SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor fråga om vxlåda

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    David
    Deltagare

Passar lådan från en Sti -04 på en GT -00 ?
      Japan modell på sti’n så ja antar att man båste byta krondrev och pinjong + kardan?
      Om man använder sig av diffen från Sti’n va ska bytas då?
      Hur mkt måste man byta?
      Ingen jätte koll på detta så rätta mig om ja e helt galet ute.

Tacksam för svar

/David

Ps: Nån som e hajj på dessa grejjer får gärna slänga in mig på msn och jag bjuder på nått tugg på söndag 😀
      David_Lopez83@Hotmail.com

HKS
      Deltagare

Passar lådan från en Sti -04 på en GT -00 ?Japan modell på sti’n så ja antar att man båste byta krondrev och pinjong + kardan?Om man använder sig av diffen från Sti’n va ska bytas då?Hur mkt måste man byta?Ingen jätte koll på detta så rätta mig om ja e helt galet ute.Tacksam för svar/DavidPs: Nån som e hajj på dessa grejjer får gärna slänga in mig på msn och jag bjuder på nått tugg på söndag :DDavid_Lopez83@Hotmail.com

Tjena, Du har 3.9 i slutväxel på din -00 fram samt 3.54 i bakaxeln. I mitten har du visco vilket gör detta möjligt att fungera.
        Om du väljer en STI -04 låda så får du byta koppling samt svänghjul, spakställ samt kardanaxel. Du kommer då att ha 3.54 fram och bak.

MVH
        HKS

SecretAgentMan
        Deltagare

Nej, nej, nej, nej, nej, nej.

Fördelningslådan har en utväxling på 1,1:1 – det är DET som gör det möjligt att köra 3,9:1 fram och 3,545:1 bak.

/J – självutnämnd messerschmidt

Kvarnis
          Deltagare

Sen så funkar 5-vxl koppling och svänghjul utmärkt på med en 6-xl 🙂

Är det en JDM låda så åker du på att byta bak diffen dock….med allt som hör till.

HKS
            Deltagare

Om du beställer 1.1:1 i mellan diffen och kör 3.9 fram samt 3.54,5 bak så har du en mellan diff som skall rotera med samma hastighet fram och bak.
              Eftersom du har en stum drivning så får du olika rotation på fram samt bakhjul, vilket i sin tur gör att något ger sig och idetta fallet mellan diffen. Har precis gjort en drivlina där kunden har fått samma info som du har ( undrar vart )? OCH FÅTT ETT KOSTSAMT HAVERI.

SecretAgentMan
              Deltagare

…har du verkligen tänkt igenom vad du skriver?

Utan 1,1:1-fördelning i mitten, *med* 3,9 och 3,545 så skulle mellandiffen brinna på rekordtid.

3,545 * 1,1 = ?

Det är utväxlingen från mellandiffen mot bakhjulen som är 1,1:1 – just för att mellandiffen skall ”se” samma utväxling på bak-, såväl som framdiffen, varför Subaru valt att göra så på europamodellerna förstår jag inte.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/build/PICT1427_copy.sized.jpg

Axeln till vänster är utgående, som driver kardan, den kortare axelstumpen sitter i mellandiffen (som är med på bilden).

Det som ger 1,1:1 är just dreven på de 2 axelstumparna.

Mellandiffen är en vanlig planetdifferential, med viskobroms (i GT:n), som låser när skillnaden i hastighet mellan de båda ”sidorna” blir tillräcklig.
                Så länge förhållandet är 1:1 så går den i öppet läge, blir det skillnader så värms viskooljan upp, och höjer friktionen mellan lamellpaketen.

Mellandiffen matas med den yttre delen av bottenstocken, som i sin tur matas av ingånde axel (som matas av koppling och motor i sin tur), och för över kraften till den inre halvan av bottenstocken som driver den främre diffen.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/build/PICT1535_copy.sized.jpg

Det syns rätt tydligt på min låda här hur det fungerar, den närmaste axeln är bottenstocken, och den har en yttre hylsa som dreven sitter på, och en axel som driver framdiffen inuti denna hylsa.

Yttre hylsan matar mellandiffen via den första splinesade (sicket ord) delen längst bak, och mellandiffen för över kraften till framdiffen via den mindre splinesade som är absolut längst bak på bottenstocken.

Urspårning, men några är säkert intresserade av att se hur det verkligen fungerar.

/J

HKS
                Deltagare

Ang din beskrivning av funktionen av lådan så vill jag bara göra följande inlägg.
                  Den axel som du kallar bottenstocken har en rörhylsa samt pinjongen som löper genom denna hylsa och ansluter till kronhjulet på fram diffen. För att få ut kraften så måste detta förbindas på något sätt, och det görs med den berömda mitt diffen. Alltså splinsen på bakre delen av bottenstocken samt splinsen på främre delen av denna som du beskriver måste samverka annars får man ingen kraft till drivningen. Det är helt rätt så långt, när du pratar om 1:1,1 så är det möjligt att du har andra åsikter än mig, men du får svårt att förklara om du låser de båda splinsade axlarna mot varandra 1:1,1 får främre slutväxeln 3.9 samt den bakre 3.54 att fungera.
                  Du måste förklara vilka förhållanden som du pratar om, är det lådan i sig med funktionen i sig eller är det drivlinan i sin helhet?
                  Om du kör 3.54 , 3.9 , 4.11 , 4.44 fram så spelar det ingen roll vilken du använder för om du pratar om 1:1,1 så är det stum drivning vilket får kronhjulet bak att rotera 1 varv när pinjonghjulet roterar 3:54 varv eller med annat varvtal enl slutväxlarna ovan. Du kan inte förbinda 3:54 bak samt 3.9 fram med stum drivning 1:1,1 , därför hjulparen kommer att rotera med olika hastigheter och förstöra något i drivlinan. Det finns en anledning varför de snabbaste som åker med doggring har samma utväxling fram och bak samt stum i mitten ( detta gäller 402 meter.
                  Tack för snygga bilder, mina delar anländer i dag!

Strat
                  Deltagare

Som jag förstår det ser det… Från diffen har du framåt bara en uväxling, 3,9 till diffen. Bakåt har du först 1,1 i lådan, och sedan 3,545 till diffen.

3,545 * 1,1 = ~3,9

Totalt har du 3,9 både fram och bak. Spelar ju ingen roll hur många drev du använder för att komma dit 🙂

SecretAgentMan
                    Deltagare

Strat har förstått exakt hur det fungerar, bakdiffen tillsammans med utväxlingen efter mellandiffen bakåt blir 3,9:1 – precis samma som framdiffen har, således roterar fram- och bakaxeln lika många varv.

Det är det som är det intressanta.

/J

syke
                      Blockerad

Urspårning, men några är säkert intresserade av att se hur det verkligen fungerar.

Det var du som skrev det 😉

Varför har man kolon överallt? 1,1:1 etc… Läses det ”ett till ett” eller betyder det nått annat?

SecretAgentMan
                        Deltagare

1,1 varv på ena axeln blir 1 varv på den andra, 1,1:1 – utväxling. 🙂

/J

syke
                          Blockerad

Ska nog ta fram stora mejseln när jag kommer hem och skruva isär växellåda och diffar, ”bara för att kolla”.

”Om det fungerar, skruva isär och kolla varför”

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.