var besiktningen genomförd, inga anmärkningar i övrigt men lite för höga lambda värden.. 0 på övriga avgasvärden så vad är felet? Är det bara i mitt T.sprit å dit igen eller är det någon del som behöver bytas? Bisktningssnubben pratade om att lambdamätaren kunde vara trasig?
      I övrigt så glömde han kolla minst hälften av sakerna för han pratade mest om hur bilen vat att köra och så.. när vi sedan åkte på ”provturen” så kom reaktionen när turbon började jobba… -”oj, här händer de grejjer… måste vara en riktigt kul bil de här..”

Så ha va allmänt snäll men tyvär åkte jag på en obesktning för dessa värden..

Hjälp mig!

-= enough is enough =-

SecretAgentMan
      Deltagare

Låter som en lite vissen lambdasond. 🙂

/J

Nyman
        Deltagare

blire fler å fler saker som är lite vissna på min bil 🙁

Vad gör den för nått? dyr att ersätta? är den viktigt att ha eller går de att få ner värdena för besiktningen enbart och sedan låta de vara?

-= enough is enough =-

MariaimprezaGT
          Deltagare

2500 orginal eller 700 klipp å klistra. tre trådar på en GT. peace of cake:)

Impreza GT is teh ####!!

Nyman
            Deltagare

de va ju bara svar på en av frågorna.. de andra 2 känns betydligt mer intressanta att få svar på men tack ändå 😉

-= enough is enough =-

SecretAgentMan
              Deltagare

Så sant så, du är en vis man Ola. 🙂

/J

Nyman
                Deltagare

OK, då är de nog det för jag misstänker en ytterst liten ”öppning” i svetsningen före ljuddämparen..

Men back to the question.. går de att hälla i lite k-sprit (eller t-sprit eller vad man kan använda?) och få värdet ok just till besiktningen? om man kan det? hur mycket ska man i så fall ha i till låt säga 10l bensin?

-= enough is enough =-

Desen
                  Deltagare

Är det inte bara HC värdet man fipplar med när man häller i k-sprit?
                    Eller e jag ute o cycklar nu?

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

Nyman
                    Deltagare

Jag vet inte, de är därför jag frågar 😉
                      Finns de nåtgot man kan göra för att bara klara besiktningen…?`
                      sen skiter väl jag i om värdet ligger 0,1 för högt efteråt om jag ska vara ärlig bara de inte är farligt för bilen.. hade ju vart en annan sak om jag legat 1,1 för högt eller nått sånt, då hade man kanske börjat tänka lite miljö också… men de bilar vi kör är ju inte de miljövänligaste alla fall så…

Men nu vill jag bara ha svar här 😉

-= enough is enough =-

Twinturbo
                      Deltagare

OK, då är de nog det för jag misstänker en ytterst liten ”öppning” i svetsningen före ljuddämparen..Men back to the question.. går de att hälla i lite k-sprit (eller t-sprit eller vad man kan använda?) och få värdet ok just till besiktningen? om man kan det? hur mycket ska man i så fall ha i till låt säga 10l bensin?-= enough is enough =-

Hjälper inte att hälla i något eftersom du då kommer få ändå lite högre lambdavärde samt ännu bättre HC-värden. Det enda som hjälper är att täta avgasläckan (gör det provisoriskt med kemisk metall t.ex. om du inte har tillgång till svets).

Nyman
                        Deltagare

OK, då tackar jag för de svaret.. Ska byta utblås på den så kan ju be dem svetsa där ja tror läckan är också..

-= enough is enough =-

Nyman
                          Deltagare

tar upp denna tråd igen, har nu tätat ett hål i ljuddämparen som jag hittade.. håller man för utblåset nu såläcker det inte avgaser någon stans som vi kan se så de borde ju vara tätt.. mn fortfarande exakt samma lambdavärde hos biprovningen.. vad kan då felet vara??

-= enough is enough =-

Sasse
                            Deltagare

Kanske var som Jerry sa från början då? Lambdasonden har tagit semester.

Edit: Eftersom du tidigare frågade vad en lambdasond var/gjorde. Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond

Nyman
                              Deltagare

OK, så om man har för högt värde så har man en snål bränsle/luft blandning.. alltså lite bränsle förhållande tll luft.. Går då motorn snålt på bensin? i fall så är fallet, borde inte en mappning lösa problemet? detta är bara egna funderingar…

annars får man helt enkelt beställa en ny lambda..

Tack för snabbt svar för övrigt!!

-= enough is enough =-

SecretAgentMan
                                Deltagare

Mappa sig runt det är fel väg, även om det teoretiskt går, det är något givarproblem helt klart, och lambdan är viktigt för bränsleblandningen på tomgång…så den är kraftigt misstänkt.

Men dyr är den med från Subaru, låna gärna av någon som har en avställd GT och testa först…

/J – har inte någon över, annars hade du fått låna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.