Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22119
    BoltzFXT
    Deltagare

      Har smygit runt och småläst i detta forum ett bra tag nu (även lagt nån tråd då och då..) men har aldrig riktigt kännt sig som hemma. Missförstå mig rätt, många av de svar man fått har varit trevliga och uppenbarligen kommit från trevligt folk.

      Tycker att det är kul att det har kommit en avdelning för oss missfoster som av olika anledningar har valt annan bil än impreza. Själv valde jag Forestern då jag behöver bilen för att dra hästkärra och slänga in hunden där bak… så när ny bil skulle inhandlas fick man ju köpa det näst bästa eller vad man ska säga.

      Det tackas i alla fall hjärtligt för initia.. initit…initiativet (stavning) till denna lilla underavdelning här på forumet. Har spenderat en del tid på ett amerikanst forum och… tja… amerikanare är och förblir amerikanare är jag rädd för 😀

      Goda saker brukar följas av andra goda ting, och nu finns det äntligen någon som vill ta sig an min forester 2.5xt (JRM) och blåsa liv i subban. EcuTek och annat lull ska fixas och en bit över 300 pållar lär utlovas :9 :9 :9

      Någon annan som har planer för sin Forester? skulle vara kul att höra!

      Over and out

      Forester XTi to be =)

      #190374
      pannan
      Deltagare

        Stenhårt,

        Har sett Patrik dvs Nr.1 här glida omkring i sin Forester. Nu såg jag han i en 06:a för några dagar sedan som var nedsänkt till backen. Skulle inte förvåna mig om det sitter STI bromsar på den också. Forestern blir riktigt rå om man bara får den nedsänkt till backen och byter bromsar och avgassystem på den. Skulle nästan kunna tänka mig att byta bort STI:n mot en Forester STI. Tyvärr importeras den icke till Svedala.

        mvh
        J

        Lycka till med trimningen. Ge gärna lite feed-back hur den upplevs efteråt.

        #190375
        BoltzFXT
        Deltagare

          Tack! Jag ska dokumentera det hela när det väl skrider till verket 🙂

          Hmmmm, vad det gäller sänka bilen till backen… jovars det hade ju varit lite skojigt, men ska man använda bilen när man jagar, kör hästasläp och tuffar igenom en halvmeter snö på vintern så känns det inte längre som en lysande ide 😀

          Har dock planer om att hänga på lite annat lullull för att få till väghållningen lite. Varken bromsar, fjädring eller däck är nåt att hänga i granen direkt. Vet inte hur COBBs grejer är inom detta område men det är tämligen populärt på andra sidan pölen och priserna verkar ju rätt ok 🙂

          Ingen annan som har en “ikke-impreza” som har nån roliga grejer på gång?

          #190372
          Blocken
          Deltagare

            Hmm, “ska över 300hk-sträcket”? Vad ska du göra med bilen?
            I denna tråden skriver du att “bilen har sunkig fjädring”.

            Vore jag dig skulle jag börjat utveckla väghållningen. Med 265 hästar, som jag har i min original-STi, åker man ifrån det mesta året runt.

            Good luck!

            /Blocken

            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album398/DSC_5435_copy.jpg
            Min STi

            #190376
            BoltzFXT
            Deltagare

              Hmm, “ska över 300hk-sträcket”? Vad ska du göra med bilen?

              Allt det här började med att jag tillbringat en stund på det amerikanska forumet för forester (lite som SSI egentligen då det till 90% är forester XT som håller till där)

              Och man blir ju aningen lockad av att plocka fram den effekten som “ligger gömd” i bilen när man läser vad dom gör. Problemet fram tills nu har varit att den enda möjligheten att hitta på lite skoj är att beställa postordertrim och själv pilla med det….. 🙁 Men nu har JRM grejer för att kunna trixa med detta :7 Frågade egentligen bara om vad EcuTek skulle kosta och hur mycket det skulle ge… och i retur fick jag följande lista: (eeehhhh lite mer än jag frågade efter men det låter ju kul)

              Ecutek
              Stift
              Uppipe (kiselös)
              Soppapump
              3 turboback avgas

              (ett mycket billigare alternativ är ju att välja COBB och få ut ett antal extra pållar, men det kanske inte känns så seriöst… )

              och detta skulle i så fall ge en bit över 300HK.. Grabbarna på andra sidan pölen som hänger i TD05/18G turbo och grejer har dyno på över 300hk på hjulen 🙁

              Visst är jag rackans sugen på att se över väghållningen också (den är ju inte helt värdelös heller på något sätt, men lämnar en del att önska med ökad effekt så klart) Problemet jag lever med är att jag använder bilen i terräng (jagar), kör hästsläp, plöjer genom snövallar på vägen hem till huset…

              Alla tips om hur väghållningen enklast blir bättre emottas med öppna armar… men vill som sagt också kunna använda bilen till mer än konbana 🙂

              #190373
              jraberg
              Deltagare

                jag har inte provat forestern, men om du pressar den lite på bana eller liknande så kommer du säkert tycka att lite hårdare krängare inte sitter helt fel. Men innan dess rekommenderar jag starkt att du kör bilen och lär dig hur den beter sig( det går åka rysligt fort med orginalgrejer om man lär sig hantera det).
                Först då vet du med säkerhet vad som är nyttiga pengar och vad som inte är.

                Du verkar ha bestämt dig för 300hk 😀 Glöm inte bara bort att updatera bromsarna i samma veva.
                Det behöver inte innebära nya ok och skivor, bara en sån liten sak som nya belägg gör en stor skillnad 🙂
                Större turbo innebär mer lagg åxå vilket inte är så kul om man inte bara kör rakt fram förstås.

                -JR

                #190377
                BoltzFXT
                Deltagare

                  JR: Du har väldigt rätt om att för att kunna åka snabbt så betyder den som sitter bakom spakarna mer än vad för grejer som ligger under huven! Det är först när man jagar 1/10 sekunder som det börjar att bli lönt 🙂 Nu ska jag inte säga att jag är nån recerstjärna direkt, men det hade varit kul att göra bilen till lite av en sleeper }(

                  Bilen har jag kört en 4000 mil med nu (hmmm och enligt soppakontot med gaspedalen i alltför nertryckt läge :+ ) Dock har jag inte åkt bana med bilen än, det ska bli kul att testa nån dag!

                  Och att jag skulle vara bestämd för 300HK är ju en sanning med modifikation, när jag frågade pojkarna på JRM så frågade jag efter “bara” ommappning och vad det kunde ge. Prismässigt så skulle man kunna chansa på COBB och få 265 i deras steg ett för 6-7000 tusen, 300 hk på JRM går loss på nästan 30 loppor 🙁 ;(

                  Vad det gäller väghållningsuppdateringen så kollar jag på olika alternativ just nu, och bromsar…. jo tack- dom kommer ses över 🙂

                  Sitter även och kollar på lite fälg på subydude.com nån som vet hur det är att handla av dom?

                  Ha en gottans dag

                  #190378
                  BoltzFXT
                  Deltagare

                    ;( ;( Nu känns det som att planerna på lite creme de la creme till bilen raserats. TT där hemma verkar ha fått nån form av fågelinfluensa i haldexkopplingen… x( Är långt ifrån expert på haldex, men den ger ifrån sig ett oroväckande dyrt läte 🙁

                    Tacka vet jag Subbans drivlina… inte en massa nymodigheter och skit, enkelt och bra liksom 🙂

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.