› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Försöker höja laddtrycket
- Detta ämne har 11 svar, 1,207 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2006 kl. 20:18 #3468
subban
DeltagareJag har en Impreza GT -00
Jag har monterat
öppet filter, 3″ från turbo,
större soppa pump, större spridare, fuel and air controller
och boost controller.
Men jag får bara en hög peak på ~ 1.4bar sen sjunker den till
som högst 1.1bar.
Jag märker att om man kört några repor så håller den inte ens så pass högt laddtryck.
Vad kan vara fel?
Front monterad ic? större turbo?
Och vet någon hur mycket orginal stakar och kolvar pallar att man laddar?27 september, 2006 kl. 20:29 #59002Desen
DeltagareHar du fipplat bort fuelcut eftersom du kommer upp i 1,4 utan att slå näsan i ratten?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
27 september, 2006 kl. 23:02 #59001subaru
Deltagaresnart kommer någon gammal räv och förklarar aja baja så där ska man inte göra om man vill ha en hel motor 😀
28 september, 2006 kl. 05:32 #58994SecretAgentMan
DeltagareNej, det är nya tider, ladda på ba’! Motorrenoveringsfirmorna behöver jobb – det är bra för Sverige att sätta pengarna i rullning. :+
/J
28 september, 2006 kl. 06:21 #58996simo
DeltagareRyck slangen till WG:n…borde lösa dina problem med lågt ladd :+
Detta tips ger jag endast till folk utan studieskulder och som har ett par motorer på hyllan.
/U
29 september, 2006 kl. 17:56 #58998subban
DeltagareTack för piikarna.
Men lite info skulle va bättre på plats.
Jag antar att fuelcutsen höjs när jag ger den mer bränsle med afc:n.
Men vad menar ni att man inte bör ladda mer än med dessa modifieringar. Och är det att uppgradera kolvar å stakar som gäller om man vill ladda mer?
Tycker jag har läst tidigare på forumet att nån skrev att man kan ladda 1.3 med orginal turbo och orginal kolv/stakarOch rycka slangen ur wg;n har jag sett prov på på en evo och det bondtrimmet höll inte särskillt länge=)
29 september, 2006 kl. 18:01 #58995SecretAgentMan
DeltagareLaddtrycksspärren slår i runt 1,2 bar om det hålls en liten stund, snabba toppar verkar den inte reagera på, något är gjort med din bil, eller så visar inte laddtrycksmätaren rätt.
Ditt recept på trim är inte det bättre till att börja med, varför byta spridare och behålla standardturbon, jag kan förstå om det är vidareutveckling i planerna, men är det inte bättre att lägga spridarna på hyllan tills turbon sitter där, och det mappas ”på riktigt”? 🙂
Vad är det för laddtrycksstyrning, håller den högt tryck i mellanregistret (dvs ~4000 rpm) om du gasar på en högre växel?
Standardturbon orkar inte blåsa mycket över 1 bar efter 6000, laddtryck har med flöde att göra, turbon är en luftpump med en viss kapacitet, tar det slut, så tar det slut…
/J
29 september, 2006 kl. 18:04 #58997Kvarnis
Deltagare1.3bar MAPPPAT JA !!!!
inte på org ecu’n, sen lär du åka med max 1bar vid 6k rpm lr tom 0.9bar med en TD04 finns ändå ingenplats kvar i kompressor mappen.
Du borde utan att låta nedlåtande, men läs gärna på alt sök då sådana här upppgifter finns i mänger postat 511 ggr.
SÖK först fråga sen bara ett litet tips 😉
29 september, 2006 kl. 20:14 #59003Twinturbo
DeltagareAntar att du har bredbandslambda eftersom du mappar med en AFC?
Vilken bränsleblandning kör du på vid fullt ladd?Har du avgastemp monterad, isåfall vilken temp ligger du på fullvarv?
2 oktober, 2006 kl. 18:00 #58999subban
DeltagareLaddtrycksspärren slår i runt 1,2 bar om det hålls en liten stund, snabba toppar verkar den inte reagera på, något är gjort med din bil, eller så visar inte laddtrycksmätaren rätt.Ditt recept på trim är inte det bättre till att börja med, varför byta spridare och behålla standardturbon, jag kan förstå om det är vidareutveckling i planerna, men är det inte bättre att lägga spridarna på hyllan tills turbon sitter där, och det mappas ”på riktigt”? :)Vad är det för laddtrycksstyrning, håller den högt tryck i mellanregistret (dvs ~4000 rpm) om du gasar på en högre växel?Standardturbon orkar inte blåsa mycket över 1 bar efter 6000, laddtryck har med flöde att göra, turbon är en luftpump med en viss kapacitet, tar det slut, så tar det slut…/J
Det är en greddy boostcontroller på den.
Och det är i mellanregistret jag får de högsta trycken
sen sjunker det på högre varv.
Rätt ang. vidareutvecklingen, det är därför jag hör efter vad man bör satsa på nu.
En turbo är prio 1.
Men när blir det dags att börja byta kolvar å stakar innan de ger upp?2 oktober, 2006 kl. 18:02 #59000subban
DeltagareAntar att du har bredbandslambda eftersom du mappar med en AFC?Vilken bränsleblandning kör du på vid fullt ladd?Har du avgastemp monterad, isåfall vilken temp ligger du på fullvarv?
Jag ligger på 9.5 när den börjar ladda tryck sen stiger det till runt 10.
Men ingen avgastemp har jag ännu2 oktober, 2006 kl. 18:33 #59004Twinturbo
DeltagareAntar att du har bredbandslambda eftersom du mappar med en AFC?Vilken bränsleblandning kör du på vid fullt ladd?Har du avgastemp monterad, isåfall vilken temp ligger du på fullvarv?
Jag ligger på 9.5 när den börjar ladda tryck sen stiger det till runt 10.Men ingen avgastemp har jag ännu
Då ligger du ju alldeles för fett och behöver inte alls oroa dig för avgastempen 😉
Du kan lätt lägga dig runt 11-11.5 utan avgastemp om du har koll på spikningarna. Jag tror helt enkelt att bilen inte orkar ladda mer med så fet blandning. Snåla ut det lite så skall du se att bilen går bättre och laddar mer. Men vad som är säkert att ladda med original bottendel låter jag vara osagt eftersom jag inte mappat Subaru än, bara en massa Nissan (200SX o 300ZX) och Toyotas (mest MR2)…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.