› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Första bil köp!
- Detta ämne har 111 svar, 7,762 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2006 kl. 17:52 #107789
Mats
DeltagareHar följt tråden en stund nu och måste instämma med många tidigare talare.
Själv började jag med en sur-golf 1,3:a från 84:a.
När jag sen fått köpt min älskade GT (hoppas du tar bra hand om henne Daniel 😉 ) så var det bara till o hosta upp de surt förvärvade slantarna. 23.500 kr i året för halvförsäkring. De var inte skoj men det gjorde också att ja körde mer med insidan av pannbenet än om jag vetat att jag fått ut nåt om ja klotat den. Visst körde jag bana med den men då visste man att klotar man så betalar man. Så enkelt är det.R:en betalar jag nu 1001 spänn i månan för med helförsäkring o extra allt. O de e de fan värt.
Så har du inte råd med försäkringen, ta en halvförsäkring o kör med insidan en stund. Tro mig, man tar det lugnare när man vet att man får pynta om man smäller.
Har du ändå inte råd så kanske du ska fundera på sur-golfen från 84:a. :9
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg3 oktober, 2006 kl. 20:45 #107791daniel83
DeltagareHejsan!
Jag har en GT som jag köpte av Mats.
Visst är det roligt att ha en bil som går väldigt bra.
Men som dom flesta så började jag med en Mazda årsmodell 90 tror jag att det var. Den stog försäkrad på mig. Försäkringen hade Folksam 600:-/mån för halvförsäkring.Sen när jag köpte GT:n så funderade jag inte ens på att ställa den på mina föräldrar.Okej kanske funderade lite men jag gjorde det inte.
Utan GT:n står försäkrad på mig. Betalar 1236:-/mån helförsäkring inkl tillägg.Tycker jag det är roligt att betala så mycket.Nej det gör jag inte.
Men eftersom det är jag som står på försäkringen så blir det jag som blir drabbad om det händer något.
Om man har bil försäkrad på sig själv så kännar man på det själv i det långa loppet.//Daniel
3 oktober, 2006 kl. 22:32 #107816sti_erik
DeltagareOj vilka reaktioner 😀
Yngre klåpare, får väll lov att ställa mig och väga lite på den tunna linjen ett tag.
Försäkringssnyltare, nej. Är det oetiskt att låna en av sina föräldrars bil, lägga ner tid, energi, pengar på prestanda etc, bejaka sitt motor intresse kallar jag det! Och försäkringen täcker ju med tillägg att jag som är under 24 kör bilen. Varför skulle inte det räcka?
Efter att man lärt sig av sina misstag förstår man att ett bra utgångsobjekt (om man har lite mer ambitioner än att åka från punkt A-B) ofta är smartare. fram för allt ekonomiskare
Har lite svårt att förstå både ”vissa här på forumet” och försäkringsbolagens resonemang lite men antar att det är lite att jämföra med – vägtullarna: dom som behöver åka igenom är
4 oktober, 2006 kl. 05:01 #107766simo
DeltagareFörsäkringssnyltare, nej. Är det oetiskt att låna en av sina föräldrars bil, lägga ner tid, energi, pengar på prestanda etc, bejaka sitt motor intresse kallar jag det! Och försäkringen täcker ju med tillägg att jag som är under 24 kör bilen. Varför skulle inte det räcka?
Börja med att läsa försäkringbrevet, såvida du inte…ja mena din far har ett mycket udda bolag med mycket udda regler så gäller inte försäkringen.
/U
4 oktober, 2006 kl. 05:12 #107790Mats
DeltagareSen om det är som en finne i ärslet att ”snorungar” åker runt i liknande bilar som er äldre, må hända. Är det hårt hoppslita sparade slantar eller en 18 åring som vunnit på lotto spelar mindre roll egentligen, folk gör precis vad dom vill för sina pengar har man synpunkter på det så kallas det avundsjuka och inget annat.
Men det är ju inte detta vi diskuterar i denna tråden just nu. Om det är en finne i arslet eller inte är ju inte det som folk irriterar sig på. Har man slitit ihop pengarna till sin bil så har man väl råd att stå på försäkringen också. Eller om man för den delen vunnit på lotto så skall man väl se til o betala för sig själv, inte åka snålskjuts på andra.
Jag stör mig absolut inte på att 18-åringar kör impreza. Jag kan ha åsikter på om det är det smartaste valet men det är en annan sak. Det som stör mig är att jag har betalt försäkringen för min bil medan andra låter ”pappa” stå för det. För så är det ju egentligen, en anna modell på ”pappa betalar” är vad detta är.
Återigen kommer vi tillbaka till detta som så många andra sagt tidigare. Har man inte råd med försäkringen så har man inte råd med bilen. Enklare blir det inte.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg4 oktober, 2006 kl. 05:37 #107746SecretAgentMan
DeltagareErik, du vill verkligen inte förstå verkar det som?
Du säger att du har råd, men vill inte lägga pengar på försäkringen, utan begår försäkringsbedrägeri?
