SSC Allmänt snack Allmänt småprat Fråga om motorolja

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Building Micke
    Deltagare

Nån annan som har erfarenhet av mineralolja.. Dom flesta mekaniker säger att delsyntet är lika bra.

Blir snurrig snart…:)

Strat
      Deltagare

Skulle personligen aldrig hälla nåt annat än helsyntet i min maskin, och då helst Motul 300V.

I handboken står det:

– Motorolja var 1250 km ELLER 6 månader, OFTARE om bilen används hårt.

– Växellåda/bakdiff var 50000 km ELLER 24 månader.

Strat
        Deltagare

min impreza gt rullar ca 800 mil per år, så jag byter olja 1 gång om året vilken ska man då välja som passar till både sommar och vinter ?

5w40, om du kallstartar då det är kallare än -10-15 grader. 5w40 är inte riktigt lika bra om du piskar bilen hårt och länge på bana/motorväg dock.

Building Micke
          Deltagare

Ja men jag har en äldre maskin så det blir delsyntet om det blir nån syntet…

Ante_J
            Deltagare

Det skulle inte jag heller göra om jag hade en GT 99/00 eller en WRX STI 05` mfl, då skulle jag köra Castrol TWS 10W60 eller Motul 300W 15W50 på sommaren, på vintern skulle jag köra med en hel-syntet på 10W40, något blask som 5W40 skulle jag överhuvudtaget inte slänga i min bil.

Men nu kör inte Building Mike någon sådan utan en Legacy Turbo, den och Impreza MY94-96 har hydraliska lyftare som är ett ständigt gissel, för att behöva ha så lite bekymmer med dom som möjligt skall man köra på Mineral-olja och byta olja ofta, max 500mil eller när den börjar bli för mörk/svart.
              Jag kör på gamla subaru-meckars inrådan angående det, jag har bytt mina 16st lyftare som kosta plenty och skall inte göra det igen..

För övrigt så använder jag motorvärmare konstant från slutet på September till och med Maj, kallstarter vid -20 är strängeligen förbjudet, oavsett vad det är för olja i tråget..

Strat
              Deltagare

Ok. Det framgick inte vad det var för MY 🙂

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.