› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Första bil köp!
- Detta ämne har 111 svar, 7,762 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2006 kl. 08:26 #107759
simo
DeltagareSer fram emot våren :)//Nicke
Men före våren kommer vintern :)Ypperligt tillfälle att lära känna bilen lite bättre, försök att tajma in någon av isträffarna och testa bilen på ett säkert och vettigt sätt.Grattis till bilen! Va blev d?/Klas – sugen på is…
Du missa första posten Klas…nästa år kanske
Kör försiktigt o skriv den på dej själv.
/U
21 september, 2006 kl. 08:32 #107784Grusdraparn
DeltagareDu missa första posten Klas…nästa år kanske
Ahaa…men du kan väl alltid be mamma följa med och hänga på grönskylten…
/K – verkar ha hela skallen full med gul-grön klegg idag…
21 september, 2006 kl. 11:51 #107799matte-sthlm
DeltagareDu missa första posten Klas…nästa år kanskeKör försiktigt o skriv den på dej själv./U
Det funkar inte ekonomisk att skriva den på sig själv. Jag som 20-åring i sthlm skulle få betala 42 000:- hel/hel för min gt. Försäkra på mamma o pappa är inge problem sålänge man bor på samma adress, men nu i månaderna så flyttar jag ut, så vet inte riktigt hur jag ska lösa de här, kan inte betala bara bensin o försäkring på 6000 i månaden 🙁
Grattis o lycka till med bilen nicke! 🙂
/Matte
21 september, 2006 kl. 12:06 #107788Mats
DeltagareDet finns ju faktiskt en orsak till att premien är högre för unga. jag försvara på inget sätt de tokhöga premierna men att bara skylla på försäkringsbolaget är fel tycker jag…
Bättre lär det väl inte bli nu heller när försäkringsbolaget skall stå för sjukvårdskostnaderna. Om nu Alliansen får som de vill…
Mats GBG/som betalade 24000/år halvförsäkring för sin första GT…
Regionsansvarig Göteborg21 september, 2006 kl. 12:08 #107760simo
DeltagareDet funkar inte ekonomisk att skriva den på sig själv. Jag som 20-åring i sthlm skulle få betala 42 000:- hel/hel för min gt. Försäkra på mamma o pappa är inge problem sålänge man bor på samma adress, men nu i månaderna så flyttar jag ut, så vet inte riktigt hur jag ska lösa de här, kan inte betala bara bensin o försäkring på 6000 i månaden :(Grattis o lycka till med bilen nicke! :)/Matte
Om det inte funkar ekonomisk…så har man inte ekonomi för en sådan bil :+
/U
21 september, 2006 kl. 12:13 #107838Niklas
DeltagareEn intressant grej; om man inte har råd med försäkringen idag, kommer man ha det när försäkringarna kommer ”chockhöjas” tack vare regeringsbytet?
21 september, 2006 kl. 13:02 #107772Manor
DeltagareEn intressant grej; om man inte har råd med försäkringen idag, kommer man ha det när försäkringarna kommer ”chockhöjas” tack vare regeringsbytet?
OT:
Tack vara regeringsbytet kanske inte 1 miljon behöver leva på bidrag… Var och en kan gott få bära sin egen kostnad…om vi nu ska till och prata politik :*.21 september, 2006 kl. 13:22 #107839Niklas
DeltagareManor: Jo, man får vara glad att jag precis som du har ett jobb som ger bra lön och inte har problem att få jobb pga dåligt psyke eller andra missförhållanden i livet. Så länge man själv har det bra så är allt bra…eller hur var det nu. 😛
Skriver inte mer i denna tråden nu för att inte spä på med mer skitsnack.
21 september, 2006 kl. 14:06 #107800matte-sthlm
DeltagareOm det inte funkar ekonomisk…så har man inte ekonomi för en sådan bil :+ /U
Även ifall jag skulle kunna skrapa ihop dom här 3500:- i månaden så skulle jag aldrig sitta o betala ett försäkringsbolag 42000 i månaden för en bil som kostar 120 000, man betalar av hela bilen på 3 år!
