SSC Allmänt snack Allmänt småprat Förslag på bil :-)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Har lite funderingar angående 22b, P1 eller STI Type RA (coupe).

Vad skiljer en 22b jämte en STI V5(V6) Spec RA mer än motorn? Saknar den abs, servo, ac osv?

Eftersom jag är så pass korkad i skallen så har jag funderingar på att sälja RS4:an redan nu 🙂 mm ni läste rätt. Varför? För att det känns lite overkill att leka med runt 600.000 kr på bana. Har redan en annna bruksbil på dagarna och behöver alltså bara en bil man kan ha på banträffar etc.

Tankarna gick till t ex Skyline GT34-R V-spec men då är man uppe i 500.000 kr igen. Likaså hittade jag nya STI Spec-C RA och den hamnar också runt dom summorna vilket känns lite i överkant för att leka med, sedan finns väl risken att man börjar pilla där med efter ett tag.

Så nu ligger funderinarna antingen runt en riktigt fin P1, sista årsmodellen av STI Type RA (gamla karossen) eller just 22b. Har hittat 2 st riktigt fina i England som ligger runt 300.000 kr vilket jag tycker är helt ok. Och då är tanken på att låta motorn vara helt och hållet original (ev. bara en om-mappning), köpa R däck, bromsar och ev coilovers och sedan bara köra. En fin P1 får man för ca 150.000 kr och en STI Type RA för ca 120.000 kr. 22b är ju så förbaskat fet så det finns inte, men kanske svår att registrera i Sverige.

Vad tycker SSI rävarna här angående mina tankar? 🙂

mvh
      J

Blocken
      Deltagare

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Jag visste det!!! Äääääääääääntligen! 🙂 🙂 🙂

Ursäkta OT, men jag var bara tvungen…

/Bläck – saknar tennisPannan ibland… 😉

…………………..
        ThaiPerr!

Niklas
        Deltagare

Ja du är bra korkad om du köper en RS4a för att bara ha som banbil. 😀

Jag röstar på 22B, köp något som ingen annan har, som är grym och som du kommer få uppmärksamhet för. 🙂 Gör du det så sponsrar jag dig med diverse dekaler för att i gentjänst få ta på bilen. :9

Go pannan, go pannan! :7

EDIT: Dessutom kan du få visa att Griml0ck har fel som säger att hans bil är bättre än 22B.

Blocken
          Deltagare

Inte P1, det är ingen hit tydligen, TypeR, RA eller 22B is ’teh chit’.

Visst gillade du Thai-Perr!

/AB

pannan
            Deltagare

Inte P1, det är ingen hit tydligen, TypeR, RA eller 22B is ’teh chit’.Visst gillade du Thai-Perr!/AB

Din gick ju som ett skott efter kuren hos Troll-speed. Och till helt rätt pengar 🙂

Mm får se vad som händer. Har pratat med min kontakt på Audi och sagt att det finns en fin RS4 till salu om någon kund frågar. Blir väl Blocket ikväll.

Alien: Yep tankarna går mycket åt 22b om man säger så 🙂

pannan
              Deltagare

Inte P1, det är ingen hit tydligen, TypeR, RA eller 22B is ’teh chit’.Visst gillade du Thai-Perr!/AB

Varför inte P1? 🙂 är väl en Type R eller RA som Prodrive lagt lite krut på? Dvs prodrives bromsar, fjädrar och karosskit? Eller är det en vanlig Turbo 2000 som de pillat på?

syke
                Blockerad

Type R = 2-dörrars, Type RA = 4-dörrars, så vill du ha en coupé får du glömma RA och sikta in dig på R:en. Båda är dock minst lika fina :7 Ska man köra bana kanske Type-R är att föredra då den är lite styvare i karossen.

