SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Fråga ang. bussningsbyte

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

Här kommer lite bilder som kanske kan friska upp minnet på någon.

http://www.bleh.se/dump/bussning1.jpg

http://www.bleh.se/dump/bussning2.jpg

Kan det vara fel pryl vi försöker sätta bussningen på?

syke
      Blockerad

Hoppla! vi hittade en balk som de passade perfekt i, kanske är den som det ska sitta i? Mer bilder kommer!

syke
        Blockerad

Här har vi delen där den verkar passa (och hur den sitter under bilen):

http://www.bleh.se/dump/bussning3.jpg

Och här är där den sitter på bilen

http://www.bleh.se/dump/bussning4.jpg

Kan det vara rätt? Isåfall känns det som beskrivningen visar fel.

syke
          Blockerad

Verkar inte vara många som bytt till rilles kit som orkar bemöda sig med ett kort svar. Men jag fortsätter fråga ändå.

Nu när vi bytt bussningarna i bak (förutom den som jag frågat om ovan), så har det dykt upp ett ordentligt klonk-ljud (ganska metalliskt, ej dovt), som hörs väldigt tydligt om man kör i ca 50 på fyran utan gas (d.v.s. motorbromsar pyttelite) och sen ger lite gas. Då kommer det dels när man duttar ner gaspedalen, och sen när man släpper upp den. Ljudet kommer från mitten bak, ungefär vid diffen. Det påminner lite om ljudet som blir om man tar tag i kardan och vrider den när bilen står still, det lilla glapp som finns då.

Är det någon annan som har samma lika ljud med detta kit, eller är det vi som missat något?

SVARTEN
            Deltagare

Jag har bytt samtliga bussningar under bilen och lite därtill, kommer tyvärr inte ihåg vilken 5:an var i Rilles kit då jag bytte samtliga. Jerry kanske har en aning?:o

/C

SecretAgentMan
              Deltagare

…och jag körde med Powerflex bussningar.

Mät, kika, mät igen, stämmer allt – tuta och kör. 🙂

/J

syke
                Blockerad

Enligt ”powerflexkartan” (som är samma lika som den jag fick med rilles kit) så är det numero 5, dock verkar de passa på plats nummer 6. Den finns på http://www.powerflex.co.uk:

http://www.powerflex.co.uk/products.asp?cat=0031&catalog=0131&submit1.x=19&submit1.y=11

Klicka på drawing uppe till höger så ploppar den fram.

SecretAgentMan
                  Deltagare

…som sagt, määäääät. 😉

Det viktiga är att måtten stämmer, och att det inte glappar vid bultarna (att hylsan är för stor)….sedan om bussningen är rosa, stenhård eller luktar anka – spelar ingen roll. 🙂

/J

ADDE.H
                    Deltagare

…som sagt, määäääät. ;)Det viktiga är att måtten stämmer, och att det inte glappar vid bultarna (att hylsan är för stor)….sedan om bussningen är rosa, stenhård eller luktar anka – spelar ingen roll. :)/J

Men det är väl lättast att om man vet var någonstans som bussningarna ska sitta.Rille själv vet nog vilka bussningar han har gjort.Jag har ringt rille men inte fått något svar!

/Adde

Rille
                      Deltagare

Uräkta väntetid på svar är aldrig här längre på grund av, bil byte
                        till riktig bil:-) 🙂 Har pratat med Adde han sa att du köpt
                        Frasses gammla kit det var det första kitet jag gjorde så det blev lite fel då nr 5 som du har är nr6 i verkligheten, Sen är jag osäker på om du har fått brickorna som ska sitta på bussning som håller bakdiffen på plats,brickorna sitter innan för bult skallen dom har typ en diameter på 50-60 mm så den täcker hela bussningen, har du inte dom ska du genast ringa Adde så styr jag upp ett par.

///Rille

Danne-Lakan
                        Deltagare

Sådana brickor fick inte jag, vilket material och vilka mått ska dom ha så kan jag göra dom själv. Eller om du skickar ett par går det också bra

syke
                          Blockerad

Uräkta väntetid på svar är aldrig här längre på grund av, bil bytetill riktig bil:-) 🙂 Har pratat med Adde han sa att du köptFrasses gammla kit det var det första kitet jag gjorde så det blev lite fel då nr 5 som du har är nr6 i verkligheten, Sen är jag osäker på om du har fått brickorna som ska sitta på bussning som håller bakdiffen på plats,brickorna sitter innan för bult skallen dom har typ en diameter på 50-60 mm så den täcker hela bussningen, har du inte dom ska du genast ringa Adde så styr jag upp ett par.///Rille

Tjena rille! 🙂

Vi hittade ett par brickor som var ganska stora som vi tryckte dit, så nu sitter det ett par där, tror de var m10 el. m12 i innerdiameter och 40mm eller så i ytterdiameter. Tyvärr har inte det ”lustiga” klonket försvunnit när man ger gas, trots brickorna. Får riva det igen och se ifall vi skruvat ihop det konstigt, fungerar inte det får man väl åka förbi fürsten och be dom kolla.

Tack för svaret ang. 5:an och 6:an, det rätade ut ett par frågetecken!

/Mvh Stefan

syke
                            Blockerad

Tisdag morgon, kom dit samtidigt vetja! Bara att ta med husvagnen och övernatta! 😉

Manor
                              Deltagare

Tisdag morgon, kom dit samtidigt vetja! Bara att ta med husvagnen och övernatta! 😉

…nä, då får det vara…onsdag är det som gäller :).

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

Hupp, nu är tid bokad hos fürsten nästa vecka, så får Gregor ta sig en titt på det hela. ”Klonkande” ljudet låter inte alls särskilt bra..

Jag ska dit på onsdag…när ska du dit?

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.