› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › förstärka låda
- Detta ämne har 42 svar, 5,757 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
berne.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2009 kl. 17:57 #66361
berne
Deltagareokej så dom byter bara alla drev innuti?
1 december, 2009 kl. 18:28 #66362berne
DeltagareAtt beställa en drevsats direkt från England lär spara några sköna tusenlappar, jämfört med att beställa den från en svensk firma ;)Kolla en bit ned i denna trådenhttp://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=21982&mesg_id=21982&page=Både http://www.rallispec.com/ och http://www.gruppe-s.com/Säljer drevsatser som det står i tråden jag länkade till.._____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
kollade på http://www.rallispec.com/prod_trans.htm vilken ska man ha då?
GT-99
1 december, 2009 kl. 20:28 #66346specialized
DeltagareAtt beställa en drevsats direkt från England lär spara några sköna tusenlappar, jämfört med att beställa den från en svensk firma ;)Kolla en bit ned i denna trådenhttp://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=21982&mesg_id=21982&page=Både http://www.rallispec.com/ och http://www.gruppe-s.com/Säljer drevsatser som det står i tråden jag länkade till.._____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
kollade på http://www.rallispec.com/prod_trans.htm vilken ska man ha då?GT-99
Ett tips i all välmening är att du söker genom forumet några timmar angående växellådor, drevsatser mm.mm.
Man BÖR ju läst in sig på det och ha, i alla fall en liten uppfattning själv, om man nu ska handla låda eller drevsats för mellan 15-50 K 🙂_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg1 december, 2009 kl. 20:59 #66363berne
Deltagarejo men de är med my02 å my04 å de man fattat ju inte de,
OP som är te duga:D
persoligen så tycker ja att hela ssi borde göras om till ett modernar forum, med bättre info å masssa FAQ bilder guider osv
2 december, 2009 kl. 07:33 #66342Adam K
DeltagareMEN FRÅGA DEM!
Jag tror att det är fråga om att byta dreven, ja. Men JRM som skrev till dig VET!
O de bits inte, de är trevliga duktiga mekaniker o affärsmän som gladeligen svarar på dina frågor, särskilt om det kan innebära att de i slutändan får en del av dina pengar.okej så dom byter bara alla drev inuti?
3 december, 2009 kl. 20:20 #66364berne
Deltagarede var den gammal STI dreven?
bra eller Anus?
3 december, 2009 kl. 21:13 #66337STIred
Deltagare22k för femväxlat sti låda är dyrt iaf om den är begagnad. Är den helt ny då är priset helt ok. Du hittar mycket billigare än så begagnat i england i så fall. tom Grade A i UK säljer nog billigare än så. Bara maila dem o höra.
Alternativet är att köpa en ny drevsats av rallispec och uppgradera din låda. Köp i så fall en typ ra drevsats. Håller du dig runt 350hk och inte misshanldar lådan utöver det vanliga så ska en sån drevsats hålla utan större problem.
/r
3 december, 2009 kl. 21:17 #66365berne
Deltagareokej har du mail adress till han?
hmm en nyreonderad låda 22 ink allt, de är den gammla STI tor de är 6väl sen med den drecsatsten,
hmm men de känns lite än då att köpa såna grejor på tex Ebay när man inte har en anning om vad de är man får, vill ju inte behöva bytta alla frev i lådan om ca 1år,
Vad skulle DU gjort?
ps: tacj för svar
4 december, 2009 kl. 06:25 #66355Abbe
DeltagareJag hade personligen köpt en typ ra drevsats och slippa allt jobb me att få i en sti låda. Då vet man att allt runt lådan stämmer och dreven är ju inte så dyra om man jämför vad begagnade lådor kostar.
4 december, 2009 kl. 08:49 #66329SecretAgentMan
Deltagare…är man ute efter enklaste, billigaste, smidigaste sättet att få en körbar låda som håller, så är den sexväxlade oslagbar.
Type R/RA är samma skit, bara med lite annorlunda utväxlingar, men det är precis lika klena grejer, det är inte grövre prylar öht.
En låda med mindre steg mellan växlarna gör att det inte blir riktigt samma belastning, att gå från en kort 2:a till en lång 3:a t.ex – där det börjar belasta och sätta fart på laddtrycket, ger betydligt styggare belastning jämfört med en tätstegad drevning.
Det är lite det som hjälper R/RA jämfört med GT:n.
