SSC Allmänt snack Allmänt småprat Första bil köp!

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 112 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Som första punkt i mitt brev står följande:”-Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.”Vill du ha en längre utläggning om detta Mats kan du ringa min blivande./U

Sorry, detta var jag inte medveten om. Hur är detta tänkt att fungera då man oftast brukar vara två i familjen som brukar bilen? De kanske inte är så hårda på detta i ”normalfallen”, men kör stenhårt på det om det är en yngre förmåga som råkat ut för en olycka.

Niklas
      Deltagare

Hur är detta tänkt att fungera då man oftast brukar vara två i familjen som brukar bilen? De kanske inte är så hårda på detta i ”normalfallen”, men kör stenhårt på det om det är en yngre förmåga som råkat ut för en olycka.

Enligt Ulrik så skulle man då behöva två bilförsäkringar på samma bil för att täcka så att båda två i ett samboförhållande skall kunna köra försäkrade.

simo
        Deltagare

Vad i följande var det som du inte fatta?
          ”-Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.”

Den som använder bilen mest ska ha försäkringen…

/U

Blocken
          Deltagare

Vill du ha en längre utläggning om detta Mats kan du ringa min blivande./U

Det där skulle du aldrig tipsat oss om… vi har svart bälte i svensexeri :+ 😉

GRATTIS!

/Block – OffTopic-chef

…………………..
            Thai-Perr

Niklas
            Deltagare

Den som använder bilen mest ska ha försäkringen

Kör på så du så låter jag frugan ha försäkringen på våra bilar. Hade inga problem att få nytt hjullager fram när det skar på Opeln trots att det var jag som körde och jag kör den bilen minst och det var jag som ringde in det. Otroligt att IF inte vägrade. 😛

Tills dess att jag fått se ett exempel på en incident då en sambo eller make/maka som inte täcks av försäkringen som den andra parten står för tänker jag fortsätta lita på det som försäkringsbolaget sagt åt mig.

Pasi_k
              Deltagare

Den som använder bilen mest ska ha försäkringen

Kör på så du så låter jag frugan ha försäkringen på våra bilar. Hade inga problem att få nytt hjullager fram när det skar på Opeln trots att det var jag som körde och jag kör den bilen minst och det var jag som ringde in det. Otroligt att IF inte vägrade. :PTills dess att jag fått se ett exempel på en incident då en sambo eller make/maka som inte täcks av försäkringen som den andra parten står för tänker jag fortsätta lita på det som försäkringsbolaget sagt åt mig.

Nu är du väl inte en 18 åring heller..?? 😛
                Och din sambo inte din mamma? 🙂
                Läs mitt tidigare inlägg…

Sätt den på mamma och det kan bli trubbel.. likaså pappa iofs.. till och med mormor eller sååå har jag hört talas om..
                Att en 60 åring troligen inte har värsta stereon , största fälgar , neon och heffa alu vingen..

Tyvärr är Försäkringsbolagens största önskan att aldig behöva betala din skada..
                Tar gärna dina pengar för premien..
                Men sen…?

Dom kollar vem i familjen som har störst Ekonomiskt intresse i bilen helt enkelt…
                Agda 60år eller Ville 18år.. 😛

sti_erik
                Deltagare

”min” försäkring fungerar perfekt! har råkat ut för en mindre skada nyligen då jag stog bakom en bil i en kö i nedförsbacke plötsligt började bilen rulla bakot och kunde inte göra mycket annat än att se han rulla rakt i bilen. en spräckt stötfångare och lite klipps med lack och allt ca 7 000 på verkstaden som tog ärendet. jag betalade 3 000 självrisk.. men är det inte märkligt att dom säger att det är mitt fel att jag blir på rullad: enligt lag så ska tydligen jag ha så pass stort avstånd till bilen framför att jag hinner hindra att det sker.. sånt e livet men försäkringen fungerar när jag kör bilen så är det bara.

sti_erik
                  Deltagare

jerry du får tycka precis vad du vill och det rör mig inte i ryggen jag begår inget lagbrott och riskerar inga komplikationer, om jag nu gjorde det så är det min sak men som vi vet fungerar systemet på ett visst sätt och det nyttjas av vissa, och vissa inte, det går inte och vara helt ärlig om man ska få några pengar över alls i min mening i alla fall inte i sverige

SecretAgentMan
                    Deltagare

Du blir nog vuxen en dag du med Erik.

