› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor ang motorblocket och effect begränsningar
- Detta ämne har 46 svar, 5,598 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
adrenalin.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2014 kl. 18:29 #31978
important
DeltagareJag får min garageplats 1a juni. Och tankarna går stort i att skaffa smidd botten.
Hur är det igenltigen med aluminiumblock? Är ej207 nicasilbehandlade? på bmw,s motorer har jag hört att etanol löser upp nicasilet, om jag nu ska köra med etanol.
Hur mycket effekt pallar blockat utan dry sleeves contra med? Är det värt att stoppa i foder.
Om man ska upp i 400whp, vad är begränsningarna förutom det man måste ha för (steg 1) typ jrm mappning, turbo och spridare?
Jag vill maxa motorn utan att behöva ändra något som syns vid besiktning förutom avgassystem. och största bolt on turbon.
Hur klarar sig intercooler, topparna, insug, grenrör osv?12 mars, 2014 kl. 19:36 #265995Gystompa
DeltagareLoppen i blocket är inte i Aluminium.
12 mars, 2014 kl. 19:48 #265988TomK
DeltagareLoppen i blocket är inte i Aluminium.
Öööh va?
Visst är det aluminium.12 mars, 2014 kl. 21:35 #265996Gystompa
DeltagareNu kanske jag är ute på jäääkligt djupt vatten men.
Nicasilbehandling är svindyrt och vad jag har förstått en tunn slitage yta för kolven att löpa mot i aluminiumlopp.
Eftersom du kan bearbeta om och även hona Subaru blocken och sätta i överdimension utan att nicasil behandla så borde det alltså inte vara nicasil.
Sen vill jag minnas att jag kunde se en klar nyans skillnad mellan lopp och övrigt block på min motor när jag hade isär den och bytte kolvar. Har för mig nånstans i bakhuvet med att jag provade med magnet och loppet var magnetiskt.
Kan som sagt ha hel fel, men även motor renoveringsfirman i Gävle påstod samma sak
12 mars, 2014 kl. 21:53 #266020important
DeltagareBlev nog mer förvirrad av denna tråd än innan 😛
Men att det inte nicasil va skönt att höra.
Men är det alulopp eller ej? Någon som vet =)13 mars, 2014 kl. 05:59 #265989TomK
DeltagareDet är alu.
13 mars, 2014 kl. 06:48 #265997Gystompa
DeltagareDet är alu.
Ok, varför Nicasilbehandlas inte blocken vid en uppborrning isf eller vid en honing?
En skotercylinder som är i alu tål ju t.ex inte stryk förrän den lär nicasilas om 🙂
13 mars, 2014 kl. 06:52 #265990TomK
DeltagareOk, varför Nicasilbehandlas inte blocken vid en uppborrning isf eller vid en honing?
En skotercylinder som är i alu tål ju t.ex inte stryk förrän den lär nicasilas om 🙂
Nu är jag ingen material expert men det är ju självklart någon form av legering och inte 100% ren aluminium.
Men även för det så är det ett alu block 🙂Vad varavar en 2T skoter? 14000rpm?
13 mars, 2014 kl. 07:00 #265991TomK
DeltagareEngine Model
EJ205Engine Type
Horizontally Opposed, 4 Cylinder, Intercooled TurboEngine Layout Longitudinal
Displacement 121.7 Cubic Inches (1,994cc)
Bore x Stroke 3.62″ x 2.95″ (92.0mm x 75.0mm)
Maximum boost pressure 13.5 psi
Firing Order 1 – 3 – 2 – 4
Compression Ratio 8.0 : 1
Cylinder Block Material Aluminum
Cylinder Head Material Aluminum
Number of Piston Rings (2) Pressure Rings, (1) Oil Control Ring
Valvetrain 4 Valves Per Cylinder, DOHC
Alternator Mitsubishi, 12V, 75A
Horsepower 227 @ 6000 rpm
Torque (lb. ft.) 217 @ 4000 rpm
Redline 7000 rpm
Piston Speed @ Redline 3441.6 Feet/Minute
Spark Plug NGK PFR6G
Spark Plug Gap 0.028″-0.031″ (0.7-0.8 mm)
Spark Plug Thread Size 14 x 1.25 mm13 mars, 2014 kl. 07:02 #265998Gystompa
DeltagareNu är jag ingen material expert men det är ju självklart någon form av legering och inte 100% ren aluminium.
Men även för det så är det ett alu block 🙂Vad varavar en 2T skoter? 14000rpm?
Nja en 2T skoter brukar ligga på max 9-10 000 rpm
13 mars, 2014 kl. 07:43 #265999Gystompa
DeltagareFör att hoppa back to topic så ring Ultramotors i Södertälje om du vill veta om nicasilens vara eller inte vara samt material i loppen på blocket.
Dom har borrat x antal såna här block så dom borde ha koll 🙂13 mars, 2014 kl. 07:53 #265992TomK
DeltagareFör att hoppa back to topic så ring Ultramotors i Södertälje om du vill veta om nicasilens vara eller inte vara samt material i loppen på blocket.
Dom har borrat x antal såna här block så dom borde ha koll 🙂Kan garantera dig om att det inte finns någon nikasil i subaru blocken.
Har borrat mitt block och där finns det ingenting iaf.13 mars, 2014 kl. 08:00 #266006Igge
DeltagareCylinder Block MaterialAluminum
Cylinder Head MaterialAluminumcylinderblocket är gjort av alu men oftast är det nicasil i loppet eller så har man stålfoder då alu inte klarar så höga tryck/slitage
Det är vad mina studier påstår, men just hur det är i Subarufallet kan jag inte svara på 🙂13 mars, 2014 kl. 08:08 #266000Gystompa
DeltagareKan garantera dig om att det inte finns någon nikasil i subaru blocken.
Har borrat mitt block och där finns det ingenting iaf.Jag påstår inte att det är nicasil heller.
Likväl som jag misstänker / påstår / tror att Loppen i blocket inte är i aluminium heller.Är man nyfiken och vill ha ett konkret svar så kan ju trådskaparen ringa någon som vet.
Och det gör Ultramotors i Södertälje13 mars, 2014 kl. 21:17 #265985Christian S
Deltagarecylinderloppen kan omöjligt vara i ren aluminum då dom rostar, märkte det i höstas när jag tvättade block halvorna i mitt nyborrade block, fick smörja in loppen med wd40 för att få bort det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.