SSC Allmänt snack Allmänt småprat Fortkörning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Har du precis tagit körkort kan det ligga lilla till. Annars är det väl bara böter så länge du ligger mindre än 30 över. Detta gäller bara 90 och 110 tror jag. 70, 50 och speciellt 30 gäller INTE detta för. Rätta mig om jag har fel.

down_the_drain
      Deltagare

Helt rätt på det Alien. Körkort rycker under prövotiden. Det e bara att ta nytt. Så var det när jag tog kort i allafall för ca 8 år sen.

Peter

Motin
        Deltagare

Stämmer nog bra det Ola 🙂

*håller hårt i lappen*

migu
          Deltagare

>Har du precis tagit körkort kan det ligga lilla till. Annars
            >är det väl bara böter så länge du ligger mindre än 30 över.
            >Detta gäller bara 90 och 110 tror jag. 70, 50 och speciellt 30
            >gäller INTE detta för. Rätta mig om jag har fel.

Körkortet ryker om du kör mer än:
            20 km/h för fort på vägar med hastighetsbegränsning <= 30 km/h 30 km/h för fort på vägar med hastighetsbegränsning >= 50 km/h
            (Med reservation för att reglerna ändrats utan att jag uppmärksammat det)

/Micke

ImprezaVbG
            Deltagare

Hoppas du klarar dig!
              Jag har insett att det är nog fel bil o äga om man inte räknar me några böter. 🙂

Micke81
              Deltagare

Ghoffy och Migu’s Förklaringar stämmer rätt bra och komplettrar varandra. Så kör du 119 på 90 väg så bör du inte bli av med lappen. Allt hänger på omständigheter som det så fint kallas men du blir inte lättare av med lappen för att du har prövotid.

/Micke

andreaswrx
                Deltagare

30 får du köra max 20 km/h
                  50 får du köra max 20 km/h
                  70 får du köra max 30 km/h
                  90 får du köra max 30 km/h
                  110 får du köra max 30km/h
                  autobahn fri fart på vissa ställe:D 😀
                  om man har prövo tid kan han ta kortet för 95 om han vill vara riktigt grinig;( har man en subaru tycker dom om och ta en för allt:D jag vet:D
                  Andreas

Manor
                  Deltagare

Har tillfälligt anställt en kille som
                    >skjutsar omkring med en fortkörande medarbetare på jobbet.:(
                    >

OT:
                    F-n va coolt…egen privatchaffis, själv var man tvungen att åka buss i tre månader…men det var snart 4 år sedan :).

mvh Mats N

arikesti
                    Deltagare

Man kan bli av med lappen även om man bara kört 5 kmh över på tex 110 väg. Länstyrelsen gör en samlad bedömning av ens historik. Jag har blivit av med lappen även när jag kör klart under 30 kmh för fort på grund av att dom anser mig vara ”notorisk” forkörare.

Snyft breven som man ska skriva blir allt avancerade för varje gång men dom börjar bli luttrade på alla ursäkter nu.
                      En sak har jag dock lärt mig och det är att inte försöka släta över/bortförklara att man kört för fort. Har man en klockren mätning på sig så har man ju bevisligen kört för fort. Länstyrelsen skiter i princip varför, så länge det inte handlar om nödvärnrätt. Har tillfälligt anställt en kille som skjutsar omkring med en fortkörande medarbetare på jobbet.:(

Mackan
                      Deltagare

Finns det möjlighet att bli av med kortet om man ligger 119 km/h på 90 väg? Eller måste man ligga 30 km/h över? Och hur är det om man precis har tagit körkort? Blir man av med det direkt om man gör minsta lilla företeelse?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.