SSC Allmänt snack Allmänt småprat Första bil köp!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 112 totalt)
  • Författare
    WingsWest
    Deltagare

Grattis till bilköpet 🙂

Kör som f*n med huvudet, för ca 1,5 år sedan körde nämligen en närstående ihjäl sig med just denna typ av bil, han hann just fylla 19, lätt hänt att underskatta dessa bilar och då får man på tasken direkt!.. så kör med huvudet och bygg på lite erfarenhet, jag ska inte säga mycket själv som snart fyller 20 erfarenhet har man aldrig tillräckligt av.. så båda vi två är ”noobbs” i trafiken, men jag kör lugnt :*

Manor
      Deltagare

Vill bara säga att jag håller med Jerry till 100%. Impreza är inte en bra första bil…varken för personen ifråga eller för bilen…eller vi andra stackare som blir drabbade av högre och högre försäkring pga många ”konstiga” olyckor.

Försäkringsbolagen jävlas inte bara, de har en ganska bra örnkoll på vad en viss bil/biltyp/bilmodell och typ av förare genererar för kostnader för dem.

En inte allt för kraftig krock som en kollega råkade ut för med sin V70 resulterade i plåtskador och lack för drygt 70.000:-. Det kostar skjortan för försäkringsbolagen så fort något händer. Tipset är att själv kolla upp lägsta premiepris…och inte bara gå via Insplanet.

mvh Mats N – har Trygg-Hansa för 6.800:-/år 2500 mil med extra allt…

matte-sthlm
        Deltagare

Se där, du har redan smällt fler gånger än mig trotts att du bara kört 10000 milTycker att premien borde va ännu högre för storstadsbor, speciellt om de bor hemma…då har de ju inga andra utgifter. 😛 ;)/U PS Heter man Hohammed o bor i Berely Bergsjön, så kostar det 90′ att försäkra en M5:a från 00 DS:P

Bra sagt Simo! så avslutar vi de innan de blir dagisnivå 🙂

/Matte

simo
          Deltagare

Du får ursäkta Matte, försökte få till det på en nivå som du skulle förstå men det misslyckade visst.

Vem tror du kommer få en högre premie om du lyckas få ut på försäkringen när du smäller bilen med försäkringen på dina föräldrar?

De som händer är att SGM, Manor, Janne248, OZO osv kommer få en högre premie.
            Och detta för att DU inte VILL betala.

Just en snygg Imprezabroder….

/U

OzO
            Deltagare

Vad jag vill få fram är att har man inte råd, så har man inte råd – det är inte ”var mans rättighet” att få köra en Impreza.

Ord! Ovanstående mening sammanfattar den lilla urspårningen helt ypperligt.

Edit: Grattis till bilköpet iaf!

/G – som började med 2 hundkojor och tog tacksamt emot soppapengar från polare innan jag 13 år senare hade råd med min drömbil – Imprezan.

matte-sthlm
              Deltagare

Du får ursäkta Matte, försökte få till det på en nivå som du skulle förstå men det misslyckade visst.Vem tror du kommer få en högre premie om du lyckas få ut på försäkringen när du smäller bilen med försäkringen på dina föräldrar?De som händer är att SGM, Manor, Janne248, OZO osv kommer få en högre premie. Och detta för att DU inte VILL betala.Just en snygg Imprezabroder…./U

Försöker ta de till en nivå så att jag skulle förstå?
                Tror du att jag förstår sämre än vad du och andra gör bara för att jag e yngre? släpp den tanken direkt isf. 🙂

Vad beträffar min olycka så räknades de som en viltolycka o påverkade inte min pappas skadefria år och inte heller premien en krona.

Sitter bara o bollar med tanken att alla betalande medlemmar skulle betala 6000:- om året i en ”SSI-försäkring” istället för vanliga försäkringen, det skulle ge intäkter på 6 milj. Tror ni de skulle räcka för att täcka alla skador inom klubben på ett år?

/M – som drömmer sig iväg lite 🙂

Manor
                Deltagare

Sitter bara o bollar med tanken att alla betalande medlemmar skulle betala 6000:- om året i en ”SSI-försäkring” istället för vanliga försäkringen, det skulle ge intäkter på 6 milj. Tror ni de skulle räcka för att täcka alla skador inom klubben på ett år?/M – som drömmer sig iväg lite 🙂

Vi är väl inte 1000 betalande medlemmar i klubben!!? Om något skulle fixas så bör väl ändå typ av bil och ålder på föraren vara en parameter för ”SSi det nya försäkringsbolaget”. Är det bara vagnskadedelen du skulle vilja hantera i SSi, för trafikdelen är nog helt omöjlig att få till.

matte-sthlm
                  Deltagare

Hehe Mats, de snurra bara lite i huvet på mig, inget seriöst tänkande och du har alldeles rätt i att de aldrig skulel gå att fixa med trafikdelen. 🙂

men tänk tanken att det förmodligen skulle gå att dra runt ett försäkringsbolag på 6000:-
                    låt säga att man ska betala lika mycket oavsett ålder, ort eller bil, är det någon som betalar mindre än 6′ hel/hel?

alla skulle tjäna på de, och de pengar som inte går åt betalas tillbaka till medlemmarna.

ang. hur många betalande medlemmar så vet jag inte, men de e ju mer än 1000st registrerade på SSI??

