Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    oneman
    Deltagare

Till vardags är jag mycket nöjd med dieselförbrukningen med min Forester -13.
      Mellan 0,5 till 0,6 beroende på hur mycket jag kör i stadstrafik, men igår drog jag ett 11 m3 skåpsläp på 1400 kg 60 mil i 80-90 km/t och förbrukningen blev 0,93. Är det normalt eller var det något fel på släpet? Varvtalet låg på 1500-2000 rpm och jag hade absolut inte gasen i botten utan var väldigt lätt på foten, växlade ner till 5:an i de brantaste uppförsbackarna och lätt ekipaget få fart av sig själv i nerförsbackarna.
      Finns det någon körteknik som minskar förbrukningen när man har släp?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

adrenalin
      Deltagare

Det är vanligt att det blir så 🙂 Speciellt när det är tungt.

Andersson
        Deltagare

Ja något fel är det nog inte på din bil,min tar 0,73 till vardags och 1,1-1,4 med 1100kg husvagn. Den tar mer på sexan än på femman när jag drar husvagnen. Hastighet… tja jag hinner nog lite längre än dig på samma tid 😉 därför lite högre förbrukning 🙂

oneman
          Deltagare

Såg en diskussion på ett annat forum att turbomotorer skulle kunna dra mindre om man växlar ner? Det verkar stämma för dig då?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Andersson
            Deltagare

Jag tycker iaf att den får jobba för mycket på lågt varv om jag lyssnar på motorn.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.