› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › För högt laddtryck, klipper
- Detta ämne har 5 svar, 1,134 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Mäki.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2011 kl. 16:44 #26100
atrix
DeltagareHej ärade impreza ägare.
Jag har åkt på ett irriterande problem, det fanns även innan jag köpte bilen. Men inte lika mkt som nu tycker jag.
Laddtrycket går upp till runt 1.1 1.2 vid fullt pådrag vilket gör att bränslet stryps och den går ner och sen upp igen .. enormt irriterande. Vissa gånger stabiliserar sig den på runt 1.0 då men oftast går den upp på 1.1-1.2 igen och klipper och det håller på så.
Det sitter en HKS dump, 3″ downpipe + system , större iC på den.
Jag trixade lite med wasten, den satt inte tillräckligt spänt innan vilket gjorde att bilen gick lite ryckigt och inte hade något mellanregister men drog som attan på låg och hög.
Jag spände den lite och fick en perfekt bil med bra register men lite högre laddtryck.
Den laddar även över oavsett vad jag har den på.
Något förslag hur jag ska få ner laddtrycket ?
13 juni, 2011 kl. 19:57 #225060Gilarski
DeltagareÖvertrycket från turbon regleras med en återkoppling direkt till wastegaten samt till den eletriska solenoiden som sitter på höger fjäderben. Om solenoiden inte funkar så kan nog trycket dra iväg men då har du antingen nåt fel på slangarna.
Om du inte avsiktligt ställt laddtrycket så högt/saknar eftermarknadslösning så kan det även vara wastegaten som inte funkar som den ska.
13 juni, 2011 kl. 21:29 #225059roadtip85
KeymasterVad är det för bil du kör?
Jag tycker det låter som ”fuelcut” du får. På en orginal GT sker det vid drygt 1.2 bar har jag för mig. Finns massa trådar om det här på forumet, där folk som kan bättre än mig, förklarat vad det är. 🙂Man kan köpa tex en Dawes Device och ställ ner laddtrycket lite så ska det funka bättre.
13 juni, 2011 kl. 21:48 #225063atrix
Deltagarehej och ursäkta.
Det är en -99 Impreza GT.
Jag har inte ställt upp det på något vis avsiktligt, vill bara ha ner det så det sliper klippa soppaneller om det är tändningen.
14 juni, 2011 kl. 09:36 #225062atrix
DeltagareVad är det för bil du kör?
Jag tycker det låter som ”fuelcut” du får. På en orginal GT sker det vid drygt 1.2 bar har jag för mig. Finns massa trådar om det här på forumet, där folk som kan bättre än mig, förklarat vad det är. 🙂Man kan köpa tex en Dawes Device och ställ ner laddtrycket lite så ska det funka bättre.
Tack så mycket, jag sökte innan jag gjorde denna tråd på svenska begrepp. Jag skulle sökt på engelska då kom en hel del svar upp.
Jag ska beställa en DD idag 😉
Någon som vet om man bör beställa extra monteringskittet med slangar?
Mvh
Jimmy14 juni, 2011 kl. 10:44 #225061Mäki
DeltagareExtra slangar har du alltid nytta av 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.