Tjosan!
För ett tag sedan köpte jag en Forester XT -05 med brusten topplockspackning. Priset var bra och bilen i övrigt fin.
Den gick runt på startmotorn och ville nästan tända till. Bensinlukten ur kylaren var dock påtaglig.
När jag väl plockat ur motor och fått bort topparna visade det sig att det var lite mer problem med motorn än så. Dels hade det stått med vatten i cylindrarna så viss rost fanns. En cylinder var ordentligt repig så den måste skurit/nypt rätt hårt. Men värst var att båda topparna var skadade i lagerbanorna då även en kamaxel på var sida hade nypt och repat både lagerbanan på kamaxeln såväl som i godset på toppen.
Efter mycket letande på eBay mfl ställen så lyckades jag hitta ett par topplock till en EJ25 till överkomligt pris. Dock är de topparna till en motor UTAN turbo. Efter visst mailande med säljaren fick jag svaret att de gärna konverterar topparna så de passar till min turbomotor. Mina toppar har ju dubbla kamaxlar med variabla kammar på insugen.
Jag har försökt leta och läsa på olika forum men inte hittat något som beskriver skillnaden mellan topplocken på turbo respektive icketurbo-motorerna. Vilken typ av modifieringar måste göras?
Någon av er motorproffs som vet?
Upplys mig!