SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Forge Dumpventil

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3828
    rickey
    Deltagare

      Har en Forge Dumpventil som ser ut som på bilden nedan till min Gt-99.

      Är det någon som har en sådan, vad tycker ni? Det verkade som den hade fått bra kritik från olika sidor på internet.

      http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/forge9900.jpg

      #61645
      .zip
      Deltagare

        Jag har bara positiva saker att säga om Forge dumpen. Fast nu har jag införskaffat mig en HKS instället för att få lite mer VOOSSCCHH!
        Dumpat lagomt högt och ser bra ut.
        Glöm inte bara att beställa plugg för att plugga igen slangen (vet inte om det följer med en på köpet)

        //.zip

        #61648
        rickey
        Deltagare

          Hittade den begagnad på blocket, han sa att allt fanns med som behövdes.

          #61649
          rickey
          Deltagare

            Nu har jag fått och installerat den här dumpventilen på bilen, den ser ut precis som på bilden bortsett från att det inte står forge på den.

            Men jag är lite missnöjd med ljudet, den hörs inte så mycket. Och när den väl hörs så låter det inte som ett WOOOSCH utan mer tystare och inte jämt pys utan mer underligt. Ska det vara så?

            Någon som har ett ljudklipp på hur denna ska låta?

            #61642
            Mats
            Deltagare

              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=album143&id=GBG_1

              Forge Dump på en GT MY99.
              Öppet K&N filter, i övrigt helt orginal.

              Mats GBG
              Type R ’99

              #61644
              BVS-Robban
              Deltagare

                Är du säker på att det är en ”forge” om det INTE står det på den. Jag har själv en sådan på bilden ovan på den vita och den pyser till ordentligt gränsfall till irriterande 🙂 därav har jag återcirkulerande på type Ren.
                Men som dump funkar den kanon inga tomgångsproblem osv utan de dubbla kolvarna funkar fint !

                / R

                #61650
                rickey
                Deltagare

                  Då kanske det är en kopia och jag har blivit blåst? 🙁

                  #61651
                  rickey
                  Deltagare

                    Läste på någon sida att om man fick sådant lite kvittrande ljud så var det för att trycket inte kom ut ordentligt och trycktes tillbaka in i turbon igen och endast lite gick ut genom dumpventilen så jag öppnade den och klippte av ett varv av fjädern som satt där i och då hände det grejjer…

                    PSSST!

                    Fast dock blev det nog lite löst för jag tappar laddtryck ibland så jag får spänna den, alternativt svarva ut en liten bricka som passar i bottnen där så kanske man kan strypa den något och få ett lite längre ljud istället…

                    PSSSSSSST!

                    Eller vad tror ni här?

                    #61646
                    volvosnubbe
                    Deltagare

                      har själv problem med min att den e för lös o fjädern ska funka till 1,3bar men laddar bara 1bar.

                      Har blå fjäder i.
                      Visst den låter. Och nej inget kvitter.
                      Håller laddtryck dock men pyser ut lite tidigt tycker jag.
                      Ska slänga in deras brickor som de säljer också. får duga med en sådan.

                      tycker min håller öppet för länge då ja får ryck i bilen mellan snabba växlingar.
                      o så baktänder de helatiden.
                      Så en bricka och mappning så blir de fint 😀

                      #61652
                      rickey
                      Deltagare

                        Det låter trist.

                        Jag har faktiskt inte haft några baktändningar alls med dumpventilen monterad så jag är nöjd.

                        Dock så hade jag bara en mässingsfärgad fjäder som satt i och när jag köpte den begagnad så fick jag inga tillbehör och inga direkta instruktioner så jag fick modifiera själv lite.

                        Men jag ska i med en liten ansats i bottnen också så man får något litet mer spänn på fjädern och laddtrycksmätare är nog ett måste tror jag.

                        Det får bli en beställning på en sådan snart! 🙂

                        #61643
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Så här låter min: http://www.imprezive.com/ftp/forge_atmosfarisk_impreza00.mp3

                          Orginalfjädern sitter i. Laddar 1.1-1.2 och släpper ut som den ska.
                          Vid lägre eller långsammare gassläpp så kvittrar den.

                          Baktänder ibland, väldigt sällan, men det får man räkna med eftersom det skjutsas in mer soppa när bilen tror att luften är kvar i systemet. Sen beror det på hur öppet avgaset är om man hör smällarna.

                          #61647
                          volvosnubbe
                          Deltagare

                            ska själv sätta dit en återcirk nu . Då öppen ger ett ryck efter snabb växling.
                            Iof har ja front ic o en forgedump me slanganslutning.
                            Så e de nån som vill köpa forge dubbelkolv me blå fjäder som e öppen
                            så kan ni ju höra av er. OBS 35mm anslutning på den! org e 25mm.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.