Hur blir de sen om de blir höjningar som ailen säger. Ska jag betala 60000 i om året då och betala av bilen på 2 år?
Jag är ung, jag bor i sthlm, visst accepterar jag en högre premie men ska den verkligen vara 600% högre än en som är 20 år äldre, men bor på samma ställe, och kanske 7-800% högre än en som bor mer ut på landet? Ska barnförsäkringar vara 300% högre på killar för dom är mer benägna att göra ill sig än tjejer? (förstå mitt tankesätt)
Om man inte har avskräckade höga premier så kommer fler att ställa bilarna på sig själva, samtidigt som man gör de ännu strängare med att ha bilen på sig själv, eller helt enkelt att den som har ett ekonomiskt intresse i bilen ska betala för den. 100% högre premie, samt 100% högre självrisk på ungdomar under 25 tycker jag e helt acceptabelt.
/M – som bara satt o tänkte lite högt
21 september, 2006 kl. 14:29 #107736SecretAgentMan
DeltagareSå höga premier handlar bara om att försäkringsbolaget inte vill ha dig som kund. 🙂
Det är faktiskt inte en självklar rätt att man skall kunna köra vilka bilar som helst, spelreglerna sätts av t.ex försäkringsbolagen som i detta fallet.
Ring runt till bolagen, vem vet, det kan finnas något som gillar unga grabbar i storstäder med färskt körkort och motorstark busbil med en hel del avskrivningar i historiken (OBS! Nu var jag kraftigt ironisk! ;))Har man inte ekonomi till att pynta försäkring, inköp och allt annat, så har man inte råd att ha bilen, simpelt.
Det enda vettiga är kanske att vänta med ”den där” bilen tills man har nått en ålder som inte triggar alla röda flaggorna på en gång hos bolagen?
/J – åkte Opel Ascona som nybörjare, och kunde bara drömma om M3E30 och 240 Turbos…det verkar vara helt annorlunda idag. 🙂
P.S. Jag har 2 Impreza turbos på helförsäkring, kostar mig 13′ om året, helförsäkring med extra allt. 😉
21 september, 2006 kl. 14:52 #107801matte-sthlm
DeltagareSå höga premier handlar bara om att försäkringsbolaget inte vill ha dig som kund. :)Det är faktiskt inte en självklar rätt att man skall kunna köra vilka bilar som helst, spelreglerna sätts av t.ex försäkringsbolagen som i detta fallet.Ring runt till bolagen, vem vet, det kan finnas något som gillar unga grabbar i storstäder med färskt körkort och motorstark busbil med en hel del avskrivningar i historiken (OBS! Nu var jag kraftigt ironisk! ;))Har man inte ekonomi till att pynta försäkring, inköp och allt annat, så har man inte råd att ha bilen, simpelt.Det enda vettiga är kanske att vänta med ”den där” bilen tills man har nått en ålder som inte triggar alla röda flaggorna på en gång hos bolagen?/J – åkte Opel Ascona som nybörjare, och kunde bara drömma om M3E30 och 240 Turbos…det verkar vara helt annorlunda idag. :)P.S. Jag har 2 Impreza turbos på helförsäkring, kostar mig 13′ om året, helförsäkring med extra allt. 😉
Tror de va insplanet som tog fram den siffran till mig, så de verkar inte som nån vill ha mig då 😛 sen att körkortet e nybliviet? Hur länge e de nyblivet? 2 år och över 10 000 mil tycker jag inte är färskt!
Det lustiga är att jag snirklar runt i sthlm hela dagarna på jobbet och den gången jag åkte av vägen va de mitt i natten på en ödslig väg pga. ett rådjur, vem kan inte de hända?
Allt handlar dessutom inte om att ha råd, Jag har köpt bilen, jag har betalat massa annat de flesta andra slipper (de vet du jerry), jag skulle kunna betala en sån hög försäkring, men jag vill inte för jag tycker de e fel, som jag skrev i förra inlägget.
