SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor fråga angående headers

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Nu när turbo och allt skall bytas på bilen tänkte jag samtidigt byta headers till något annat.

Tips på märke som är bra? Har kikat lite på Gruppe S, DC Sports och GT spec som ligger bra till i pris.

Vet att headers kan vara lite känsliga för sprickbildningar dvs de måste vara riktigt bra gjorda för att de skall hålla. Vad kör ni för märken som bytt på era Subarus? Vet att effekten kanske inte blir så våldsam men när man endå river ner allt kan det vara skönt att byta grenröret också.

mvh
      J

p_ilis
      Deltagare

Tänk på att Subaru-ljudet försvinner/försvagas om du köper ”equal length”. Det har också tvistats om det gör så mycket nytta då ett sådant måste vara längre vilket gör att avgaserna hinner svalna mer innan de når turbon=mindre kraft som driver denna.

Mvh
        Peter

Staffe
        Deltagare

Ska du köpa ett grenrör så är det ett Gt Spec du ska ha,sitter på min kärra och är mucket nöjd med det 😉

Om du känner till Turbo XS så har dom gjort ett test med lite olika grenrör, bla HKS,GtSpec,B&B. Där GtSpec var bäst i test det ökade hästkrafterna med 25 extra o 35 nm till och då dom bänkade den så var det 15 hk på hjulen!! Och till det priset också så tycker jag att det är oslagbart HKS ska väll ha nära 10000 för deras..
          Självklart rostfrit,med alla packningar plus en uppipe, visst försvinner boxer ljudet lite grann med du får ett mer dovare ljud nästan lite smatrande 🙂

Hör av dig till streetpower.se dom tar hem det till dig
          —————————————
          Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
          BugEye STI-02

Kvarnis
          Deltagare

4-1 ger effekt från mitten och ordentligt vid typ +5K .D
            4-2-1 är bättre för mitten registret, passar si så där med den turbo du besällt.

GT Spec alt Gruppe-s är är bra, tror att jag kommer köpa ett GT spec ev så ska Jerry köpa ett oxå, så vi kan kanske göra ett mini grupp köp på cotade GT spec… jag behöver iofs ingen uppipe 😀

pannan
            Deltagare

Betalar ca 6000 kr inkl frakt för ett GT spec grenrör inkl en GT Spec up-pipe.

Mvh
              Johan

FlyingFin
              Deltagare

Hepp!

Jag kommer med största sannolikhet att köpa detta till min bil.

Den ska vara den överlägset bästa på marknaden och kommer från APS.

Är både Equal Length och Split Pulse. Boxer ljudet bryr jag mig inte så mycket om, bara man får så mycket POWER som möjligt!

http://www.airpowersystems.com.au/us_spec/subaru/sti/headers/headers.htm

Vidare så köper man till Heat Shield Kit för bästa resultat.

http://www.airpowersystems.com.au/us_spec/subaru/sti/headers/hsk01/shields.htm

Kostar komplett hem till dörren ca 14.500kr

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”
                -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

pannan
                Deltagare

Vill man betala ca 10.000 kr extra för lite avgasbandage är det upp till dig 😉 APS är bra grejor men 10 lakan extra motiverar inte valet.

pannan
                  Deltagare

APS:en är säkert bra om du kör deras SR55 turbo eller större plus dreas 3.5″ system. För en vanlig 18G eller 20G räcker det garanterat med en billigare header.

FlyingFin
                    Deltagare

Vill man betala ca 10.000 kr extra för lite avgasbandage är det upp till dig 😉 APS är bra grejor men 10 lakan extra motiverar inte valet.

10.000 kr extra för lite avgasbandage!? Bra där! 😀

SecretAgentMan
                      Deltagare

APS verkar kunna sälja till rena rövarpriser, och folk bara handlar…intressant det där. 😀 Fina grejer är det, men GT Spec Gen 2 är fint det med, till mindre än halva slantarna.

