Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24051
    tendency
    Deltagare

      Ska köra min Type R i vinter och vill att bilen är skyddad inför det. Rostskyddet verkar se bra ut, men behöver bättras på litegrann på vissa ställen undertill. Har tänkt fixa det själv och behöver lite tips..

      Det finns ett par små ställen där ytlig rost syns, och jag minns att företaget som rostskyddade min GT använder någon slags rostätare/omvandlare från Loctite som rekommenderas. Har hittat en Loctiteprodukt vars namn är 7505. Appliceras medlet med en pensel? Det står att den bildar en “stark polymerbaserad täckande film för långvarigt rostskydd”, vilket innebär att man inte behöver kladda med någon annan produkt efter denna?

      Sedan finns det ett par ställen under bilen där rostskyddet är nött och metall är synlig, men som är helt fri från rost. Går det bra att kladda på med Loctite 7505 även där, eller ska jag köpa något annat medel (“vanligt” rostskydd, utan rostomvandlare) till sådana här ställen? Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska använda 7505 på ytor utan rost??

      #208920
      Manor
      Deltagare

        Jag fick tips om Por15 till mina skärmkanter, och det var j-kligt seriöst måste jag säga. Allt utförs i tre steg och hållbarheten ska vara enastående. Ett startkit kostade 260:-. Än så länge finns det en svensk återförsäljare i Sollentuna (Stockholm), men han skulle visst lägga av.

        #208927
        Turbovin
        Deltagare

          Främre länkarmarna är av alu på STI så dem står sig rätt bra ändå. Är faktiskt tveksam till att de skulle vara behandlade utan det är nog smuts där på din bild.

          #208922
          tendency
          Deltagare

            Jag fick tips om Por15 till mina skärmkanter, och det var j-kligt seriöst måste jag säga. Allt utförs i tre steg och hållbarheten ska vara enastående. Ett startkit kostade 260:-. Än så länge finns det en svensk återförsäljare i Sollentuna (Stockholm), men han skulle visst lägga av.

            Ja just det, minns din tråd ang bakskärmarna. Men jag skulle vilja ha något som är smidigare att arbeta med, som inte kräver lika mycket tid. Det är ändå så få ställen och så lite som behövs “fixas”.. Har ingen lust att ligga under bilen (man ser och kommer åt så dåligt), och tänkte därför åka till OKQ8’s GDS-hall och lyfta upp bilen. Stå där och slipa de små rostfläckar på några stag, muttrar osv… nä. :p Och så innebär det väntetider med POR15.

            Det jag menar är att POR15 troligtvis är lite för overkill och tidskrävande för mina behov. Men det verkar bra och prisvärt, inget snack om den saken!

            Det är alltså ingen rost på själva underredet, men på lite stag, kring gummibussningar enligt bild, muttrar osv. Och så skulle jag vilja bättra på det befintliga rostskyddet bara för att vara på den säkra sidan.

            Skulle vara så smidigt att bara lyfta upp bilen och pensla på med Loctite 7505 (t.ex) där det behövs. Ingen som har erfarenhet av den eller liknande produkter?
            Annars får jag väl höra med bilvårdsföretaget på min ort om råd.

            #208923
            tendency
            Deltagare

              Främre länkarmarna är av alu på STI så dem står sig rätt bra ändå. Är faktiskt tveksam till att de skulle vara behandlade utan det är nog smuts där på din bild.

              Aaah, det vill jag minnas mig ha läst någonstans. Bilen har blivit underredsbehandlad tidigare, och det är samma material på underredet som på länkarmarna, så det är inte smuts. Antagligen så har den person som utförde rostskyddet bara kört på överallt (och kanske inte visste att de var av alu).

              #208924
              tendency
              Deltagare

                Äsch, hubben du hänger upp dig på är i gjutjärn = rostigt från fabrik, om du skulle skrubba det rent från skit skulle du finna att all färg (om man får kalla det möget för färg…) som skiten är målad med från fabrik kommer gå att skrapa bort med nageln och under kommer det vara rostfärgat. 🙂 Absolut ingen fara, samma gäller bakdiffen som också i gjutjärn (förutom locket då). Inget unikt för Subaru, det samma gäller alla bilmärken.

