› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Första bil köp!
- Detta ämne har 111 svar, 7,762 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2006 kl. 14:35 #107810
Bodyshot
DeltagareHej Fransson! Klart du ska köpa en impreza som förstabil! Jag köpte själv en Impreza GT-00 som hade gått 5000mil, är 18bast och farsan står på försäkringen, han här även en tillägsförsäkring på bilen, så att personer under 22-20 eller var det var, iaf, får köra bilen.
Nu till dom dåliga sakerna. Den dricker mkt soppa som fan om man ligger å gasar, sedan får du ju räkna med att du vill trimma den, byta avgas mappa osv (DYRT), och serviceintervallerna är ganska korta jämförelsevis.
Jag har iaf inte gått bankrutt ännu, men det kommer.
Lycka till! Mvh 18åriga B.S23 september, 2006 kl. 15:11 #107792tendency
DeltagareSecretAgentMan
Ung behöver inte vara lika med inkompetent, men faktum är att unga grabbar rent statistiskt ofta kör över sin förmågaSedan får man tycka vad man vill om det, men det kraschas busbilar hejvilt över Sverige – gissa vilken ålderskategori som är överrepresenterad?
Och säkert har du kraschat någon bakhjulsdriven Opel! 😀Helt säkert är att de som börjar komma upp i åldrarna nu också har varit unga, och ganska säkert har många i början av körkortsåren också kört över sin förmåga. Dvs höjt försäkringspremien! Det är lätt att peka med pinnen när man vuxit upp. Men visst, de unga SKA pekas pinne mot. Liksom de äldre gjorde DÅ mot de som är ”äldre” idag.
Vett och etikett! Sunt förnuft och aktsamhet!
It’s not the fart that kills, it’s the smell.http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/bredd.jpg
Impreza GT sedan 199923 september, 2006 kl. 15:30 #107785Tallen
DeltagareMen vi som är gamla och gnälliga nu, vi köpte inga rallyjärn som första bilar, det är ju det som de handlar om. Man börjar med en billig bil och lär sig köra med den INNAN man sucssesivt handlar hårdare vagnar. Problemet är när man som helt ”ny” i trafiken handlar sig en bil man absolut inte klarar av när det förr eller senare ”händer en grej”. Nej man börjar på botten och jobbar sig uppåt. 🙂 :*
/D
23 september, 2006 kl. 17:21 #107830Nyman
Deltagare”Nej man börjar på botten och jobbar sig uppåt.
/D”
Fatta vad dessa 18-19 åringar kommer ha för bilar när de blir gamla med tanke på att de börjar med en Impreza..!!
-= enough is enough =-
23 september, 2006 kl. 18:21 #107793tendency
DeltagareTallen
Men vi som är gamla och gnälliga nu, vi köpte inga rallyjärn som första bilar, det är ju det som de handlar om. /DTallen: Rallyjärn eller inte, man kan köra över sin fömåga i vilket fall. Just vårdslösheten och höjning av försäkringspremien var vad jag poängterade. Att t.ex SGM säkert själv har hamnat i diket, men med en gammal Opel. 🙂
Jag har också själv ”arbetat mig uppåt”. Min bilhistorik började med en Volvo 142. Haft körkort i 6 år, hur många tusen körda mil vet jag inte, men med 0 olyckor.
23 september, 2006 kl. 19:33 #107740SecretAgentMan
DeltagareNu missar du poängen igen, det handlar om att det är *rookies* bakom ratten, med en mindre potent vagn så blir det generellt mindre konsekvenser.
Unga, oerfarna grabbar med ivrigt påhejande polare i baksätet – i en Impreza turbo är en särdeles kass kombination...det har väl bevisats med minst ett par ”rådjursolyckor” på en av vad jag förstått roligare 70-sträckorna runt Sthlm inom kort tid?
