› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › förbättra väghållningen vad göra?
- Detta ämne har 26 svar, 2,812 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2005 kl. 21:39 #4774
rallymarkus
DeltagareTjena ja bilen upplevs som lite väl mjuk då man tar i lite hårdare.
så lite stadigare fjädring skadar ju inte men vad ska man satsa på?Hårdare krängare eller byta till tex prodrive fjädrar, o funkar det i så fall med originaldämparna? dom får väl trots allt en annan arbetshöjd.
byta bussningar?
tänkte göra lite stabilare fjädring för bilen får ju inte bli för stum (väldigt dåliga vägar hemma)
Och sen måste de ju funka med isdäcken också.:)
1 juni, 2005 kl. 22:20 #67814subaru
DeltagareHej!
Det beror väl på din budget? och vad du ska ha bilen till, om du ska ha en mycket hård kompromisslös banracer, eller en grus-rallybil eller bara en bil som funkar fint till vardags och som även kränger lite mindre när du tar den på banan… Har du gott om pengar så finns det nog hur mycket som helst att göra för att förbättra väghållningen.”snik” alternativet som jag ser det vore nog att satsa på ett stadigare krängninshämnare från Whiteline och sänkningsfjädrar från ex Tein eller Eibach, beror lite på hur mycket du vill sänka osv. Orignaldämparna funkar rätt fint om man inte är ute efter max prestanda..
Är det endast värst på banan som gäller så satsar du på ett coilovers från ex. Leda eller öhlins tillsamans med toppmonteringar av mettal som är stummare än plastgrejerna som sitter origanal (på GT).
Sen ska du ha bra hjulvinklar (prodrives borde nog funka fint) och en uppsättning 18 mega låg profil slicks med ultralätta smidda superduper japanska fälgar.(är dock sjukt dyrt!)Nu när du kan köra rätt så snabbt genom kurvorna så ska du ha diverse stag plus helst en redig bur för att stabilesera bilen. sen när du är klar med detta så kan du börja leka lite med diffar å dylikt ..osv osv2 juni, 2005 kl. 06:33 #67800pannan
DeltagareKör med Tein sänkfjädrar på min nu och bilen upplevs lite stummare, dock inte stenhård vilket känns bra då den används dagligen. Har även beställt fjäderbensstag både fram och bak för att få upp styvheten på bilen, dock vet jag inte hur mycket det kommer kännas men något lär det iallafall göra.
Har läst ett test i Japanese Performance angående Teins coiloverkit som de testade på en STI 04:a, och resultatet vart mycket bra. Bilen uppträdde som den skall göra när den lämnar fabrik. Detta var Teins coiloverkits som är elektroniskt ställbara inifrån coupén.
Så om man väljer Öhlins, Leda, Tein, HKS, JIC m.m tror jag inte spelar någon roll idag. De Japanska märkena har blivit så ruskigt bra så Öhlings är inte top of the line längre, möjligtvis priset iallafall 😛
//J
2 juni, 2005 kl. 07:00 #67799Lt Dan
DeltagareMonterade Prodrive fjädrar med prodrive vinklar på min förra STI och vart kanonnöjd. Blev precis så som jag ville ha den. Mindre kräng men inte stummare. Samma har ju också block. 1 och 2 plats för oss på förra konbane träffen i dalarna måste ju betyda nåt iaf. Ingen större kostnad men stor skillnad i känslan!
Mvh Dan
2 juni, 2005 kl. 11:28 #67793jraberg
DeltagareHallå där din tok 😀
Nu vet jag ju inte hur det ser ut under era nya bilar, Men när jag bytte till öhlinsare(med org. fjädrar) på min GT så kändes det en rejäl skillnad vid lite aktiv körning. Känslan var som att ha ngn som suger bilen mot marken(den sitter fast) eller följer vägen mkt bra.Går att ställa från mjukt till hårt så ställbara skulle vara alternativet med stort A för dig.MEN!! vill du bara bli av med kränget för att kunna köra ännu fortare 😮 på snirkliga banor så är det krängare som bör bytas(anser jag) .Jag tror dessutom att det räcker långt. Orginaldämparna räcker bra på en GT och kan inte tänka mig att STI PS är sämre?
eller har de mjukat upp dem?Men Visst ditt fall e ju lite knivigt då du ju inte vill ha en gokart..
Men jag skulle ändå vilja slå ett slag för att byta till bättre ställbara krängare då du på så sätt får hårdheten endast(mest iaf) när det svänger och om du vill.. 🙂 mina är satta på medel och det räcker bra för min enl. egen bedömning ”snigelkörning”.