/J
4 december, 2009 kl. 11:31 #66347specialized
Deltagareokej har du mail adress till han?hmm en nyreonderad låda 22 ink allt, de är den gammla STI tor de är 6väl sen med den drecsatsten,hmm men de känns lite än då att köpa såna grejor på tex Ebay när man inte har en anning om vad de är man får, vill ju inte behöva bytta alla frev i lådan om ca 1år,Vad skulle DU gjort?ps: tacj för svar
Orkar du verkligen inte göra eller ta reda på något själv ????? 😮 😮
Här kommer en alldeles gratis vägledning till hur du kan göra,som du efterlyste i en annan del av forumet.
1. Goggla på ” Grade a ”
2. När du hittat sidan,så letar du efter ”contact” på densamma.
3. Klicka på ”contact” länken
3. Fundera på att skriva ett mail, du bör ha hjälp av en tolk,eftersom du inte kan stava eller skriva ens på Svenska, så klarar du definitivt inte det på Engelska.
4. Hittat en tolk ? Bra,då kan du/ni skriva mailet !
5. Skriv mailet med hjälp av tolken
6. Klicka ”skicka”
7. Nu kan du pusta ut, sätta dig ned och fortsätta med chatt-konversationerna här på forumet.—————————————-
Ganska enkelt va, var det inte ???
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg4 december, 2009 kl. 11:50 #66353P E
DeltagareHALLÅ!!! Vad trevlig ni är mot någon som undrar lite saker. Ni måste ju vara väldigt begåvade eftersom ni måste ha kunnat ALLT från början!! Jag menar man måste ju få fråga när man inte kan lr…?! Och har man inge lust att svara så är det ju bara att låta bli!!! Och klanka ner på hur man stavar är ju direkt löjligt!!Då måste ju ni ha större problem om ni inte förstår det han skriver…
Det här hade ju inge direkt med vxllåds frågorna precis, men jag kunde liksom inte låta bli….4 december, 2009 kl. 12:22 #66331Mats
DeltagareMan kan dock även lägga ner lite egen kraft på att ta reda på saker och inte tro att man ska få allting serverat på ett silverfat…
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson4 december, 2009 kl. 12:33 #66348specialized
DeltagareHALLÅ!!! Vad trevlig ni är mot någon som undrar lite saker. Ni måste ju vara väldigt begåvade eftersom ni måste ha kunnat ALLT från början!! Jag menar man måste ju få fråga när man inte kan lr…?! Och har man inge lust att svara så är det ju bara att låta bli!!! Och klanka ner på hur man stavar är ju direkt löjligt!!Då måste ju ni ha större problem om ni inte förstår det han skriver… Det här hade ju inge direkt med vxllåds frågorna precis, men jag kunde liksom inte låta bli….
Om du läser genom HELA tråden, så kommer du se att trådskaparen vill ha precis ALLT serverat på silverfat här.
Trådskaparen orkar inte googla 2 minuter efter en mailadress utan väntar hellre flera dagar för att få den här.
Funderar man på att byta vxl-låda ,men inte ens orkar ta 2 minuter till det, är man enligt min åsikt ute på djupt vatten..Flera här, har vid flertalet tillfällen försökt få trådskaparen att söka lite information på egen hand,som alla andra gör, just för skapa sig en egen uppfattning.
DVS inte köpa en XX, bara för att några på ett forum säger det…
Detta kan flera här intyga, att man tjänar både pengar och tid på..Om det inte gått fram hitills, så är det för trådskaparens EGET BÄSTA som vi vill att han läser in sig och skaffar sig ett hum om saker på egen hand. Inte gå till 100% efter några på ett forum..
Förövrigt så går det alldeles utmärkt att hämta kunskap och lära sig saker på nätet/forum osv. Använder man sök-funktionen och läser in sig några timmar så lär man sig definitivt saker !
Back to topic !!
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg4 december, 2009 kl. 13:18 #66338STIred
Deltagare…är man ute efter enklaste, billigaste, smidigaste sättet att få en körbar låda som håller, så är den sexväxlade oslagbar.Type R/RA är samma skit, bara med lite annorlunda utväxlingar, men det är precis lika klena grejer, det är inte grövre prylar öht.
Visst´fan är det något grövre kuggar på dreven till RA satsen jämfört med standard GT. Möjligt att jag har fel men såg så ut när jag kolla på RA dreven iaf. Mätte iofs inte upp det.
Och till trådskaparen, jag har väldigt svårt att tänka mig att du får en 6-växlad låda inlk. montering, bakdiff, kardan ,etc för 22k av JRM. Om du får det så köp den med en gång.
Edit: om nån har lösa drev från en gt låda mät gärna upp hur tjocka själva kuggarna är så kan jag mäta mina lösa RA drev så får vi svar på frågan om det skiljer nåt mellan RA och GT dreven förutom bara utväxlingen. Kan vara lite intressant att veta.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.