› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Frågestund rörande min GT.
- Detta ämne har 4 svar, 1,058 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av
Cores.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2014 kl. 19:01 #31674
Cores
DeltagareHej ni som har mer kunskap än jag i frågan (då räknar jag in alla på forumet)
Jag har aldrig haft chansen att syssla med bilar och min GT jag köpte förra året är den första bilen jag känt att jag vill lägga tid och pengar på. Har alltid varit intresserad, aldrig haft tid / plats etc att hålla på. Och därför är mina kunskaper begränsade. Försöker lära mig genom att kolla guider och skruva själv, har gått rätt bra hittills, men nu har jag lite frågor jag inte riktigt hittar svar på.
1. Jag har en kontakt här i dalarna som sysslar med att koda ECU’s men enligt honom finns det inget han kan göra med min ECU. Han tyckte därför att jag bör leta efter ae780 eller ae800. Det är väl en AE802 som sitter i min om jag inte är helt fel ute.
Hur får man tag på en sådan och under vilket namn går dom annars? Google sviker mig.2. Min startmotor låter illa, den slår inte ifrån direkt utan snurrar något varv med motorn. Har plockat loss ett par gånger och kollat, ser ingen skada på någon del, men lär bytas. Var/hur får jag tag på en? På bildelsbasen etc ska dom ju ha typ 1500:- för en som gått längre än min. Känns inte så kul. Och jag hittar inga nya?
3. Vid typ 40kmh får jag ett visslande/vinande ljud från motor. Låter lite som en slapp rem eller liknande. Låter inte alltid och är ibland borta en hel dag för att sedan återkomma. Förslag?
4. Vänster fram hjul/broms tjuter när jag bromsar från 5-0kmh, alltså bara när jag stannar helt. Får skämmas varje gång jag parkerar eller stannar vid ljus. Brukar dock försvinna när jag kört ett tag (värme?). Finns det någon bra fix på detta eller bör jag byta belägg / skruva upp bromsok?
Sådär, nu fick jag ur mig lite. Låter som min bil är skrotfärdig när man listar saker sådär. Hoppas jag inte ställt allt för triviala frågor, men om man googlar får man upp rätt ofiltrerat skräp från flashback eller garaget där någon har en kompis kompis etc. Känner att mina chanser på bra svar är större här!
Tack på förhand :’)
8 januari, 2014 kl. 11:12 #264086pr0ny
DeltagareJag är själv ny på subaru men ang bromstjutet så kan det bero på eftermarknadsbelägg modell värre, dom skall låta, är det orginal eller en mildare sort så har säker du bara glasat beläggen mao rugga upp dom med sandpapper, jag personligen hade valt att leva med det bara 🙂 alternativt så saknar du dämpplattan(läs antiskrik skyddet som sitter mellan bromsbelägg och ok)
8 januari, 2014 kl. 19:03 #264085Adam K
DeltagareJag har en startmotor som ligger o skräpar, vi kan nog göeära en bra deal.
Vad har du för årsmodell?8 januari, 2014 kl. 19:42 #264087Cores
DeltagareJag har en startmotor som ligger o skräpar, vi kan nog göeära en bra deal.
Vad har du för årsmodell?Låter intressant! Tillverkad sent 99, reggad som 00a.
8 januari, 2014 kl. 19:44 #264088Cores
DeltagareJag är själv ny på subaru men ang bromstjutet så kan det bero på eftermarknadsbelägg modell värre, dom skall låta, är det orginal eller en mildare sort så har säker du bara glasat beläggen mao rugga upp dom med sandpapper, jag personligen hade valt att leva med det bara 🙂 alternativt så saknar du dämpplattan(läs antiskrik skyddet som sitter mellan bromsbelägg och ok)
Okey, ja, mina bromsskivor ser rätt trötta ut ändå, så om dom är glättade/glasade vad det nu kallas så försvinner det förhoppningsvis om jag byter. Kanske dags snart. Är det kvar efter det får jag försöka kolla upp belägg/skydd osv. Men det lär ju inte vara någon direkt akut fara ändå. Så kanske skjuter på just det problemet 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.