/J – sneglar på perrins lika-långt till tvåhalveprojektet som kommer senare, till bruksmotorn blir det högst troligt svinstandard. 😉

FlyingFin
                        Deltagare

APS verkar kunna sälja till rena rövarpriser, och folk bara handlar…intressant det där. 😀 Fina grejer är det, men GT Spec Gen 2 är fint det med, till mindre än halva slantarna./J – sneglar på perrins lika-långt till tvåhalveprojektet som kommer senare, till bruksmotorn blir det högst troligt svinstandard. 😉

Läst runt på olika forum i USA, bland annat på http://www.iwsti.com om detta med headers.

Folk ”over there” verkar föredra APS headern om de själv får välja. Bland annat för att den överlag har mycket tjockare gods än övriga tillverkare. Ska tydligen ha bästa hållbarhet och tålighet, men så kostar den ju nästan dubbelt så mycket också…

Kanske kan man köpa 2 billigare headers och sedan skruva ner och byta till nästa när det spricker… eller köpa en som håller… eller köpa ett svets aggregat och ta svets cert. och svetsa lite nu och då… eller köpa rör och göra själv från början… Ja många sätt finns det ju och alla är bra utom de dåliga 😀

Äh… jag köper det jag vill, är glad och låter andra göra likadant… det vill säga köpa vad de vill och vara glada. Gläds med dem och önskar lycka till 🙂

Spårade det ur nu och vände i motsatt riktning?

pannan
                          Deltagare

Självklart får du köpa vad du vill. APS är porrigt men precis som SAM säger rena rövarpriserna ibland.

Folk har kört med GT Spec, Gruppe S headers m.m utan att de har spuckit. Vet att HKS hade problem för några år sedan. Iom är inte 7-8000 kr direkt billigt det heller.

Bara att jämför deras intercooler med andras 🙂 överpris JA. Bra JA, snygga JA. Lägga ca 20 kakor på en IC NEJ.

Var ju riktigt porrigt helt klart med avgasbandaget. Men som jag sade. Att köpa något sådant där till en bil som har originalturbo NEJ.

Men om du har funderingar på att byta aggregat, IC, DP +fullsystem, insprut så JA 🙂

FlyingFin
                            Deltagare

Självklart får du köpa vad du vill. APS är porrigt men precis som SAM säger rena rövarpriserna ibland.Folk har kört med GT Spec, Gruppe S headers m.m utan att de har spuckit. Vet att HKS hade problem för några år sedan. Iom är inte 7-8000 kr direkt billigt det heller.Bara att jämför deras intercooler med andras 🙂 överpris JA. Bra JA, snygga JA. Lägga ca 20 kakor på en IC NEJ.Var ju riktigt porrigt helt klart med avgasbandaget. Men som jag sade. Att köpa något sådant där till en bil som har originalturbo NEJ.Men om du har funderingar på att byta aggregat, IC, DP +fullsystem, insprut så JA 🙂

Tänkte på det där med grenrör. Varför inte köpa detta APS grenrör till en bil med original turbo? Jag menar om det enda som skiljer grenrören åt är kvalitén. Inte innerdiameter på rör eller flödes kapaciteten. Hänger du med på resonemanget?

Visst har jag funderingar på att göra mycket med bilen, men jag tror inte att det spelar någon roll om jag väljer Perrin equal legth, APS equal length eller något annat efter marknads grenrör så länge innerdiameter och flödes kapaciteten är den samma. Möjligen så får man lite annan motorkaraktär mellan equal och unequal length, kan ju vara viss påverkan på avgasljud även.

Men om dessa egenskaper är samma så är kvalitén det ända som skiljer till APS fördel, för de övriga grenrören i jämförelse ser klenare ut. Och att APS är dyrare men då ingår ju också en APS up-pipe.

Kvarnis
                              Deltagare

Ska man kör med 4-2-1 Headers tycker jag att man ska gå på en twin scroll setup för att få max nytta av det.

Gt spec följer der med up-pipe oxå.

Sen lägg pengarna nån annat än headers om du inte ska byta turbo och ha en bit över 400Bhp

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.