Med andra ord har du inte råd, och skall heller inte ha bilen, enkelt?Själv har jag alltid pyntat allt själv, ur egen ficka, har heller aldrig haft förmånen av pappas pengar, och är stolt över det, även om jag bor i Surahammar. :+
/J
P.S. Hur fasen får man våran irritation över skenförsäkringar till avundsjuka…? Det handlar om rent ekonomiskt intresse, precis som med grabbar fortfarande fuktiga bakom öronen i potenta bilar, det kommer bara kosta alla Imprezaägare slantar i det långa loppet. :+
4 oktober, 2006 kl. 07:48 #107822WingsWest
DeltagareJasså så det gäller inte, konstigt då vi frågade om hur det var med försäkringen på bilen (helförsäkring) så var huvudsaken att vi bodde under samma tak.. det har vi frågat flera ggr och fått samma svar..
så klart vi kört på den med lägst premie..4 oktober, 2006 kl. 07:54 #107767simo
DeltagareSpelar ingen roll vad folk säger…när du betalt premien så har du godkännt villkoren som står i försäkringsbrevet :+
Tomten finns inte bara för att mamma säger de… 😉
/U
4 oktober, 2006 kl. 08:21 #107778Manor
DeltagareSpelar ingen roll vad folk säger…när du betalt premien så har du godkännt villkoren som står i försäkringsbrevet :+
Nja, nog stämmer det att mamma eller pappa kan äga och ha bilen försäkrad…och ett hemmaboende barn bör då kunna bruka bilen emellanåt. Det är en gråzon som nog försäkringsbolagen har svårt att säga något om (även om misstankar kan finnas på mygel). Om man inte bor på samma adress så är det lättare för försäkringsbolagen att neka ersättning, men givetvis måste någon form av utredning göras.
Jag tror inte att det står i mina försäkringspapper att jag inte skulle få låna ut bilen, och om jag hade barn med körkort så skulle de säkert kunna låna bilen utan att försäkringsbolagen skulle säga något om det.
Att jag sedan tycker att det är skit att mygla med detta är en helt annan femma.
mvh Mats N – som alltid stått för sin egen försäkring…
4 oktober, 2006 kl. 08:46 #107768simo
DeltagareSom första punkt i mitt brev står följande:
”-Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.”Vill du ha en längre utläggning om detta Mats kan du ringa min blivande.
/U
4 oktober, 2006 kl. 09:27 #107840Niklas
DeltagareTur att jag låter frugan köra bilen ibland så hon kan stå för försäkringen. 😛
Vi fick som svar från försäkringsbolagen att självklart skulle Kristina stå för försäkringen eftersom hon hade lägst premie. Annars var vi ”dumma”. 🙂
simo: Jag tror det har mycket med omständigheterna att göra vid en olycka om ett försäkringsbolag skulle börja bråka. Om bilen blir påkörd i ett parkeringsgarage av en smitare eller om du råkar köra på ett rådjur i skogen så lär de inte klaga på att fel person brukar bilen.
4 oktober, 2006 kl. 09:28 #107796Pasi_k
DeltagareSom första punkt i mitt brev står följande:”-Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.”Vill du ha en längre utläggning om detta Mats kan du ringa min blivande./U
Tyvärr finns det en sak som försäkringsbolagen använder sig av..
Har Försäkringstagaren EKONOMISKT intresse i bilen i fråga.Oftast såå har mamma inte såå stor önskan till STORA vingar och Bumpa bumpa stereo , sen att hon i vissa fall inte har kört bilen efter som hon inte kan eller vet hur lampor och grejer funkar..
Sånt har Försäkringsbolagen använt sig av att slippa betala tyvärr…
Vill du slippa sånt Försäkra på DEJ själv..
4 oktober, 2006 kl. 09:35 #107808specialized
DeltagareJösses 😮 Blir en aning förvånad när man ser vilka moraliska,laglydiga människor det finns här.
Antar att de inte heller då har kört för fort eller dragit av några kronor för mycket på skatten ? Ju mer ni skattefuskar desto mer skatt får ju vi andra :+
En del får det att låta som Impreza`n skulle vara någon Supersportbil som är väldigt få förunnade att äga och man verkligen måste ha betalt med blod, svett och tårar för att få råd med.
Nu är det ju inte så riktigt.
Alla har ju olika ekonomiska förutsättningar och ALLA gör som de vill. Moralpredikan kan man säkert få på något annat forum.
Personligen så har jag haft försäkringen på mig själv ända sen min första bil. en Mazda 323, som jag hade 1993 och på så sätt fått ned premien.Har utnyttjat försäkringen 1 gång på 13 år, då efter ett besök i en snödriva :+ Betalar i dag 600 kr/månad för helförsäkring.
MEN , skulle det i dagsläget kosta mig över 10 K i försäkring , så skulle även jag överväga att skriva den på någon annan.
Detta är vad jag tycker och kommer bli mitt enda inlägg i denna tråden 🙂
Hoppas nu det inte påverkar vår förövrigt goa stämmning här på forumet och på träffarna 🙂
Mvh.Mattias – en till synes omoralisk, omogen 31: åring 😉
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————4 oktober, 2006 kl. 09:53 #107769simo
DeltagareDice, tror du skaderegleraren bryr sig om vad försäkringsmäklaren sa som dessutom har bonus på såld försäkring
Bevisbördan ligger dessutom hos försäkringstagaren.
De roligaste i kråksången är att rättskyddet sedan 1997 ligger i hemförsäkringen, tack för de Persson, om det nu skulle bli en tvist./U
4 oktober, 2006 kl. 10:45 #107752OzO
DeltagareJösses 😮 Blir en aning förvånad när man ser vilka moraliska,laglydiga människor det finns här.
…ja, trodde du vi var ett gäng anarkister eller?? :+ :*
Att inte stå för sin egen bilförsäkring är en egoistisk (dock ej ännu en olaglig) handling som i slutändan kraschar systemet och påverkar oss alla.
Vi kan bli ännu mer politiska och diskutera folk som tar genvägar i livet och lever på bidrag hit o dit men jag tror inte vi skall göra det utan hålla oss till bilrelaterade frågor… 😉
Och det handlar inte om avundsjuka heller. Tror man det har man missat hela diskussionen…
Det är visst en supersportbil! :+ 😀
/G – ordningsman i skolan