SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor fordelar med smidda stakar + kolvar?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Digits
    Deltagare

Gar lite i tankar att uppgradera stakar och kolvar i min WRX-2.0’a, men jag vet inte riktigt om det ar vart besvaret, eftersom jag inte riktigt har 100 koll pa hur det paverkar effekt gentemot standardprylar.

Ar det helt enkelt sa att varre stakar + kolvar bara gor att man kan kora mer boost? Hur forhaller sig prestanda gentemot boost vs ignition advance, i sa fall?

Hur overjakligt mycket jobb ar det att splitta ett WRX block? Jag skulle inte ha nagot emot att gora ett sant har jobb sjalv, men jag funderar pa om det ar vart pengarna (+ svett och tarar) nar man kan kopa ett 2.5block med sti stakar och smidda ersattningskolvar for ungefar 1400 pund + moms. Nya stakar och kolvar for min 2.0’a set ut att ga pa ungefar 1000 + moms i bara bitar (och da har jag inte ens raknat in nya packningar, topplocks-bultar osv).

specialized
      Deltagare

Det är väl helt enkelt så att smidda prylar tål högre cylindertryck/förbränningstryck än motsvarande gjutna prylar.
        Dvs. tål högre högre kompresion och/eller laddtryck och därigenom så kan man ta ut mer effekt genom att öka något av det eller bägge 🙂

Borde inte ha något alls med tändning att göra, mer än att du borde kunna köra med tidigare tändning/mer laddtryck och få ut mer effekt,om nu gjutna prylar varit begränsningen för att inte få önskad effekt tidigare. Skulle det börja spika så kanske en smidd kolv tål det bättre än en gjuten med, men det är bara en gissning 🙂

Resten av frågorna har jag inte en aning om 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
        ———————————-
        SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Koffe
        Keymaster

Citerar Kvarnis i ett annat inlägg om trimning:

”Över 370Bhp bör man defintivt se över motorn inre delar, vad man väljer att göra här beror på hur mycket slantar man vill göra av med.”

Så jag tippar på att det är lite overkill att köra smidda prylar om du inte ska upp mot dessa effekter… men det kanske du ska? 😛

MVH
          //Koffe

Digits
          Deltagare

Citerar Kvarnis i ett annat inlägg om trimning:”Över 370Bhp bör man defintivt se över motorn inre delar, vad man väljer att göra här beror på hur mycket slantar man vill göra av med.”Så jag tippar på att det är lite overkill att köra smidda prylar om du inte ska upp mot dessa effekter… men det kanske du ska? 😛 MVH//Koffe

hrm… 353hk for tillfallet, skulle vara roligt med lite mer snart 🙂

SecretAgentMan
            Deltagare

Betänk att turbos som lämnar 400 riktiga och uppåt på vanlig bensin är inte överdrivet lättsnurrade på 2 liter, räkna med fullt laddtryck runt 4000 rpm (vi pratar inte om foten på bromsen på 5:an, utan normal körning).

Min motor var skitkul, 406 rototestpållar på veven, fullt ladd runt 3500 på 4:an och elakt rappt svar, men det var på E85 det…på vanlig 98 landade vi på 349 hk på veven.

Skulle jag sikta på >400 körbara pållar på vanlig bensin skulle det baseras på en 2,5:a med smidda kolvar och stakar (om det ändå skall skruvas, kolvarna är lite sådär i EJ257, och stakar kostar inget i sammanhanget).

Men då blir det vrid som mosar 5-växlade lådor…

Varför inte nöja sig med det du har, kan du ärligt säga att du kan utnyttja det du har på små, roliga engelska krokiga landsvägar?
              Bilen är ingen motorvägsracer, att jaga det blir dyrt då man vänjer sig och tröttnar på det mesta.

Sporthoj är en billig lösning på det bekymret, Kawasakis senaste med 200 pållar med trycksatt burk lär vara lagomt vass.. 😀

/J

Digits
              Deltagare

Betänk att turbos som lämnar 400 riktiga och uppåt på vanlig bensin är inte överdrivet lättsnurrade på 2 liter, räkna med fullt laddtryck runt 4000 rpm (vi pratar inte om foten på bromsen på 5:an, utan normal körning).Min motor var skitkul, 406 rototestpållar på veven, fullt ladd runt 3500 på 4:an och elakt rappt svar, men det var på E85 det…på vanlig 98 landade vi på 349 hk på veven.

