SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Frågor ang intercooler.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29351
    Joakimgabrielsson
    Deltagare

      Funderar lite på en grej då och då. Säg att jag har en original IC på min impreza. Under årens lopp så kör jag igenom diverse asfalteringar, avloppstankar, cement-bassänger och en och annan limfabrik som gör att ic blir mer eller mindre täckt i skit. Detta måste ju göra att den inte kan släppa ut lika mycket värme eller ta till sig luftkylningen. Det får till följd att luften som går in i insuget är varmare. Även när ic är kall respektive varm får ju luften olika temp. Påverkar tempraturen på luften som går in något mer än bara effektförlusten som blir med varm luft?

      En del påstår ju att en mapp är nödvändig i samband med top mount IC byte. Om det behövs för att luften blir kallare så skulle man ju behöva mappa bilen beroende på hur varm motorn är och beroende på vilket konstant varvtal man ligger på på tex motorvägen. Eller är det för att luftflödet som går in är mer på en större IC och att detta påverkar LMM som i sin tur påverkar tändning etc?

      Säg då att man har en ”ristriktor” innan lmm som gör att det finns en begränsning i hur mycket luft som går in… då skulle man ju kunna köra med hur stor ic som helst utan att detta påverkade tändning osv? Varför man nu skulle göra det….:)

      Ställer dessa frågor för jag funderar på hur det skulle bli om man sprutade ic med mattsvart kylarfärg som enligt tillverkaren inte påverkar kylningen. Men tänk om den gör det. Skulle följderna endast påverka effekten?

      Troligtvis blir det en ny tmic och 1000cc spridare och köra E85. Några tips på Lite billigare TMIC. Finns ju vräkbilliga på ebay, men vågar man köpa så billigt är frågan. Säkert ingen vidare passform häller. Någon som har erfarenhet? Föresten… hur långt räcker original-IC?

      #249110
      Mumin
      Deltagare

        Vad är det för bil du har? Gt ? Wrx? Sti? Jag har en Sti ic liggandes om du vill köpa.

        #249112
        TomK
        Deltagare

          Han har en STI -07 som i signaturen 😉

          #249111
          Fricke.w
          Deltagare

            Han har en 2007 sti, så om du nu vill bytta till en effektivare tmic, så ska du nog spara pengar och gå på en av lite högre kvalitet, Perrins var ju jäkligt bra, men dom har ju slutat gjort dom, men har du tur kan de ju dycka upp en begagnad här hemma eller i staterna på ebay, för natruligt för folk med tmic, är ju att ta nästa steg till fmic, å då blir ju dessa över 🙂

            Annars är de vell dom här som gäller, om du ska ha något som är bättre än sti ic, http://www.importimageracing.com/spearco-turbonetics-04-07-sti-top-mount-intecooler-kit.html

            http://www.importimageracing.com/amr-top-mount-intercooler-for-04-07-wrx-04-09-sti.html

            När man pratar om trollen, här fanns de ju en 🙂 http://www.ebay.com/itm/02-07-WRX-STI-PERRIN-Top-Mount-Intercooler-TMIC-PERRIN-Hose-Kit-NEW-BOX-/110962672362?hash=item19d5e402ea&item=110962672362&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr

            #249113
            Joakimgabrielsson
            Deltagare

              Den där på ebay blev ju intressant….. Vore kul å mappa för E85 alltså…
              Men eg vill jag i nuläget bara ha svar på frågan om olika temp på luften som går in i insug påverkar någonting annat än effekten.

              BTW… Borde inte varmare luft flöda bättre än kall? Alltså.. säg om du får in perfekta 20 gradig luft in i insuget…då innehåller luften som mest syre, men ju mer syre desto långsammare går ju luften… om det är varmare luft, dvs, syrefattigare luft, så borde luften gå snabbare… I så fall borde detta påverka Lmm som i sin tur påverkar tändningen… Ju varmare luft (snabbare luftflöde), desto mer soppa? I så fall kan den ju dra olika mycket soppa på samma varvtal beroende på tempen på luften?

              #249109
              .zip
              Deltagare

                Troligtvis blir det en ny tmic och 1000cc spridare och köra E85. Några tips på Lite billigare TMIC. Finns ju vräkbilliga på ebay, men vågar man köpa så billigt är frågan. Säkert ingen vidare passform häller. Någon som har erfarenhet?

                Vilken turbo ska du köra med/kör du med? 1000cc spridare är rätt så kralliga och ett byte av turbo blir mer eller mindre ett måste om du inte redan har gjort det, om du nu vill göra någon nytta med spridarna.

                FMIC kyler alltid bättre än en TMIC, om du inte vill bygga ihop en själv som


                En del påstår ju att en mapp är nödvändig i samband med top mount IC byte.

                Håller mig fortfarande till professorns råd, tror inte någon i klubben har meckat mer Impreza än honom 🙂 Dock så var Link inblandat och inte standard ECU.
                Så länge du håller dig till samma ladd så går det bra, men du vinner inte så mkt på det förutom kallare luft ” motorn känns inte som sirap på extremt varma sommardagar”

                BTW… Borde inte varmare luft flöda bättre än kall?

                Ju kallare luften är desto mer komprimerad är den. Ungefär som att jämföra färdigblandad saft mot koncentrerad saft.
                Ju varmare luft är desto mer fukt finns det i det.

                #249114
                Joakimgabrielsson
                Deltagare

                  Proffessorns råd? Vad är det?
                  Kör med en tomei 7-serie, men är inte så nöjd. Hejdlöst lagg.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.