• Detta ämne har 18 svar, 3,131 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av TomK.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    klew
    Deltagare

Edit: Nya bilder längre ner, omgjord site på http://www.klew.se med fler bilder. Eftersom tråden får ett rejält lyft så blir det en del skräpposter däremellan.

MariaimprezaGT
      Deltagare

vad har du för inställningar?

JAg tycker du har fått in lite för mkt färg.. För nallen ser lite smutsig ut, om du provar, jag vet inte ju vad du har för kamera, att ha lite längre slutartid. Då kanske du måste kompensera med bländaren och iso om de blir för ljust. Men de är bara att testa sig fram! Ta kort på många olika motiv..

Sätt kossan på stenen vid vattnet, ha 0 på iso, o lång slutartid, beroende på ljuset, o använd stativ så ska du få se på nåt coolt 🙂

hermelinen
        Deltagare

Försök hitta bättre ljus till nästa session. Med trist ljus blir rätt mycket livlöst.
          Mera luft kring objektet så det inte blir så hårt beskuret också.
          Experimentera med olika vinklar.

Vad fotar du med?

klew
          Deltagare

kossan är ganska smutsig 😛 men tack för tipsen, har massa saker att försöka lära mig men eftersom jag fortfarande är heltidssjukskriven har jag mkt dötid på dagarna 😛

klew
            Deltagare

EOS 500D med std 18-55 objektiv

hermelinen
              Deltagare

Viket läge fotar du på idag?

klew
                Deltagare

Kört P idag, har inte hållt på o ändrat några inställningar mer än fokuspunkter än så länge, men det här var första gången jag gick ut för att ta lite seriösare bilder 🙂 men om jag inte försöker så lär jag inte lära mig, och om jag inte får höra vad jag bör ändra på lär jag mig inte heller 🙂

hermelinen
                  Deltagare

Okej, självklart ska du försöka och köra på, det kommer.
                    Vad jag tycker:

imorgon ändrar du till Av på kameran, manuell bländare alltaå, du testar lägsta och högsta värdet och märker skillnaden. Du brukar dessa inställningar(högt och lågt bländartal) när du övar. Bländar inställning och fokuspunkter är en bra början. Ett “väldigt högt” bländartal kan medföra att det inte finns tillräckligt med ljus, då får du sänka lite.

Ha så lågt iso-tal som möjligt, 100 är det väl på canon. Kolla menyn för detta.

Alla dessa saker är väldigt basic. Såvida du inte ska ut och nattfota tycker jag inte att du ska bry dig om slutartider än.

Börja med detta och rapportera imrogon:D

klew
                    Deltagare

idag har det varit fullt upp med läkarbesök osv så har inte blivit mkt fotat, men det kommer ju alltid en morgondag 🙂 ska testa att leka med AV-läget och kanske också TV-läget för att se lite olika saker vad som händer o hur de olika inställningarna påverkar saker… men det är ett senare projekt, först ska jag utforska hur sömn kan påverka en trött klew.

klew
                      Deltagare

Har blivit lite inomhusfotografering ett par dagar då ryggen varit för dålig för att gå ut, men har iaf lyckats lära mig vitsen med av och tv-lägena samt försökt lära mig fota ihop med blixt som hjälpmedel istället för som sabotör vilket det oftast blir när den används 🙂

Kommer lite bilder om en stund

klew
                        Deltagare

Var lite problem med ljuset men försökte så gott jag kunde…

CeDEe
                          Deltagare

HAHAHAHA jag håller på att dör av skratt! =)

Men som sagt, för mkt motljus som du redan märkt.

Lycka till!

klew
                            Deltagare

Har fumlat ihop en riktig hemsida till fotoprojektet med kossorna iaf, http://www.kossorna.se där ni hittar lite små berättelser och massa bilder, fler tips osv är alltid trevligt 😀

Och jag vet att bilderna i galleriet ploppar upp dubbla gånger, ska ändra det när jag hittar kraft 🙂

klew
                              Deltagare

fick påpekat för mig att jag hade missat att fixa med bildtexterna som några tyckte var bland det roligaste med bilderna så nu är det uppdaterat med bildtexter också, ska skärpa mig i fortsättningen 🙂

klew
                                Deltagare

Någon kanske kommer ihåg den här stackars tråden, ville bara göra lite reklam för mig själv och även tipsa om att sidan fått ny enklare design, lite info och ett gäng nya bilder 🙂

Som vanligt tar jag gärna emot tips på vad jag ska tänka på osv… försöker fortfarande lära mig så mkt det bara går 🙂

Klistrar in en bilrelaterad bild också, har ju tyvärr ingen Impreza längre men ni får stå ut med ett annat märke 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.