Vildsvin är med populärt att skylla på. 😀 :+
/J – höll Opeln på vägen
23 september, 2006 kl. 19:50 #107831Nyman
DeltagareAbsolut ska man börja i nått betydligt mindre.. (har kört en 75Hk Polo och en 140 Hk hyundai före imprezan) men om dessa ”rookies” i trafiken tycker att subban är klen å lagom som första bil kan man bara drömma om vad som blire deras 3:e bil…??? huuuuu…. DÅ blir de värkligen farligt 😉 😀
-= enough is enough =-
23 september, 2006 kl. 21:50 #107781Maddis
DeltagareAbsolut ska man börja i nått betydligt mindre.. (har kört en 75Hk Polo och en 140 Hk hyundai före imprezan) men om dessa ”rookies” i trafiken tycker att subban är klen å lagom som första bil kan man bara drömma om vad som blire deras 3:e bil…??? huuuuu…. DÅ blir de värkligen farligt 😉 :D-= enough is enough =-
😮 Vråla till när det är dags, så man hinner köpa busskort!
/M – Rostig skitbrun Saab 99GL som första bil
23 september, 2006 kl. 22:10 #107786Tallen
DeltagareFatta vad dessa 18-19 åringar kommer ha för bilar när de blir gamla med tanke på att de börjar med en Impreza..!!-= enough is enough =-
Haha, vad rolig du är! 😉 dessvärre blir det nog som så här att när dessa individer smäller bilen och försäkringsbolaget granskar fallet och kommer fram till att deras mamma eller pappa inte var den som brukade bilen dagligdags och således inte hade något ekonomiskt intresse i fordonet, blir utan ersättning. Då blir det nog en billigare kärra sedan. Och diverse skötsamma Impreza ägare står med lång näsa och dyra premier… 🙁
/D
23 september, 2006 kl. 22:36 #107832Nyman
DeltagareHinner jag uppfatta de för de är försent så säger jag givetvis till 😉
-= enough is enough =-
24 september, 2006 kl. 01:55 #107794tendency
DeltagareSecretAgentMan
Nu missar du poängen igen, det handlar om att det är *rookies* bakom ratten, med en mindre potent vagn så blir det generellt mindre konsekvenser.Unga, oerfarna grabbar med ivrigt påhejande polare i baksätet – i en Impreza turbo är en särdeles kass kombination…
/J – höll Opeln på vägenJag missar inget, jag är med. Men jag gör en poäng av att vårdlöshet och höjning av försäkringspremier iom olyckor lika gärna kan kopplas till en icke kompetent bil. Men jag gör själv samtidigt kopplingen till rookies, som vi alla har varit (dock ej alla i ett rallyjärn, däribland jag). Man kan lika gärna vara vårdslös i en mindre kompetent bil. Konsekvenserna, ja, att de ökar i samband med en potentare bil, må så vara. Dock sitter de flesta ungdomar med färskt körkort i en mindre potent bil, får vi förmoda och HOPPAS.
24 september, 2006 kl. 07:53 #107741SecretAgentMan
DeltagareDock sitter de flesta ungdomar med färskt körkort i en mindre potent bil, får vi förmoda och HOPPAS.Impreza GT sedan 1999
…så är ju inte fallet här.
/J – undrar om vi går i cirklar och partär nu. :+
25 september, 2006 kl. 06:06 #107795Pasi_k
DeltagareTog Körkort -96
Köpte min FÖrsta bil -99
En Sprillans ny Mazda 323 -99 FÖrsäkrad på mig.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Mina-Gammla-Bilar/Mazda_6_sport_03_2.jpegBil 2 Nissan Almera -01 NY den med försäkrad på mig.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Mina-Gammla-Bilar/Nissan_Almera_Sport_01.sized.jpegBil 3 Mazda 6 2,3 sport -03 NY Försäkrad åter igen på mig.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Mina-Gammla-Bilar/Mazda_6_sport_03.sized.jpegBil 4 Impreza WRX sti -02 Beg import FÖrsäkrad på mig den med.
Alla mina bilar har kostat mig runt 800:-/månad i försäkring.
Varit dyrt , men dom har iallafall stått på mig.
OM du inte har råd att ställa den på dej , fundera då på om du verkligen ska ha den?Mina 2 50 öringar.. 😛
Mvh Pasi.
25 september, 2006 kl. 08:12 #107753Blocken
DeltagareOM du inte har råd att ställa den på dej , fundera då på om du verkligen ska ha den?Mina 2 50 öringar.. :PMvh Pasi.
= Inga armar, inga kakor! Bingo! 🙂
/Block
…………………..
Thai-Perr25 september, 2006 kl. 17:07 #107764simo
DeltagareAtt jobba extra som försäkringsspion är ganska kul 😉 😀
/U
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.