Jo, det dar med sent laddtryck vet jag precis vad du menar med… jag far inte heller fullt tryck forran nagonstans runt 3700-3800 varv for tillfallet (och inte alls pa ettan, t.ex). Jag tror jag har ungefar samma turbo som du brukade ha ocksa – td05-20g (fast en andy forrest-variant).

Skulle jag sikta på >400 körbara pållar på vanlig bensin skulle det baseras på en 2,5:a med smidda kolvar och stakar (om det ändå skall skruvas, kolvarna är lite sådär i EJ257, och stakar kostar inget i sammanhanget).Men då blir det vrid som mosar 5-växlade lådor…

hrm, jag lutar mer och mer at en 2.5’a… Orkar inte med kass korbarhet langre, har inte kort mer an 350-400 mil pa nastan ett helt ar… det jag saknar ar bottendrag – det ar annu varre att bara komma ivag nu med lattare svanghjul, fast det ar val en vanesak kanske…

Varför inte nöja sig med det du har, kan du ärligt säga att du kan utnyttja det du har på små, roliga engelska krokiga landsvägar?Bilen är ingen motorvägsracer, att jaga det blir dyrt då man vänjer sig och tröttnar på det mesta.

Usch, Jerry, grejjen ar att jag vet att du har precis ratt… Mitt problem ar helt klart att jag stirrar mig lite blind pa effektsiffrorna (och forsoker att inte tanka pa pengasiffrorna). Forra sommaren kandes bilen som en raket, men nu kanns den precis som den brukade gora innan den mappades om…

Din kommentar om utnyttjande av kraft pa engelska vagar ar en mycket korrekt iaktagelse… tyvarr ar det ju sa elandigt mycket trafik har att det ar svart att kora nagonstans an just motorvag/dual carriage ways 🙁 Av nagon anledning envisas de med att bygga smavagar riktigt krokiga (bra++), men sen att plantera trad och supertata hackar en halvmeter fran vagkanten sa man inte ser mer an ett par meter framfor i kurvor (daligt–), sa jag vagar nastan aldrig sta pa nagont vidare pga dalig sikt.

Vet du, din kommentar har fatt mig att tanka till lite, tror jag (vilket ar bra – ibland behover jag lite pekande med hela handen ;)). Fran borjan var det tankt att jag skulle byta till 3″ decat hela vagen, bransletrycksregulator, sti8 intercooler osv osv vilket hade kostat skjortan, men nu tror jag att jag kommer att noja mig med mitt 2.5″ decat system, min sti8 intercooler och sen en ommappning med en dos NF (eventuellt aven annan slutdampare). Jag har redan alla prylar liggandes i forradet.

Delarna jag far over (min front mount, ppp down pipe och backbox) kommer att kunna betala for nastan hela modifieringsrundan… Hela anledningen till att jag behovde en ommappning till var sti8-intercoolern, och sen sparade det ur direkt 😀 22b.com och scoobynet ar livsfarligt for ekonomin – alla dar verkar vara miljonarer och ha minst 800hk med guldplaterade turbos och diamantblock. Det blir nastan lite som en drog; ”bara en liten pryl till, den kostar bara 200pund och ger mig sakert minst 5hk” – ren och skar galenskap nar man tanker efter lite…

Det blir Simon Roe som mappar den har gangen (jolly green monster). Inte av nagon speciell anledning mer an att han verkar riktigt hjalpsam over email, alltid svarar pa alla mina fragor pa scoobynet och dessutom bor han runt krokarna har. Bob Rawle ar ju mappningsguden, saklart, men Simon verkar ocksa ha borjat fa tillrackligt med erfarenhet for att fa till det bra… Kan vara roligt att jamfora dem om inte annat 🙂

Det basta ar att det borde ge nastan tillrackligt med klirr i kassan over for att ordna till lite vaghallningsprylar, ett par nya dack och lite ban-avgifter 😀

SecretAgentMan
                Deltagare

Simon är supertrevlig och ödmjuk, hälsa från mig! 🙂
                  Jag vet att han har lite pejl på det han gör, skulle inte ha några problem med att använda honom alls (han är speciellt duktig på apexi).

/J

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.