Manor
                      Deltagare

…det går inte och vara helt ärlig om man ska få några pengar över…

Moget Erik ;).

simo
                        Deltagare

En fråga Erik
                          Säg att en påhittad person, låt oss kalla honom Erik_sti.
                          Låt oss säga att han har bytt sprut till Autronic, för att sedan få den att gå lite bättre så tankar han etanol…med ha är lite snål så han bryr sig inte om att mappa bilen. 😮
                          Vem är det då som ska stå för fiolerna när motorn rasar?
                          IM lr försäkringbolaget?
                          För det lär inte va Erik_sti…för han skiter ju i vem som får pyta bara han slipper x(

/U

sti_erik
                          Deltagare

En fråga Erik Säg att en påhittad person, låt oss kalla honom Erik_sti. Låt oss säga att han har bytt sprut till Autronic, för att sedan få den att gå lite bättre så tankar han etanol…med ha är lite snål så han bryr sig inte om att mappa bilen. :oVem är det då som ska stå för fiolerna när motorn rasar? IM lr försäkringbolaget? För det lär inte va Erik_sti…för han skiter ju i vem som får pyta bara han slipper x( /U

Försäkringen täcker inte om inte bilen är helt original och inte körs på rätt bränsle

Försäkringen täcker däremot om jag skadar någon annans bil. tex kör in i någon, då täcker den både min skada och bilen jag kört in i.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/587EB816DE9B7FE6C1256B67003315BF

Se själva! Om jag inte skulle få köra bilen skulle rutan ”sänk priset” ingen under 25 kommer att köra bilen” vara i X på en av mina föräldrars försäkring på bilen men givetvis är den inte i X ad

Förstår inte hur ni kan vara så shockade! Då i princip alla i min ålder försäkrar på sina föräldrar. Spelar ingen roll om det är en gammal risig volvo eller en glänsande ny sportbil. Men ni kanske inte kände till att det var så och försökte sänka statistiken genom att dumförklara mig?
                            .
                            .
                            .

Vad anser ni om att skriva och försäkra bilar på egen ägt företag då?

Nyman
                            Deltagare

Denna tråd har visst vart OT ganska länge nu, ett namnbyte kanske?

-= enough is enough =-

SecretAgentMan
                              Deltagare

OT är halva grejen på det här forumet. 😀 😉

/J – är för OT :7

Angren
                                Deltagare

Tänkte väcka denna tråd till liv. 🙂
                                  Nu är det så att jag fyllt 18 (kört bil sen 13-14 år ålder men de kanske är ovesäntligt. Kör så mkt de bara går med huvudet) och som 18års present fick jag en Subaru WRX STI 2006. Kanske en hel del hära tycker det är fel men det är upp till dem.

Dealen var dock att jag betalade halva bilen själv vilket jag gjorde. Nu, detta med försäkring har vi inte diskuterat särskilt mycket men jag antar att min mor eller far står för den. Detta tycker många är fel och jag förstår faktiskt varför och kan hålla med till viss del och jada jada jada…

Men det känns också som att unga Impreza förare ses med sneda ögon så att säga. Om det är för försäkrins skjäl, avundsjuka eller annat låter jag vara upp till var och en men det som jag tycke är synd är att jag funderar om jag vill gå med i SSI längre.
                                  Visst, snyft, snyft. Men jag menar, jag ska betala 300 spänn pär år för att få komma på olika klubb evenemang (vilket iofs värkar hur kul som helst) och köra i konor så jag lär mig flitigare körning och blir säkrare i trafiken.

Men om jag ska möta denna mentalitet att en (stor?) del ser ner på mig för att jag är ung så känns det måttligt lockande att stödja klubben både finnansiellt och med tid och möda (jag skulle inte vara rädd för att hjälpa till att arangera saker och ting)om det är det beömtande jag kommer å få på träffar osv.
                                  Nu vill jag inte dra alla över en kant inte alls! Tror flera hära är riktigt trevliga personer men ”you get my point”.

Jag tänker också såhära, Hälre kör jag 60km/h genom en rondell med en STI än med en volvo 740 som knappast är byggd för hård körning. Bara för att jag KAN köra som en galning betyder inte att jag kommer att göra det. Så länge man kör med huvudet så spelar det inte så stor roll vilken bil man använder.

(Tillägga kan jag att flera av mina vänner kör bra mycket sjukare/idiotiskt än vad jag gör i sina 740s och gamla BMWs 🙁 )

//Angrén

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 112 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.