Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    MrEson
    Deltagare

Tjosan!

För ett tag sedan köpte jag en Forester XT -05 med brusten topplockspackning. Priset var bra och bilen i övrigt fin.
      Den gick runt på startmotorn och ville nästan tända till. Bensinlukten ur kylaren var dock påtaglig.

När jag väl plockat ur motor och fått bort topparna visade det sig att det var lite mer problem med motorn än så. Dels hade det stått med vatten i cylindrarna så viss rost fanns. En cylinder var ordentligt repig så den måste skurit/nypt rätt hårt. Men värst var att båda topparna var skadade i lagerbanorna då även en kamaxel på var sida hade nypt och repat både lagerbanan på kamaxeln såväl som i godset på toppen.

Efter mycket letande på eBay mfl ställen så lyckades jag hitta ett par topplock till en EJ25 till överkomligt pris. Dock är de topparna till en motor UTAN turbo. Efter visst mailande med säljaren fick jag svaret att de gärna konverterar topparna så de passar till min turbomotor. Mina toppar har ju dubbla kamaxlar med variabla kammar på insugen.
      Jag har försökt leta och läsa på olika forum men inte hittat något som beskriver skillnaden mellan topplocken på turbo respektive icketurbo-motorerna. Vilken typ av modifieringar måste göras?

Någon av er motorproffs som vet?
      Upplys mig!

Kvarnis
      Deltagare

Alltså, skulle inte rekommedera att du köper NA toppar.

Nu har jag inte kollat tok noga på NA toppar, men köp hellre sti toppar och flytta kammaxalr och fixa spelet, alt mappa om med sti toppar.

Alt köp en 05 XT forester motor komplett, det finns ingen billig lösning är jag rädd. Du lär nog öka fram en manual för NA motor om du vill vara säker.
        Men kammarna är garanterat inte samma, from 06 har forester sammma motor som wrx innan, skiljer det.

MrEson
        Deltagare

Tack, Kvarnis!

Kom fram till samma information efter en massa googlande.
          Uppskattat med hjälp från kunniga dock.

Kvarnis
          Deltagare

No P 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.