Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22289
    Building Micke
    Deltagare

      Nu när jag kom ut till bilen och kolla i intercoolern så var kylvätskan i den halv frysen:( Nått som är farligt?

      Har startat den så förut och de har tinats upp. Nått som kan skada nånting? De kylar väl turbon bara eller?

      I de vanliga kylsystemt har jag nog för 50 minus.

      tacksam för svar.

      #191015
      challe
      Deltagare

        Hmm, ICn är till för att kyla laddluften från turbon innan den går in i insuget, så där har du förhoppningsvis inte nåt glykolvatten. Det är inte så att du menar att det är is på kylflänsarna till ICn?
        Isf är det inte så farligt

        #191009
        Manor
        Deltagare

          …min tolkning av frågan var att det rörde sig om “vatten-spray-kylningen” som duschar IC:n på vissa STi modeller.

          #191010
          FeA
          Deltagare

            …min tolkning är att det är en gammelkokare med vattenkyld IC, spännande att se vem som får rätt 😉 :+

            #191016
            .zip
            Deltagare

              Hybrid IC. Vatten+luft chansar jag på då 😛

              //.zip

              #191014
              Bodyshot
              Deltagare

                Jag satsar på en gammelkokare med vattenkyld ic!

                #191013
                roadtip85
                Keymaster

                  Jag satsar också på en gammal Legacy turbo! Come on luck! 🙂

                  När vattnet fryser så expanderar det, så det är stor risk att saker spricker…

                  #191008
                  Janne248
                  Deltagare

                    Moderator mode on.

                    Och återigen ser vi vikten av att skriva vad man har för bil när man frågar något!

                    Moderator mode off.

                    Tror också det är en Legcay Turbo

                    Moderator mode on.

                    Då skall den här tråden postas i en annan avdelning.

                    #191017
                    Christian S
                    Deltagare

                      nu vet jag inte om det är samma person men det är en som har frågat om exakt samma sak här på garaget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163300
                      och isåfall är det en Legacy av årsmodell 1992

                      #191011
                      Building Micke
                      Deltagare

                        Ni sista hade rätt. De var jag som också posta på garaget, men där verka de först ej veta, de var därför jag posta här istället. Men som sagt, ska hålla mig till legacy forumet nu, men de brukar vara svårt att får svar där.

                        Ber om ursäkt. Finns de nån möjlighet för oss att bli medelm hos er?

                        #191012
                        Adam K
                        Deltagare

                          Vatten-luft kylare brukar kallas charge-cooler, så kan det bli enklare.

                          Som någon redan sagt på garaget så är ju pumpen utsatt, och fryser det i rören/kylaren så riskerar du definitivt sprickor i systemet, fast det märks ju lättast av att helt enkelt ha igång motorn när allt är varmt och se om det kommer någon vätska nånstans, det skadar inte nånting i övrigt att chargecoolern ‘går torrt’, iallafall inte en kortare stund på tomgång, men kör inte med last! Pumpen däremot som sagt, kan ju lätt skada impellerblad med isbitar även om systemet rör sig.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.