› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Första man gör?
- Detta ämne har 6 svar, 1,481 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2011 kl. 09:30 #24895
robber
DeltagareHej!
Vi säger att man har en WRX/Sti 1994-1999 och är nöjd med effekten.
Vad är det första man gör för att förbättra bilen för mer ”inspirerad” körning?Byter, belägg, stötdämpare, bussningar, styvar upp? Vad är akilleshälen?
/R
12 januari, 2011 kl. 11:55 #216154Gilarski
DeltagareAkilleshälen är nog rosten i bakskärmarna 😉 Skämt & sido, jag hade lätt satsat på coilovers (gärna modell vassare) därefter bussningar och så styva upp med diverse stag. Visst, klossar i all ära men inte som prio 1 såvida du inte ska nöta på bana om du frågar mig.
12 januari, 2011 kl. 12:07 #216151MariaimprezaGT
Deltagarejag resonerar att de alltid e skönt o få stopp på bilen. Men kör man inte på bana ska man ha ett lagom bra belägg, många vill ha belägg som är gjorda för bankörning. Men det kan bli farligt o köra med dem på gata då de blir för kalla för att funka bra.
Annars håller jag med om väghållningsbilten. En original impreza är rätt svajjig för den körning som vi normalt sysslar med. Så styva upp det hela är en bra start! Att byta bussningar till tex powerflex gör man bara om man har en annan bruksbil eller om man tycker om att skallra tänder 😉
När man gjort detta så kan man tänka på R-däck. De gör grymt mkt för greppet på väg o bana. När man kört med denna set upen för ett tag o tycker bilen börjar bli tråkig så kan man ju fundera på trim. Men de är en bra start iaf för en rimlig budget!
12 januari, 2011 kl. 15:28 #216152NickeH
DeltagareJag tycker det enklaste och största förbättringen kom när jag provade köra med r-däck, stor skillnad i grepp.
Beror ju lite på vilken typ av bana det är, om det svänger mycke och tvärt lär väl däck göra mer skillnad än om banan har många raka partier.
I mitt fall är det ganska trånga konbanor jag kört inte några rikrtiga banor som mantorp t.ex.
12 januari, 2011 kl. 15:34 #216155robber
DeltagareTack för tipsen.
Bilen kommer att användas som bus/brux. Använder bilen någon gång i månaden för att göra något ärende därför jag säljer min bruxis och nu ska köpa en Subaru. Kör några gånger om året Sthlm>Gävle. Bilen kommer till 90% vara på gatan och förhoppningsvis 10% på bana.
Inte ute efter ett banmonster men behöver inte komfort heller, en gråzon mao 🙂
Bromsar och bra oljor blir nog en bra start. Vad ska man sen ha för chassi? K-sport, XZY och alla de där synonymerna eller finns det något annat? Vill inte lägga en förmögenhet så vill ha så mycket jag kan få för pengarna.
/Robin
13 januari, 2011 kl. 13:19 #216153NickeH
DeltagareByt krängningshämmare till styvare, finns justerbara whiteline om du vill ha bilen lite mer överstyrd, GT:n kan lätt känns understyrd när man kör på bana.
som maria säger byt inte till hårdare bussningar om du ska åka längre sträckor, det blir inte nån komfortabel färd.
Tyvärr är det svårt att kombinera bra på bana med bekväm att åka i.
Jag tycker du ska fixa bra däck i första hand, dom däcken som sitter på STI:n är mkt trevliga på bana och på gata(tysta) nöts väl säkert snabare än vanliga däck med det är det värt. Bridgestone Potenza RE070 skulle tro det räknas som semi r-däck.
Angående dämpare kan du om du har fräscha standarddämpare byta till sänkfjädrar eller coliovers, billiga coilovers D2 osv kan nog funka men köp hellre dyrare coilovers begade som går serva.
Det finns massor mer att säga men sök på forumet mycket är redan skrivet.
13 januari, 2011 kl. 15:15 #216150Kvarnis
DeltagareCoilovers ger mest för väghållningen, även billigare coiovers typ D2,K-sport BCR funkar riktigt bra för bättre väghållning.
Krängare är oxå bra när man vill ändra betendet på bilen, men coiovers är bättre investering.
Lite bättre belägg är väl iofs trevligt men ger inegn aha upplevelse direkt.
Coilovers går att köpa relativit billigt från UK.
Bra däck men inte R-däck, då dom är skit att åka med till vardags(grymt oljud)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.