› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Försäkrad vid bankörning? Tror du ja…
- Detta ämne har 19 svar, 1,846 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2004 kl. 10:00 #85195
jraberg
Deltagarejupp, men jag lider lite av ökad transpiration(svett) när jag blir uppjagad och nervös så utan handskar vill jag inte köra. Dumt att ”tappa” ratten i en hård kurvtagning och fara ut i terrängen 😉
Ang. Salus ansvar så kan tilläggas att jag aldrig testat deras handläggningstid vad gäller skador, krockar väldigt sällan nämligen 😉
*sträcker på mig lite* 😀
Meen jag måste byta min vindruta snart och då får vi se om jag får samma problem som SAM.
🙁-JR
10 juni, 2004 kl. 18:40 #85188ExOrdis
DeltagareKörning sker vad jag förstår på egen risk om inte specialavtal finns skriftligt med något försäkringsbolag. Men de som följer vad som
avhandlas på genomgångarna bör inte riskera mer än att
befinna sig ute på allmän väg. =;-)
Använd omdöme och körteknik mer än att luta mot att det finns en försäkring som täcker vid ett eventuellt missöde… Ont gör det ändå, oavsett. Tro mig….Vet ej om vi i år kommer att bli tvingade att kräva varje förare
på underskrift om acceptans av ”egen risk” begreppet samt att verifiera och godkänna minimikraven. Som arrangör är det ett mardrömsscenario med ett olycksfall. Någon med juridisk utbildning/sakkunskap får gärna höra av sig till styrelsen med tips.Minimikrav utöver att förstå och tillämpa det som sägs på genomgång före körning är väl nedanstående.
Giltigt körkort, nykter samt i övrigt fullt frisk & alert.
Hjälm + heltäckande klädsel (osäker på handskar) genomtänkta skor.
Bil:
Ny eller besiktad av SBP (eller motsvarande utomlands) med godkänt resultat, skattad & försäkrad.
Välservad med bra bromsbelägg, fräsch bromsvätska & däck anpassade för ändamålet.
Inga läckage av vätskor.
Max buller 95 dB/A.Har jag glömt nåt?
Det är varken tävling eller träning inför tävling vi ägnar oss åt.
Kalla det turistkörning, förarutveckling eller vad som helst.
Själv ser jag det som körning på enkelriktat enskilt vägavsnitt utan hastighetsbegränsning, dessutom inhägnad. 😀
Det finns ingen vinnare eller förlorare, inga heat, ingen tidtagning utan bara
en samling glada motormänniskor som vill känna lite mera på sin bil under ordnade former.
Segrare är väl isåfall den/de förare som kommer till insikt om vad som är viktigt när det käller körning, dvs känsla för hastighet och hantering av fordonet men även respekt för hastighet, egen förmåga och fordonets kapacitet. En förare med ”rimligt” självförtroende är i mina ögon den bästa.19 december, 2005 kl. 06:19 #85191Manor
DeltagareHej Janne !
Jag har själv Trygg-Hansa, och är väldigt tveksam om de skulle betala ut några pengar om något inträffade på en bankörning. Ibland verkar man ju behöva vara glad om försäkringsbolaget ska stå för kostnader som försäkringen ska täcka (trots allt finstilt)…
Detta är en tung anledning till att jag personligen inte är så intresserad av bankörning :-(.
Det är väl ett hett tips att kollla upp vad försäkringsbolaget står för INNAN man ger sig ut på banan.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #85192Manor
DeltagareHej !
Bra skrivet Ordis. Vad gäller om någon annan åker in i ens bil? Subarujohan beskriver ju här ovan hur mycket strul det var för honom att få ut några pengar. En sak är om man kvaddar sin egen bil, men om man orsakar skador på någon annans bil och försäkringsbolaget vägrar betala…då kan man nog hålla sig för skratt :-(. Detsamma gäller även tvärtom som i Subarujohans fall.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #85190Janne248
DeltagareHur är det? Med detta? Endel påstår att dom är försäkrade andra vet att man inte är.
Hos IF vad jag vet står det att försäkringen gäller ej på ”Inhägnat tävlingsområdet” (även då om det inte är tävling just när man kör)
Om en sådan bil är inblandat i nått, dvs kör på en annan. Får slad å blir på kör av nån annan.
Hur går det med andra bilen? Kör han på egen risk med? Eller kan han kräva £££$$€€€ av dig som är oförsäkrad?
Törs man köra på bana?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.