/Matte

SecretAgentMan
                    Deltagare

Jag skulle i alla fall inte vilja samsas med unga grabbar, för statistiken försäkringsbolagen baserar premien på är ju inte tagen ur luften, det finns en anledning varför det kostar stora pengar. 🙂

Ung behöver inte vara lika med inkompetent, men faktum är att unga grabbar rent statistiskt ofta kör över sin förmåga, och unga grabbar i rappa bilar är en farlig kombination.

Sedan får man tycka vad man vill om det, men det kraschas busbilar hejvilt över Sverige – gissa vilken ålderskategori som är överrepresenterad? 😀

/J – med stora pekpinnen! :+

matte-sthlm
                      Deltagare

Gåre o muta dig till bolaget med en flaska fin årgångsvin? :*

Manor
                        Deltagare

Idén är inte helt skitdålig, men kräver en massa administration.
                          Då det är mycket pengar inblandat, så krävs det ändå ett ”företag/ekonomisk förening” med ett antal anställda…och helt plötsligt så var det inte så billigt. Därtill så ska hanteringen gentemot plåtskade- och lackverkstäder fungera smidigt…samt att skadorna måste utredas (bara för att man är Imprezaägare så behöver man inte vara ärlig). Man skulle kunna leka med tanken att hantera vagnskadedelen av försäkringen, och sätta ett högt självriskbelopp för att få bort småskadorna (repor, småbucklor, plastprylar etc.). Försäkringen skulle då tänkas täcka de lite större skadorna upp till avskrivning av hela bilen.

…nja, jag är skeptisk till om det skulle vara en bra affär. Försäkringsbolagen har nog en ganska bra koll på saker och ting fungerar. Sakförsäkringar var en riktigt dålig affär för många försäkringsbolag för några år sedan. De levde på andra tillgångar och täckte upp dessa förluster. Det är åtminstone vad jag har fått höra av folk i branschen.

SecretAgentMan
                          Deltagare

Gåre o muta dig till bolaget med en flaska fin årgångsvin? :*

Nej, men en riktigt schysst flaska islay! 😀 😉

/J

matte-sthlm
                            Deltagare

Du har säkert alldeles rätt mats, de lät bra o enkelt som de mesta man lyckas klura ut själv, sen hur de skulle funka i praktiken är en annan femma 🙂

Jag kommer på en gång med den SAM! 🙂
                              så kan du putsa lite på min mapp också!
                              Måste bara våga ge mig på turbobytet! e så rädd för att fastna i nåt krånglit, så tappar man lust o så blir bilen bara stående istället 🙁

/M – Som mest meckat cross o hissmotorer i sitt liv 😛

simo
                              Deltagare

FYI det är trafikdelen som försäkringbolagen sätter vilket pris på som helst när det inte vill ha kunder, de får enl lag inte neka en kund trafikförsäkring.

/U

Fransson
                                Deltagare

Grattis till bilköpet :)Kör som f*n med huvudet, för ca 1,5 år sedan körde nämligen en närstående ihjäl sig med just denna typ av bil, han hann just fylla 19, lätt hänt att underskatta dessa bilar och då får man på tasken direkt!.. så kör med huvudet och bygg på lite erfarenhet, jag ska inte säga mycket själv som snart fyller 20 erfarenhet har man aldrig tillräckligt av.. så båda vi två är ”noobbs” i trafiken, men jag kör lugnt :*

Jag beglagar. Jo jag vet detta är ingen leksak precis, Mycket att hantera. men jag har isett detta att nu har jag köpt en riktigt fin bil som drar blickar och som jag verkligen är rädd om, man tänker hela tiden, kommer det en cyklist, cykla inte så nära :O och så får man ett hjärtstopp på ca:3-4 sec.
                                  Sen tänker man, hade jag då köpt en gammal rostig volvo som nästan alla andra har på mitt gymnasie. hur rädd hade man varit då? bakhjulsdrift. hur brett hade det då inte gått om man inte är rädd om bilden? Som nu jag fågar inte ut på en lite grusväg för att jag är rädd att förstöra lackan, medans med pappas volvo v70 gick ju inte sakta här i skogen, med mamma skrikande: du får aldrig en bil om du kör såhär! Så man får dra vissa paraleller, nu har jag en bil som jag är rädd om och vill absolut inte förstöra, jag och min polare låg tex. igår och vaxade i flera timmar, fälgar, dörrkarmar, allt. och idag blir det nog invändig bahandlig tror jag.
                                  men som sagt mycket är rätt och fel och det går att diskutera hur länge som helst. och det här med försökringar, om vi kör bättre och om ALLA tänker med huvudet innan, så får vi också ner försökringspremierna. Min mamma står för denna bilen nu (halförsäkring) ca: 5000.
                                  Sen har har jag en kompis som köpte en subaru legasy tror det är en -93, fick ge 15 000 för sin bil och har bara trafikförsäkring och betalar lika mycket. tillägg han är ett år äldre än mig. Och är absolut inte rätt om bilen och kör gärna brätt och liknande.
                                  Slut på detta nu, Tackar, hoppas du också kör försiktigt det är bara 90 här runt omkring.
                                  Nicke
                                  //Nicke

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 112 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.