› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Förslag på bil :-)
- Detta ämne har 65 svar, 3,836 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 1 månad sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2007 kl. 09:29 #112148
Blocken
Deltagare14 mars, 2007 kl. 11:37 #112177STIred
DeltagareEftersom jag är så pass korkad i skallen så har jag funderingar på att sälja RS4:an redan nu 🙂 mm ni läste rätt. Varför?
Jaaaaaaa, har ju sagt det hela tiden att du kommer ångra dig 😀 :* Gott Johan 🙂
Jag hade nog valt en RA… lätt… Perfekt bas för o trimma mer sen.22B är fina grejer, men du kommer nog vara lika rädd på banan med en sån antar jag 😉 RAn får du säkert billigare med, kan du lägga mer pengar på godis till bilen
14 mars, 2007 kl. 11:52 #112178STIred
DeltagareGlömde säga sitter dessutom slutet 2L block(ej20G) i gamla RA så tänk på det 😉 och RAn är lättad med…
Här finns lite mer RA info om du nu inte varit surfat där innan:
http://www.type-ra.co.uk/
http://www.type-ra.co.uk/timeline.htmTar du inte en 22B då hade jag tagit RAn hela dan 🙂 RA is TEH #### 😉
14 mars, 2007 kl. 11:56 #112189555_STI
DeltagareProdrive P1 är inten dålig bil 🙂 Jag kommer ihåg hur jag drömde om en sån. När de var först i produktion så bodde jag i England förtförande och körde förbi Prodrive på vägen ner till Reading från Birmingham en gång i veckan. Det var en speciell tid för oss som gillade Imprezor i England eftersom det var första 2 dörrars variant man kunde köpa som en vanlig person (22B var alldeles för dyrt), Grey imports då var lite krångligt förtförande. Dessutom så var Prodrive redan välkänt för Legacy i början och sen Impreza i WRC form.
Men om du skall verkligen ha nåt att leka med, så är P1 för dyrt för vad den är förtförande. En Type R eller RA är mycket roligare och bättre prisat. Inte som jag skulle inte ta en P1 om jag kunde men bara att jag undrar om det är verkligen värt det.
En 22B är bara THE Impreza. Större motor (jämfört med andra klassisk imprezor) och bara så himla snygg så det finns inte. Jag var till Rally GB när de fanns förtförande Silverstone stages. har en fin närbild av en 22B. Men igen.. som Jerry säger, trots att den är verkligen den ultimata Impreza för många, fast de är väldigt väldigt dyrt och inte alls lätt att reparera i ens i England let alone i Sverige. Finns några som har gjört bodykits till en ”vanlig” Impreza som gör att dom ser ut som 22B också.. som man i stort sätt behöver ersätta halva bilen :).. och.. är inte riktigt samma sak 😀
http://www.sidc.co.uk/faq.htm#1.3.1
(scrolla ner lite till Type UK 22B)http://www.sidc.co.uk/faq.htm#1.3.4
———
Ja du är bra korkad om du köper en RS4a för att bara ha som banbil. :DJag röstar på 22B, köp något som ingen annan har, som är grym och som du kommer få uppmärksamhet för. 🙂 Gör du det så sponsrar jag dig med diverse dekaler för att i gentjänst få ta på bilen. :9Go pannan, go pannan! :7EDIT: Dessutom kan du få visa att Griml0ck har fel som säger att hans bil är bättre än 22B.
14 mars, 2007 kl. 12:24 #112136SecretAgentMan
DeltagareTsssk, en P1:a är inget annat än en urvattnad Type R – mesigare bakdiff och mjukare fjädring. 😀
Relativt värde-kass som man säger.
