Hej
Har problem med min forester 2009 diesel som har ett enormt turbolagg. Har kollat alla tryckrör och provtrykt intercoolern (för säkerhetsskull) utan att finna något.
De går riktigt bra stundtals men strassar man upp den och växlar upp tar det någon sekund innan den börjar axelerera igen. Känns som om den inte får luft. Samma sak när man drar tugnt, går fint i uppförsbackarna men börjar det gå för tugnt så räcker det inte med att växla ner en växel utan måste direkt ner 2 för att få någon ork.
Har pratat med en kunnig och tydligen är det variabla vingar i turbon som ska kunna justera sig med hjälp av vakum. Har kollat slangen och vakumet verkar stämma. Så då tycks det bara vara turbon kvar.
Har pratat med min lokala subaruverkstad och tydligen är det inte samma artikelnummer på 09órnas turbo och tex 11órnas. Vad som skiljer kunde dom inte svara på.
Min fråga är alltså. Ska man 1. få turbon renoverad, 2 byta till samma turbo igen, 3 byta till den nyare modellen (passar den?). Samt är det någon som känner igen problemet?