› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Förhöga avgasvärden!
- Detta ämne har 7 svar, 1,095 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av
Jonnek.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2012 kl. 17:22 #29176
J_Erixzzon
DeltagareBesiktade min bil i veckan och fick lite 2:or på mina avgasvärden.. 🙁
CO: 1,3 (0,5) HC: 180 (100)
CO 2500: 0,9 (0,3) LAMDBA: 1,0 (0,90-1,10)
Så såg dom ut,vad tror ni kan vara fel?
Sitter 100 cells racekatt på bilen och den är lite trimmad men gått igenom så förut.Kan det vara så att katten inte var riktigt varm? för jag stod ca 10-15min med bilen avstängd innan bes.
Eller är det lambdan som kan vara trasig, den byttes iofs vid bes förra året så den är ny. Men det garanterar ju inte att den funkar nu ändå men..Eller är katten trasig?
Hur kan jag göra för att kolla upp dessa saker eller vad bör jag mer kolla på?
Mvh Johan 🙂
9 september, 2012 kl. 18:34 #247954Christian S
Deltagareom den stod 10-15min så va den garanterat inte varm, hade inte hjälp så mycket om du haft igång den på tomgång heller utan man får be dom köra 1 varv eller 2 runt byggnaden för att den ska få upp tillräcklig temperatur, säger man som det är och berättar att det sitter en racekat på den så är det inga problem.
9 september, 2012 kl. 19:04 #247956J_Erixzzon
DeltagareOkej då åker jag bara in igen då och provar med den varm riktigt varm 🙂 Men kan man inte kolla upp nått av det så man vet säkert? För tror bilen kan gå lite fett för den skjuter lite i avgassystemet när man växlar.
9 september, 2012 kl. 20:19 #247953Mumin
DeltagareUt och kör lite rally innan bes. Sen stänger du inte av bilen så ska det hå bra 😉
10 september, 2012 kl. 07:48 #247955Gilarski
DeltagareNär jag reggade in min hade jag ungefär samma värden som dig men efter första nedslaget skaffade jag en extra kat, hjälpte marginellt på försök 2. Inför försök 3 skickde jag i 15% E85 och lät besiktningsmannen köra bilen som en testförare för Ferrari, helt blanka papper 🙂
Ofta är det mappen som är bekymmret faktiskt. En dålig förbränning kan väven bero på tändstiftens kondition, luftfilter igensatt, lambdasensor eller dålig katt. Om du får in olja i motorn kommer värdena bli kass men då är det ju rätt alvarligt 🙁 (och ytterst sällan det är detta som är problemet)
11 september, 2012 kl. 17:44 #247958Jonnek
Deltagarehade värre värden än de där på min bes helt fel va dem. 100cells racekat. bad han köra runt ett par varv efter att ha mätt 2ggr och fortfarande inte va godkändavärden så åkte vi en sista gång på 1ans växel ca 4-5000rpm i 2min så gick den igenom på alla värden =) samanlagt åkte vi väl 5-6min..
11 september, 2012 kl. 18:30 #247957J_Erixzzon
DeltagareOkej då får jag be dom åka lite med bilen nästa gång 🙂
11 september, 2012 kl. 18:34 #247959Jonnek
DeltagareOkej då får jag be dom åka lite med bilen nästa gång 🙂
yes ba säga att de är en 100cells kisse som sitter på så den borde köras lite innan. det sa jag då sa han jahapp då får vi ut och åka en sväng då =).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.