Jag körde för första gången på bana nyligen och tyckte att det var skoj som fan.
Men till nästa gång skulle jag vilja styva upp den lite mer och få bort lite understyrning.
Det sitter Endless coilovers på bilen och det är den ena modden rent väghållningsmässigt som är på. Har även 18″ med Toyo T1-r.
Tanken är väl åtminstånde att skaffa 16″ med R-räck, men vad mer rekommenderas av er banrävar?
Hur är det även med hjulvinklar och ställa in hårdhet på dämparna?
Det var ju kass timing för dig, jag slängde mina hårda bakre kränghämmare i helgen… Det är den ena enkla vägen, hårdare krängningshämmare bak.
Den andra, som inte kräver några inköp. Är att experimentera med sättningen på dina coilovers, åt det hårdare hållet bak och mjukare fram. Att sänka bilen kan hjälpa men mest är det utseendet som tjänar/lider på det.
Hjulvinklar: Att ha lite toe out fram hjälper instyrningen men ger en väldigt känslig bil på vägen, det är nog inte att rekommendera för annat än rena busbilar/banbilar. Toe out bak är bara dumt! Negativ camber både fram och bak är hjälper i kurvor, men om du främst är ute efter att minska understyrningen så kan för bra kurvgrepp bak motverka syftet. Öka på castern fram kan vara bra, det ger ’camber’ just när man vrider hjulen.
Finsn hur mycket som helst att läsa om setup, börja på Rejsa.nu
”Prodrivevinklarna” är i princip max camber fram o bak o 1 mm toe-in fram o bak (i den mån det är möjligt bak) vilket inte är särskilt mycket på original fjäderben, ca 1,5 grader fram oc nån grad bak om jag minns rätt, för det behövs ingen justering för vintern. Det är ju möjlgit att dina coilovers har mycket större inställningsmöjligheter och då kan du vilja ställa större vinklar och i så fall behöva fundera på om du vill ’normalisera’ hjulvinklarna till vintern.
Mitt förslgag är att inte ställa värre vinklar än att du vill köra med dem på gata både vinter o sommar.
Ingen toe-out, högst nån mm in. och högst 2 graders negativ camber fram och bak.
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.