- Detta ämne har 11 svar, 2,574 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
23 oktober, 2014 kl. 13:52 #33058EmilHDeltagare
Hej
Dags för ny WRX STI. Undrar vilka försäkringsbolag som tillåter bankörning alternativt har möjlighet till tillägg eller dylikt för bankörning?
Tack!
23 oktober, 2014 kl. 13:57 #273211KoffeKeymasterInget som jag känner till, tyvärr
23 oktober, 2014 kl. 13:59 #273221FredssonDeltagareFinns väl inte något bolag som gör det?
23 oktober, 2014 kl. 16:28 #273216IggeDeltagareInstämmer med kören.
Finns några specialbolag som har försäkringar för enbart det, men det är ganska dyrt.
Är det ringen du funderar på kan jag däremot trösta dig med att trafikförsäkringen gäller åtminstone, dock är ringen enda “banan” eftersom den är allmän väg
Edit: Finns mer om detta på rejsa
23 oktober, 2014 kl. 16:48 #273215t1heroDeltagareLänsförsäkringar har i vissa län, tyvärr krashade ett eventbolag sina bilar så nu är det det är väldigt hög självrisk (% av skadan).
DINA påstås ha bra banförsäkring.I alla fall gäller att det är trackday utan tidtagning, inte tävlingsliknande förhållanden för att försäkring skall gälla.
/Kör oförsäkrat på bana. Licensen försäkrar _mig_ det är det viktiga.
23 oktober, 2014 kl. 20:22 #273212KoffeKeymasterInstämmer med kören.
Finns några specialbolag som har försäkringar för enbart det, men det är ganska dyrt.
Är det ringen du funderar på kan jag däremot trösta dig med att trafikförsäkringen gäller åtminstone, dock är ringen enda “banan” eftersom den är allmän väg
Edit: Finns mer om detta på rejsa
Är ganska säker på att jag läste i Trygg-Hansas villkor nu senast när jag förnyade min försäkring att Nordslingan var typ den enda allmänna vägen försäkringen inte gällde på 🙂 Kan vara värt att kolla upp innan en eventuell ringenresa. Kan ju vara fler bolag som skärpt sina villkor på ringen.
//Koffe
Edit: Hittade villkoren på hemsidan (http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00297.pdf
“Vad försäkringen inte gäller för
-Skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller
liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde-Skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller
liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde-Skada som inträffar på Nordslingan, Nürburgring, i Tyskland.
-Skada som inträffar när fordonet körs på fruset vatten, om det inte körs på vinterväg som
Trafikverket ansvarar för.”23 oktober, 2014 kl. 20:47 #273217IggeDeltagareTrafikförsäkringen gäller!
Du läser villkoren för vagnskada etc
Några sidor tidigare finns villkoren för trafik. (ser typ likadana ut, förutom att ringen inte är undantagen)
Har debatterats mycket på rejsa.Man kan inte enligt lag göra undantag för Trafikförsäkringen på allmän väg mer eller mindre. Och så finns det domslut som fastslår att ringen klassas som allmän väg (mot trygg hansa, som fick pynta för en gt3 eftersom ringen inte var undantagen för vagnskada då, nu är den det av någon anledning :P)
Forskade mycket innan jag åkte ner
🙂
23 oktober, 2014 kl. 21:38 #273213KoffeKeymasterDu har givetvis rätt Igge, trafikförsäkringen gäller på ringen. My bad 🙂
//Koffe
(Och för att förtydliga, inte ens trafikförsäkringen gäller på bana:
“När gäller inte trafikförsäkringen:
-motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde”)24 oktober, 2014 kl. 06:19 #273218IggeDeltagareLugnt! Jag ramlade i den fällan med 😛
Inte helt solklart formulerat i villkoren24 oktober, 2014 kl. 09:40 #273214Fricke.wDeltagareKommer i håg att jag pratade med någon under det här året, på just en ban dag om deta.
Och den personen vem de nu var, hävdade att han hade försäkring genom Länsförsäkringar på just track days utan tid tagning, men de gällde att man hade typ allt hos dom då också, för att kunna få den förmånen, hus försäkring, alla bilar, person försäkring och dit löne konto hos dom, då kunde visa län godkänna just träning på bana.24 oktober, 2014 kl. 17:29 #273220nilbriDeltagareInga gäller. Brukar stå i inbjudan. Trots att jag har en riktig licens från Bilsport från Bilsportförbundets så gäller inga försäkring.
25 oktober, 2014 kl. 06:22 #273219IggeDeltagarepersonförsäkringar kan gälla
men i regel inga andra nej -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.