En sak som är värd att tänka på ang. Type R och Type RA är växellådan. Den är lågt drevad, ca 120km/h på 5:an ger 4000rpm, och maxfarten blir där efter. Kanske inte den bästa banracern om man ska upp i jättehöga farter, men det går väl alltid att byta utväxling 🙂

Köper du en 22B kommer jag att upprätta ett altare i mitt garage där jag tillber dig varje gång jag är där 😉

Men som sagt, 22B kan nog bli svår att få registrerad i sverige, då bara 424st tillverkades (vad är gränsen för att det ska räknas som seriemässig tillverkning?).

Mitt tips:
                  Importera en hyffsat billig GC8-kaross RA / R från Japan och lägg pengar på coilovers, bromsar och ev. annan utväxling.

Välkommen tillbaka 😉

Wiklundh
                  Deltagare

Hehe, svårt att hålla hænderna borta från Subba. =)

P1 har jag læst om i JP och de verkar vara lite ”japan STI-light” så att sæga.
                    Type R eller en RA verkar vara fina busbilar.
                    RA røstar jag før om du enbart ska ha en busbil før bana.
                    De ligger bra till i pris.
                    Ska du køpa något att glænsa i lite mera skulle jag sattsa på Type R.

Pasi_k
                    Deltagare

22b får du räkna bort.
                      Den är inte byggd i en serie stor nog för att kunna räknas som en serietillverkad kärra , enligt svenska mått..

500 bilar är ett minimum tror jag.
                      Men jag tror det fattades typ 100st för att den inte kom upp i den nivån.

OM den sen GÅR att fixa in vågar jag inte svara på.
                      Men det jag hört går det INTE…

Hade Varit hårigt OM det gick därimot.

OzO
                      Deltagare

Varför inte P1? 🙂 är väl en Type R eller RA som Prodrive lagt lite krut på? Dvs prodrives bromsar, fjädrar och karosskit? Eller är det en vanlig Turbo 2000 som de pillat på?

Lite att läsa: http://www.iwoc.co.uk/p1e.html

/G
                        _____
                        ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

griml0ck
                        Deltagare

En R eller RA is teh sh*t 🙂 Skillnaderna mellan dom är ganska små. R:en är coupe och lite mer styv i chassit än RA:n. RA:n har värre diffar och är även diffad fram (helical fram diff, lsd bak). Man får inte va rädd för mycket oljud från diffarna. Vid fullbroms + nedväxling på sjöis låter o klonkar de en hel del 😉
                          Skiljer på fjädringen oxo men jag vet inte hur exakt. RA:n verkar iaf en hel del lägre orignal än R:en.

Om RA:n är värre än 22b:n kan jag inte svara på. Men ägaren som hade bilen före mig sa han hade läst nån tidning i england där dom testat dom o nån annan bil mot varandra o då vann RA:n. Men jag har ingen anning hur dom utförde de testet. Kan ju ha berott på förare eller nå. De var väl så jag förklarade det för dig lille älgbajs?! :+

Kan bjuda på en provtur om du har svängarna förbi stan nån gång.

// J

Niklas
                          Deltagare

Kan bjuda på en provtur om du har svängarna förbi stan nån gång.// J

Din bil är inte i stan, den står ju ute i slummen. Fisfar.

griml0ck
                            Deltagare

Kan bjuda på en provtur om du har svängarna förbi stan nån gång.// J

Din bil är inte i stan, den står ju ute i slummen. Fisfar.

Till skillnad från dig så använder jag bilen en hel del, och jag bor ju i stan så alltså står bilen i stan en hel del oxo.:*
                              Är det nått mer du vet som inte jag vet om min egen bil? 😉

SecretAgentMan
                              Deltagare

22b är aphård – men inget jag skulle vilja ens utsätta för risken att det kan bli plåtskador, det är den heliga gralen s.a.s..

Det är så gott som omöjligt att hitta paneler att reparera med…

Näpp – att ha till finåka och att gå och polera på duger en sådan fint – annars är det en RA som gäller om det är bus som är prio 1!
                                R kan man låta stylingnissarna köra, block mfl. 😉 😀 :+

/J

syke
                                Blockerad

.. annars är det en RA som gäller om det är bus som är prio 1!

.. som man slänger på en 22b-breddning på? Et voilá, det bästa av två världar! 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.