SSC Allmänt snack Allmänt småprat Första snön, säsong 2010/2011

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Woho! Nu har snön tagit sig upp till norra Västmanland också. Hade bilen inlämnad på rostskyddsbehandling och lagom tills jag hämtade den idag eftermiddag hade snön lagt sig på vägarna – perfekt tajming! 😀

Så nu har man fått testa Type R’en lite i halt väglag för första gången. Och J*KLAR vad bakänden slänger ut med DCCD’n i öppet läge 35/65-drivning. Det här kräver lite övning känner jag.. :p Stog i en korsning i uppförsbacke och jag var tvungen att flytta fram fördelningen för att kunna komma iväg, stog bara och spann. Det skickar på bra med LOCK 50/50. 😎

Det blev inte så mycket köra eftersom alla slutar jobbet nu. Och uppenbarligen finns det folk som fortfarande har sommardäck monterade.

Nu ser vi fram emot lite ”SSC on ice”!
      http://www.youtube.com/watch?v=2yS0Lt1WZhc
      http://www.youtube.com/watch?v=4Mu9uWh2zjI&feature=related
      http://video.google.com/videoplay?docid=615656318345675134&q=ssi+on+ice#
      http://www.youtube.com/watch?v=KDe0bSLT_QE
      http://www.youtube.com/watch?v=bmXloF-thYQ
      http://www.youtube.com/watch?v=K0WS5Fpnzm8&feature=related
      http://www.youtube.com/watch?v=g2cq6gK8TCg

Gamla bettan med isdäck:

Erok
      Deltagare

Fyfan vad jag garvade när spiken(?) skulle köra rally kommentarer, brutalt roligt!

För mig blir det opel kadett 1975 med volvo snurra och diffad manta bakaxel, får duga denna vinter =)

Mumin
        Deltagare

Har redan hunnit piska av impreazn ikväll 😀 15liter mindre soppa nu 🙁

Edit: Det är andra snön 😀 kom ju en fredag för ca 3 veckor sedan iaf i sthlm.

andreaswrx
          Deltagare

denna är ju en klassiker

http://www.youtube.com/watch?v=A-bnBEpWu70

Echelon
            Deltagare

Fortfarande ingen snö i Halmstad, bara regn *snyft*

TKarlsson
              Deltagare

Kolla, jag har också varit i snön!

http://www.youtube.com/watch?v=LW6KRf5wi_A&feature=related

alrik
                Deltagare

Tur man åker Quattro så man tar sig fram!

Allt jävla vägunderhåll är ju ett stort skämt idag!

andreaswrx
                  Deltagare

Allt jävla vägunderhåll är ju ett stort skämt idag!

alla som bor i 08/Mälardalen/gnällbältet borde bli skickade till norra Norrlands inland 1 månad och lära sig köra vintervägar! Varför blir det lika dant varje år….

Adam K
                    Deltagare

Nästan rätt… Det var juh Blocken som ’notade’ åt KN!

Fyfan vad jag garvade när spiken(?) skulle köra rally kommentarer, brutalt roligt!

tendency
                      Deltagare

alla som bor i 08/Mälardalen/gnällbältet borde bli skickade till norra Norrlands inland 1 månad och lära sig köra vintervägar! Varför blir det lika dant varje år….

Dra inte alla över en kant, det är väl mest i Sthlm de blir lika chockade varje år när snön kommer. :p Jag själv tycker att dåligt vägunderhåll under vintern innebär saltning och plogning, hehe. Och sen har ju ni alltid snö på backen i norrland, ni slipper slask, ”svart is”, isgator osv = mer kör- & förutsägbart.

alrik
                        Deltagare

Kör i runda slängar 12-13k mil per år fördelat på 8,5-9k i långtradare resterande i personbil. Så du bör ha lite mer torrt på fötterna innan du börjar säga att folk är värdelösa.

Igår började det snöa vid 12-tiden här i kring, vid 17-tiden låg det 12-14cm blötsnö överallt. E18, E4 och RV56 oplogade, första plogbilen jag såg var kl 23 på E4:an. E18 och E4 var bitvis OPLOGADE när jag åkte på dom igen vid 02,30. Då har det snöat i över 14,5h.

RV56 var det stopp på i över 5h pga av en vägomledning (smart att börja att höja befintlig väg i slutet av oktober) över en lite skitväg som är rejält brant. Om man leder om en av Sverige ena ryggrad av trafik norr-söder så får man se till att den är farbar. Det FÅR inte hända något där!