Sen när du kört 5000 mil eller tröttnat på orginaldämpare så byter du (givetvis) till öhlinsare eller sellholms-ben a’la KN 🙂
Ställbar hårdhet(rebound) ska de ha iaf. Det kostar, men det är det värt..-JR wroom psschh wroom psschh
2 juni, 2005 kl. 20:15 #67802rallymarkus
Deltagaretror det lutar åt prodrivefjädrar då bilen måste kunna användas till lite allt möjligt blir ju lite av en kompromiss.
men ger det nåt att byta till stadigare bussningar?
min tanke var att montera fjädrar, fjäderbensstag o så ev byte av bussningar runt om, det borde kanske funka hyfsat?
3 juni, 2005 kl. 06:08 #67794jraberg
DeltagareÅk med nån som har prodrive fjädrar.. för att känna så det inte blir stummare just vid vanlig körning(har svårt att se att det inte skulle bli) lite lägre var ju jannes bil, men inte så mkt lägre så det borde gå..annars får du köpa en forester 3.0 😀
Bussningar kan ge ngt stötigare gång. Men rappare styrrespons.Håller med Subaru om dina alternativ. Krängare först sen dämpare.
Just därför att du inte ville ha en stummare bil rakt fram men gärna mer stabil när du tar i och svänger..-JR
3 juni, 2005 kl. 20:26 #67803rallymarkus
Deltagareär klart sugen på att byta bussningar o fjädrar o även kanske krängare de borde ju bli skapligt.
Har åkt en 02 sti med andra fjädrar på gotland ring o det var en klar skillnad.
men det är väl ganska mycke o besvärligt jobb o byta bussningar.
3 juni, 2005 kl. 20:31 #67795jraberg
DeltagareBara du inte tycker det blir för hårt däruppe i lappträsk 😉
Bussningar har jag inte själv bytt men visst ska det vara blod och svett inblandat har jag hört 🙁
-JR
3 juni, 2005 kl. 21:00 #67804rallymarkus
DeltagareBara du inte tycker det blir för hårt däruppe i lappträsk 😉
De e ju sånt man inte vet föränn efteråt:D
Nä skulle tro att de blir skapligt.
Skulle tro att det blir mer buller med bussningar också men det är ju smällar man får ta.3 juni, 2005 kl. 21:21 #67805rallymarkus
DeltagareVars får man lättast tag på prodrive fjädrar, bussningar o ev krängare också?
Är inte så vidare haj på internet handel.
3 juni, 2005 kl. 22:39 #67796jraberg
Deltagarewhiteline krängare till din racer borde finnas på demon-tweeks i uk.
http://www.demon-tweeks.co.uk/
De andra grejorna vet jag inte, men ta det varligt och byt en sak i sänder så du vet vilken skillnad det blev. I bästa fall kanske det räcker med fjädrar 😀-JR
4 juni, 2005 kl. 15:35 #67790Janne248
DeltagareVars får man lättast tag på prodrive fjädrar
Maila till NWadeson@prodrive.com och frågfa vad det kostar mm.
Då får du nog detta till svar:I can confirm that our sports springs for the 04MY STI are available to you at a cost of £234.49 GBP (including delivery and VAT).
Kind regards
Nick Wadeson
Account Manager
Prodrive Automotive Technology (Europe) Ltd4 juni, 2005 kl. 15:45 #67811Pedersen
DeltagareSwedespeed.se har en rätt bra lista över chassie-förändringar (en av de bättre jag sett på svenska).
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/4/swedespeed/subdet10.htm
(alternativt gå till http://www.swedespeed.se och välj ’Hjälp om chassie inställning’ längst upp till höger)
Kan vara värt att kolla igenom innan man plockar fram plånboken och spärrskaftet…4 juni, 2005 kl. 22:03 #67797jraberg
DeltagareSwedespeed.se har en rätt bra lista över chassie-förändringar (en av de bättre jag sett på svenska).http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/4/swedespeed/subdet10.htm(alternativt gå till http://www.swedespeed.se och välj ’Hjälp om chassie inställning’ längst upp till höger)Kan vara värt att kolla igenom innan man plockar fram plånboken och spärrskaftet…
En helt suverän sida, har mest gått på tidigare erfarenhet och vad man lärt sig då man kört ”miniracing”.
Tackar! för min del så var däcktemps-avsnittet det mest intressanta, även om detta är väldigt grova instruktioner så tycker jag att man fick några tankeställare 🙂Får tacka swedespeed åxå för att de lagt upp infon..
-JR
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.