                Om du letar efter kladd att bättra på underredet med så ska tydligen Hagmans F40 vara rätt bra, ingen erfarenhet av det själv dock.

                Mitt tips är att rengöra riktigt noga uppe i fjädertornen och insidan av skärmkanterna bak, sedan smeta på valfritt kladd (om man inte vill måla som en annan idiot. :)) och sedan försöka hålla det rent från salt under vintern. Det är ju där smutsen samlar sig.

                Va! Hörru evighetsputsarn, är DU rätt person att säga att man inte behöver bry sig i lite ytrost på dessa delar? 😉 :p Jag vet att det inte är någon fara, men är det något jag ogillar så är det synen av rost. Och eftersom jag tänker köra under vintern lär väl inte denna ofarliga ytrost se något bättre ut i vår.. Så du menar att det är lönlöst att ens ägna sig tid åt att försöka åtgärda rost liknande det på bilden? Om jag nu ändå vill göra det, fungerar då Loctite bra? Någon erfarenhet?

                Skärmkanterna bak är valsade och rostskyddade, så de är det ingen fara med.

                #208925
                tendency
                Deltagare

                  gjutjärnsgrejer är alltid rostiga och hela hubben ser garanterat likadan ut under all skit. 🙂 Du verkar ju inte göra det hela för utseendefaktorn utan bara för att du inte vill att bilen ska rosta upp för dig, så är det ingen mening att hänga upp sig över såna småsaker, lägg ner din tid på att se till att karossen inte börjar rosta istället

                  Vad menar du med “under all skit”? Tja, det kanske är möjligt. Nu blev jag nyfiken på att kolla om det verkligen är som du tror, men jag måste ha bilen dagligen och orkar inte palla upp och börja skruva loss delar. 🙂 Får se hur jag gör med rostomvandlare, men det skadar ju inte att kladda på lite, och så slipper man även att se det. Bättra på det övriga rostskyddet ska jag åtminstone göra.

                  Eftersom det troligtvis inte är någon fara för karossen än på ett tag, så kan jag lägga ner min tid på annat… att lyfta bilen och pensla på ett par ställen är heller inte speciellt tidskrävande.

                  #208921
                  tendency
                  Deltagare

                    Angående din slipade hub. Fick du bort all rost, även det som finns kvar enligt bild? Det finns ju kemiska metoder att använda där slipningen inte räcker till eller kommer åt, t.ex Syrax har jag läst ska vara väldigt effektivt.

                    #208926
                    tendency
                    Deltagare

                      Har inte målat skiten än, och tänker inte bry mig om alla porer eftersom det spelar noll roll.. 😉 Dessutom är epoxi så tät att den inte släpper igenom fukt eller syre så det kommer ändå inte rosta vidare nåt nämnvärt. Det är mycket slipdamm på bilden dock, det mesta orangea är damm.

                      Det är lite skillnad med en karossplåt som är 1mm tjock, eller ännu tunnare, där får man vara anal med rostporer men solida bojsänken som hubben är inte så jävla noga. 🙂

                      Ungefär som jag tänkte att Loctite skulle fungera, att det skulle stoppa fortsatt rostbildning.

                      Men när du nu ändå är igång är det väl bara att köra med Syrax eller elekrolyt för att få det helt rent. I jämförelse med slipningen är det ett lätt ingrepp. 😉

                      #208928
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Okej killar, vet att vi på jobbet har något medel man penslar på metal, som ger ett fulständigt rost skyd, detta medel är typ genom skinligt, men efter de har verkat på metalen, typ en minut, så blir metalen typ svart färgad, fin med andra ord 🙂 kommer dock inte i håg vad detta medel hetter, men kan kolla de om de skulle önskas,
                        Vi använder de inom industrin i alla fall, om man ska lägga typ balkar och liknande på förvaring utom hus.

                        MVH
                        Fredrik

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.