SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Förbättring inom väghållning STI

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    camino cielo
    Deltagare

Slang S-Tech’sen, H-Techs ar battre val om du vill ha Tein. S-Tech ar for show och H-Tech for vaghallning. Framre fjaderbensstag gor valdigt lite pa Imprezorna. Det forsta att skaffa ar krangningshammare fram och bak, den framre gor otroligt mycket, sedan stallbara camber plates (vet ej vad dom heter pa svenska) och fixa en bra 4-vagnsinstallning.

Har du inte betalt vokalräkningen? ;)/BlååååkkThai-Perr

Vi 3 farre bokstaver pa tangentbordet har i USA….:D

FeA
      Deltagare

skall man titta på tider runt om på banor är det sällan att t e x Bilar med Tein eller KW coilovers kör riktigt fort.

Tycker det verkar ha gått riktigt fort för Claes på SS iaf
        😉

simo
        Deltagare

Ska man ha grejer som är anpasade för bana så är det nog ingen fröjd att åka till jobbet i den bilen längre…alla prylar som säljs som tillbehör e skit mer lr mindre.

Prodrive har bra grejer 🙂

/U

SecretAgentMan
          Deltagare

Jag håller med KN, skall det blir någon skillnad på riktigt för asfasltsåka, så blir det outhärdligt till vardags.

Krängare gör susen, men förvänta er inga enorma förbättringar – samma gäller för alla dessa coilovers som finns, de är helt enkelt för mjukt satta (det mest vanliga 8 kg fram/ 6 bak är grusfjädring mer eller mindre).

/J

pannan
            Deltagare

Slang S-Tech’sen, H-Techs ar battre val om du vill ha Tein. S-Tech ar for show och H-Tech for vaghallning. Framre fjaderbensstag gor valdigt lite pa Imprezorna. Det forsta att skaffa ar krangningshammare fram och bak, den framre gor otroligt mycket, sedan stallbara camber plates (vet ej vad dom heter pa svenska) och fixa en bra 4-vagnsinstallning.

??? S-tech är de fjädrar som är mest lämpade för hård körning enligt Tein.

H-tech:
              The HTech springs are a good spring for the daily driver. Dropping the WRX or STI 1 inch in the front and .4 inch in the rear. The springs will stiffen up the ride but keep a good ride height for whatever comes in your path.

Mvh
              Johan

pannan
              Deltagare

Skall kolla lite på Sellholm vad som finns till 05:an. De ändrade en hel del jämte 04:an så det är inte lätt att få tag i rätt prylar om man inte håller sig till de stora märken.

Det som ligger bäst till är Bilstein PSS9. Black (Evo kille) körde SS med dessa förra året och gjorde en kanontid. Likaså har han prövat dom på både Ringen och Spa med riktigt bra resultat.

mvh
                Johan

Strat
                Deltagare

Jag tycker att det verkar lite knasigt att gå efter hur snabbt man hört att hobbyåkare bränner runt… Helt klart är Europeiska tillverkare ledande inom stötdämpartillverkning. Jag tror inte att stenhårda fjädrar är det bästa på en gatbil, då däck och flex i karossen börjar jobba mer än själva fjädrarna. Då krävs det slicks, balljoints och förstärkningar (fullbur) för att få det att jobba som det är tänkt. Japanska tillverkare har som regel betydligt hårdare fjädrar som standard i sina ben.

Jag var först inne på PSS9’or då jag skulle skaffa coilovers, men dessa hade stora problem med ventiler då. Blev då istället KW som jag fick ett bra pris på ifrån tyskland. Jag köpte dom helt enligt default setupen, men de går att bygga precis som man vill med fjäderkonstanter, dämpningsfrekvenser och längd. Jag är supernöjd med mina och amerikanarna, som testat mycket japanskt, verkar smått lyriska över KW. När det blir dags för renovering ska jag prova snäppet hårdare fjädrar, framför allt bak. 60/40 N/mm är default för GT’n.

/Claes

pannan
                  Deltagare

Man går oftast på vad folk man känner har för erfarenhet. Patriks erfarenhet av PSS9:orna är riktigt bra. Sedan att han är en riktigt duktig chaufför gör inte jobbet sämre. Men med tanke på att hans bil hade samma motoreffekt som Motor Nords EVO dvs ca 330 hkr och körde på en 1.25 tid i SS är det riktigt bra. Likaså har en annan jag känner PSS9:or på sin bangolf, också där med mycket bra resultat.

Att de läckt har jag däremot inte hört något om. Men ett plus är att de går att serva lite varstans i Sthlm. Där var det värre med t ex D2 förut som Speedworks sålde.

Självklart blir det att byta krängare osv då man inte får optimal väghållning bara genom att byta fjädrar/dämpare.

Mvh
                    J

Strat
                    Deltagare

Självklart går man på folks erfarenheter, men jag menade att det är lite lönlöst att jämföra tider. Det är mycket annat som spelar in där, inte minst föraren.

Det var 3-4 år sedan Bilstein hade strul med PSS9, så det är ju garanterat löst. Och det är säkerligen riktigt bra grejer. Bara att prova 🙂

/Claes

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.