/J
14 mars, 2007 kl. 12:44 #112149simo
DeltagareHärligt Johan, visst att du inte skulle klara dig speciellt länge utan kokare 🙂
/U
14 mars, 2007 kl. 13:13 #112190555_STI
DeltagareJaaa.. men som jag sa då kunde man inte välja en Type R :).. så det var en WRX, en 2000 Turbo eller en P1 med 2 dörrar 😀 eller en 22B och att man inte kunde ha hus/barn osv 🙂
Nu när man kan välja mellan Type R, RA eller P1 så är P1 klart inte prisvärd.. De finns många Type R och RA importerad redan som är roligare och billigare
Tsssk, en P1:a är inget annat än en urvattnad Type R – mesigare bakdiff och mjukare fjädring. :DRelativt värde-kass som man säger./J
14 mars, 2007 kl. 14:11 #112188FlyingFin
DeltagareHar lite funderingar angående 22b, P1 eller STI Type RA (coupe).Vad skiljer en 22b jämte en STI V5(V6) Spec RA mer än motorn? Saknar den abs, servo, ac osv?Eftersom jag är så pass korkad i skallen så har jag funderingar på att sälja RS4:an redan nu 🙂 mm ni läste rätt. Varför? För att det känns lite overkill att leka med runt 600.000 kr på bana. Har redan en annna bruksbil på dagarna och behöver alltså bara en bil man kan ha på banträffar etc.Tankarna gick till t ex Skyline GT34-R V-spec men då är man uppe i 500.000 kr igen. Likaså hittade jag nya STI Spec-C RA och den hamnar också runt dom summorna vilket känns lite i överkant för att leka med, sedan finns väl risken att man börjar pilla där med efter ett tag. Så nu ligger funderinarna antingen runt en riktigt fin P1, sista årsmodellen av STI Type RA (gamla karossen) eller just 22b. Har hittat 2 st riktigt fina i England som ligger runt 300.000 kr vilket jag tycker är helt ok. Och då är tanken på att låta motorn vara helt och hållet original (ev. bara en om-mappning), köpa R däck, bromsar och ev coilovers och sedan bara köra. En fin P1 får man för ca 150.000 kr och en STI Type RA för ca 120.000 kr. 22b är ju så förbaskat fet så det finns inte, men kanske svår att registrera i Sverige.Vad tycker SSI rävarna här angående mina tankar? :-)mvhJ
Kul! 🙂
Hoppas att du hittar en fin bil som du blir nöjd med.
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :714 mars, 2007 kl. 14:14 #112182gotte51
DeltagareGör du det så sponsrar jag dig med diverse dekaler för att i gentjänst få ta på bilen.
😀 😀
\Hade jag haft pengarna skulle jag nog satsa på en 22b…\J.N
14 mars, 2007 kl. 14:23 #112162pannan
Deltagare🙂 Här är man ute på stan och jobbar en hel dag och en massa inlägg och tips har dykt ner 🙂 tack och bugar.
22b verkar tyvärr vara lite för jobbigt att få igenom svensk bilprovning. Att ta hem den är inga problem men att hålla på i 1-2 år och försöka muta sig igenom sbp orkar jag inte.
Får jag bilen såld blir det samma som Block dvs Type R, sedan lägga godis på typ Tek3, pf skivor och väghållnings. Sedan får man faktiskt vara nöjd, inte gapa efter för mycket 😀 hur fasen det nu skall funka….
14 mars, 2007 kl. 14:28 #112179STIred
DeltagareGör inget förhastat nu 😉 Fundera ett par dagar…. och sen kommer du fram till att RA rocks 🙂
Fick ju facit av Jerry med 😉
14 mars, 2007 kl. 14:30 #112163pannan
DeltagareGör inget förhastat nu 😉 Fundera ett par dagar…. och sen kommer du fram till att RA rocks :-)Fick ju facit av Jerry med 😉
Fast jag vill inte ha 4 dörrar 🙂 vill ha coupen om det skall vara något 🙂
14 mars, 2007 kl. 17:39 #112154griml0ck
DeltagareUndra va han har för chassinr på den där. Om det är GC8G27D är det en 2 dörrars RA. Annars ere en R. Fiiin skit bara handla 🙂
14 mars, 2007 kl. 20:39 #112185BVS-Robban
DeltagareÄr det alltså olika lådor i TypeR respektive RA ? Tänkte mest på RA var skrivet ovan att den är diffad fram men det är inte R alltså ?
Sen skiljer det i bakaxeln också 😮 ?/ R som har lådan på renovering och kanske måste uppdatera lite 🙂
ps. Dom 50milen jag hann köra med min R innan kopplingen gick kändes det mkt bra !!:-)
15 mars, 2007 kl. 08:26 #112166pannan
DeltagareHar en som ev skall kika på bilen tills helgen.
Har hittat en vit Type-R av sista årsmodell i coupeutförande i 100% originalskick och pedantvårdad. Så åker Audin blir det den bilen.
Nu är bara frågan hur man får hem bilen till Sverige? De tog väl bort Newcastlefärjan vad jag förstått och den vill man aldrig mer åka igen om den finns kvar 🙂 nära döden upplevelser flertalet gånger 🙂
mvh
J -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.