Blir lite nyfiken på om de va för att du inte hade råd med försäkringen du inte köpte en e30 m3 eller en 240 tic?
13’/st för prezorna eller ihop? 😮
/Matte
21 september, 2006 kl. 15:06 #107737SecretAgentMan
DeltagareDet är för båda bilarna / år.
När det begav sig för en 12 år sedan hade jag varken råd med inköp eller försäkring på något ”exotiskt”, så det blev Ascona B modell billig, och halvförsäkring, första bilen när jag hade fast jobb var en Opel Kadett Fun (jo jävlar vad kul den var :+).. 🙂
Engångssmällar är en sak, slantar går alltid att skramla ihop, det är värre med saker som försäkringar, får jag ett bud på 40 lock per år (från alla bolag) på en bil som är värd 120′, så är det ett tecken på att de inte vill ha mig som kund.
Antingen väljer jag att pynta (inte troligt) eller ge fan i just den bilen tills förutsättningarna förändras.Vad det handlar om är att försäkringsbolagen bedömer yngre män i potenta bilar som högrisk, och de bedriver en vinstdrivande rörelse – med andra ord, de måste få in slantar att täcka avskrivningar, rätt elementärt.
Skenförsäkringar är inte att leka med…även om man bor hemma är det inte solklart att försäkringsbolaget går på det, är det frågan om en utbetalning på 100.000:- (plus eventuell rehab på dig, eller än värre, någon annan) så kommer utredaren att lägga tid på fallet…
Vad jag vill få fram är att har man inte råd, så har man inte råd – det är inte ”var mans rättighet” att få köra en Impreza.
/J
21 september, 2006 kl. 15:19 #107802matte-sthlm
DeltagareSom sagt så är de inge problem att försäkra på mamma pappa så länge man bor hemma, men när man inte gör de längre får man väl helt enkelt trafikförsäkra/halvförsäkra. Jag tror jag tjänar mer i längden på att hoppa helförsäkringen ifall premierna ska vara så dyra.
Att du bara betalar 13′ om året för två stycken e bara att grattulera, det är verkligen så jävla mycket dyrare på alla sätt att bo i stockholm.
Visst händer de fler olyckor i stora städer men gör de verkligen de i förhållande till hur många som kör? jag tror faktiskt inte de.
/Matte
21 september, 2006 kl. 16:20 #107809SPiKE
DeltagareEn fundering bara, om nu många yngre försäkrar sina bilar på mamma/pappa och det eventuellt händer mycket olyckor med dessa bilar. Hur blir då premien för dom, på tid och längd?
21 september, 2006 kl. 16:56 #107761simo
DeltagareTror de va insplanet som tog fram den siffran till mig, så de verkar inte som nån vill ha mig då 😛 sen att körkortet e nybliviet? Hur länge e de nyblivet? 2 år och över 10 000 mil tycker jag inte är färskt!Det lustiga är att jag snirklar runt i sthlm hela dagarna på jobbet och den gången jag åkte av vägen va de mitt i natten på en ödslig väg pga. ett rådjur, vem kan inte de hända?Allt handlar dessutom inte om att ha råd, Jag har köpt bilen, jag har betalat massa annat de flesta andra slipper (de vet du jerry), jag skulle kunna betala en sån hög försäkring, men jag vill inte för jag tycker de e fel, som jag skrev i förra inlägget.Blir lite nyfiken på om de va för att du inte hade råd med försäkringen du inte köpte en e30 m3 eller en 240 tic?13’/st för prezorna eller ihop? :o/Matte
Se där, du har redan smällt fler gånger än mig trotts att du bara kört 10000 mil
Tycker att premien borde va ännu högre för storstadsbor, speciellt om de bor hemma…då har de ju inga andra utgifter. 😛 😉/U
PS Heter man Hohammed o bor i Berely Bergsjön, så kostar det 90′ att försäkra en M5:a från 00 DS
😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.