Att sen jämnföra norrlands vintervägar med skiten som är här nere är ju som att jämnföra äpplen och bananer.

Åkte 2,5mil efter RV56 på vägen hem kl 05,30. Var så mycket snö så att det skrapade i under bilen halva vägen hem. Nä, den enda vettiga väg jag åkte på igår/natt var den mindre vägen in till byn som var som en vinterväg ska vara, plogad.

/Mikael – en aning bitter…

Erok
                          Deltagare

Nästan rätt… Det var juh Blocken som ’notade’ åt KN!

Nära iaf 😉

Kvarnis
                            Deltagare

Alrik du är väl ett undan tag 😀

När man vart söder över så har man ju privat fil överallt där det är 2 filligt på vägen norröver 😀

Iofs så klagar inte jag, 2dm ny snä r intet prbolem att åka på större problem att åka igenom ½m snö vallen när man kommer i kap folk som åker sakta 😉 😀

Garagekungen
                              Deltagare

Vilka härliga klipp från tidigare åkning !!!
                                🙂
                                Jag kommer om det blir inbjudan till SSI-åkning på isen denna vinter !!!

Själv fick jag mitt första möte med snö+STi efter att jag jobbat 12 tim i sträck i Tobo…
                                Så här såg det ut när jag gick ut i vintermörkret. Det verkar som Farbror Frost kommer tidigt i år (eller är det nån annan…?) – oavsett så åker han ståndsmässigt… 😀

Istället för att åka till natthärberget (och sova vilket kroppen längtade efter) blev det en sväng till ICA parkeringen i Örbyhus för att få känna lite på hur bilen uppför sig (som barnsligheten längtar efter, man är ju fortfarande ny bakom ratten…;))

Temperaturen var +/-0 och snön låg mer än decimeterdjup över hela parkeringen som dessutom var helt tom på bilar – det var bara att låta Hakka däcken jobba och ge sig hän…
                                Provade lite med diffen i Auto läge och sedan med lite olika inställningar i manuellt läge. Det blev bara roligare och roligare…

Nu började det kännas tryggt och säkert, skulle nog ta ut svängen lite och vända borta vid Pizzerian istället… (inte för publiksökning, då den stängt för någon timme sedan, utan för att få lite längra sträcka och kunna göra ett par svepande S-kurvor)

Första vändan gick som en dans (och jag förde…). Längs motsatta sidan av parkeringen (från affärerna räknat) är det träd planterade och de fick sig en extra dusch av snö när jag la om i borter-ändan.
                                Lekdjävulen skrek:
                                – En gång till, en gång…. !!!
                                Som Ingemar (Stenmark) en gång sa – De´e bara å-åk.

Kommer in genom avslutande svängen och skall lägga om vänster för att göra en snygg 180-gradare på tvären tillbaka…
                                …en såndär som skickar all snö ut och upp i luften… (heja-heja-heja)
                                …då vill hon inte svänga vänster längre…
                                …va-fan – träd, träd, träd… och någonstans där under snön även 12-15cm trottoarkant… 😮 :confused: 😮

Det var några lååånga tiondels sekunder innan hon började ”lyda roder”, farten sjönk lite och ratten började sakta ge med sig och följa med runt åt vänster – lite knuff på gasen och hon kom runt så vackert…
                                😮

Fi-fan, det höll på att bli närkontakt…

Orsaken var att hjulhusen blivit fulla med ”kramsnö” så det gick helt enkelt inte att styra.
                                Har aldrig varit med om liknande under alla mina år som barnslig-omogen-sladdkung på byn, fast å andra sidan har jag inte tidigare haft förmånen att åka nått som gett utbyte av körningen även när det är bortåt 15 cm lössnö…

Ville bara på detta sätt varna andra som liksom jag är ”nybörjare” på djupsnöåkning att det kan sluta lite snopet om man inte ser upp.

Slutet gott – allting gott, å så här såg det ut när vi parkerade nån timme senare…

Kör som fan – å var rädda om er !!!

halle
                                Deltagare

själv har jag inte hunnit ut pga magsjuka inge kul jag och sambon ahr skytteltrafik på muggen istället..
                                  men är så himmla sugen att ut och leka ett par timmar..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.