Jag har en vän som undrar vad man får ut från en STI 2.0 motorn, om man mappar den utan att byta något annat än soppapump, ha kvar orginalavgas alltså.
Det ar tva katalysatorer (downpipe och center) pa en orginal STI, sa jag gissar att du far ungefar 285hk utan att gora nagot at dem).
Prodrive-paketet i England ger 300hk, men da tas center-kissen bort och downpipe-katten ersatts med en sport-kisse (samt annan slutljuddampare, men jag tror personligen inte att sti-damparen flodar daligt nog for att det ska gora nagon skillnad)
Att minska mottrycket (katalysatorer, trångt avgassystem etc) ökar inte bara effekten utan _även_ driftsäkerheten på motorn eftersom turbon får lättare att bygga upp tryck / spotta ur sig avgaser. Alltså är det aldrig fel att byta avgassystemet till ett med bättre flöde.
Jag bytte mitt 3-tums avgas med 2.5 tums Ferrita ljuddämpare till 3-tums hela vägen. Det gav 15 hästkrafter på rullarna hos Per. Detta var med en turbo något större än orginal (18G) men liknande borde kunna uppmätas med orginal STi-turbo om man laddar på ordentligt. Så orginal ljuddämpare kan bli en kork..
Sen är det ju inte säkert att man orkar med (o)ljudet men det är en annan sak.. 😉
/Peter
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.