SSC Allmänt snack Allmänt småprat Försäkringsfråga

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    nukem
    Deltagare

Om jag flyttar hemmifrån får jag lov att låna ”pappas” bil på obestämd tid (dvs alltid) ?

Han betalar alla avgifter; skatt, försäkring osv.

Annars kan man inte äga en Impreza i min ålder. 2000 SEK i månaden är inte rimligt. Jag har pengarna, men det känns verkligen som att elda upp dom. Hade hellre lagt dom på något roligare.

minid
      Deltagare

Jag själv betalar 2700kr till mitt lån plus att jag sätter undan 4000kr för soppa varje månad och du pratar om 2000kr.. Hehe

Har du inget intresse för att äga denna typ av bil så är det kanske dags att byta..

Visst det kan gå till överdrift också men 2000kr för att äga denna typ av bil anser inte jag vara några större utgifter.

RXY430
        Deltagare

Villkoren varierar väl men man ska nog vara skriven på samma adress som ”ägaren”. Har för mig att jag har läst något sånt villkor i någon bilförsäkring. Men händer det något och dom misstänker ”bedrägeri” så kan dom nog kolla upp vem som betalade bilen, med andra ord vem som stog på kontot pengarna kom ifrån.

Sen är det väl huvudbrukaren som skall stå för försäkringen igentligen. Oftast så blir väl självrisken dyrare om man är under 24 år, oavsett om det är egen bil eller en lånad bil när olyckan är framme.

Så länge som man inte kvaddar bilen så sparar man ju så pass mycket pengar på försäkringen så att man kan fixa iordning smågrejer utan att blanda in försäkringsbolaget ändå. Och det tjänar ju alla på, oavsett vad så kostar det i slutändan hur man än gör!

Mats
          Deltagare

Sök på detta i forumet…
            Finns ett gäng trådar om detta.

Skenförsäkring är också vad det kallas. Kan/brukar bli dyrt om det händer nåt…

INGET jag rekommenderar!!

Mats
            Type R ’99

alrik
            Deltagare

Eftersom du ska flytta så är det ingen bra idé att låta pappa/mamma stå för försäkringen eftersom ni inte bor på samma adress. Skriven på samma adress är en gråzon, olika beslut beroende av försäkringsbolag.

Finns något som heter försäkrat intresse. Är föga osannolikt att Greta 55år kör Impreza när det finns en son på 20-25år i hushållet. Lite annat om det skulle varit en Volvo V70 med T5:a i…

Annan adress försäkra på dig själv.

Jag betalar nu 12k/året för 1000mil på min Type R. Då bor jag i ett mindre samhälle i villa med eget garage.

/Mikael

IMPREZA FOREVER
              Deltagare

Kan man få roligare för 2000 spänn i månaden? 🙁
                Det är ju lätt det man tankar för på en halv månad.

nukem
                Deltagare

jag tankar över 4000 i månaden också…. service, och alla andra avgifter…. det blir snabbt pengar

Niklas
                  Deltagare

Annars kan man inte äga en Impreza i min ålder.

Tyvärr är det ingen rättighet att äga en Impreza.

Försäkra bilen på en person som inte har ”ägarintresse” i bilen (dvs bilen brukas inte av och finns inte i närheten av försäkringstagaren) kommer garanterat resultera i att pengar från försäkringsbolaget uteblir. Men ring och prata med försäkringsbolaget och hör vad de säger men glöm inte att få det på papper! Bara för att en person säger något i telefon så gäller det inte när det väl skiter sig…

Personligen ser jag det nog som värre pengaslöseri att betala mindre premie på skenförsäkring och inte kunna få tillbaka ett öre än att betala dyrare premie och kunna få tillbaka pengarna vid skada/olycka.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.