SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Frågor ang motorblocket och effect begränsningar

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #266007
    Igge
    Deltagare

      Mina pengar hamnar på att det är stålfoder då:
      – Det inte är nicasil
      – Man borrar upp dem
      – De rostar

      Vet ju inte säkert men det låter rimligt 🙂

      #266021
      important
      Deltagare

        Detta blev sjukt intressant! Är det stålfoder I så överväger jag att inte stoppa I nya stålfoder eftersom att jag inte skall upp I extrema hästkrafter. Verkar finnas folk här med 400whp utan foder.

        #266010
        zanoii
        Deltagare

          Mina pengar hamnar på att det är stålfoder då:
          – Det inte är nicasil
          – Man borrar upp dem
          – De rostar

          Vet ju inte säkert men det låter rimligt 🙂

          ..och de är magnetiska.

          Cars101 om 2005 WRX (EJ205):
          2.0L boxer DOHC, 4 cylinder, 16 valve
          Turbocharged
          Hood scoop air intake with Intercooler
          Block and heads, Aluminum alloy. open deck design, with cast iron cylinder liners
          Sequential multi-port fuel injection
          Bore: 92x75mm, 3.62×2.95″
          Redline 6500 rpm

          ”Cast iron cylinder liners”

          #265993
          TomK
          Deltagare

            cylinderloppen kan omöjligt vara i ren aluminum då dom rostar, märkte det i höstas när jag tvättade block halvorna i mitt nyborrade block, fick smörja in loppen med wd40 för att få bort det.

            Ja det har du ju rätt i, dom rostar ju faktiskt.
            Men vad är då alu i blocket?
            För när man borrat och deckat så är det precis samma färg på lopp och översidan.
            Det finns inga kanter eller liknande där man kan se att det är olika material.

            #266001
            Gystompa
            Deltagare

              Ja det har du ju rätt i, dom rostar ju faktiskt.
              Men vad är då alu i blocket?
              För när man borrat och deckat så är det precis samma färg på lopp och översidan.
              Det finns inga kanter eller liknande där man kan se att det är olika material.

              Det är väl så som Igge säger.
              Och som det oftast brukar vara. själva blocket i sig är ju i någon form av aluminium. Finns en del att välja mellan.

              Medans loppen är i stål / gjutjärn. Det där märker man även om man har kört ras på en kolv någon gång. Ofta får man bort kolvresterna från loppet genom att hona cylindern.
              Hade loppen vart i alu så hade kolven smetat ihop med loppet i värmeutvecklingen.

              Sysslar man med skärande bearbetning i alu och använder sig av för låg skärdata så blir det samma princip. Alumiunium är ett jäkla klet egentligen 🙂

              #266022
              important
              Deltagare

                Roligt att många fick en ”AHA” upplevelse av denna tråden. Inklusive mig själv. Har alltid tänkt att, ”vad är det här för motorer med aluminiumlopp” Som de flesta sager att det är/var!
                Att det är stållopp känns riktigt bra. Samt skönt att slippa nicasilbehandla efter borrning.
                Är det någon som tänkt på när ni hållt I blockhalvorna, känns de (lätta för sin storlek) som aluminium brukar göra eller är de gedigna och tunga?

                #265994
                TomK
                Deltagare

                  Men varför stoppar man då i stål sleeves?

                  #265982
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Du menar typ Darton? De lär ju va kraftigare än originalfoder iaf.

                    #266015
                    clasen
                    Deltagare

                      Men varför stoppar man då i stål sleeves?

                      Förmodligen väldigt tunna originalfoder som inte klarar särskilt mycke. Blocken spricker ju enligt vissa…

                      Men jag kollade på cosworth block på importimageracing och dom sätter inte i några foder utan kör original…

                      #265983
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Det gäller ju mest 2.5l-blocken dock.

                        #266016
                        clasen
                        Deltagare

                          Sant!

                          Men de är ju 2,5L blocken som gäller 😉

                          #265984
                          Turbovin
                          Deltagare

                            Njae the holy grail är ju EJ22T CDB men det är frågan om det är värt typ 12k för ett begagnat tomt block 🙂

                            #266023
                            important
                            Deltagare

                              Då passer jag på att fråga andra saker då det verkar klart ang blocket.

                              Vilka kolvar kör de flesta? Eller vad rekomenderas? När jag körde Nissan så sa (alla) att man skulle köpa kolvar med svart coating på sidorna som man ser att vissa har då dom knacker betydligt mindre/inget alls. Eller är det bara att ta de att ska man köra smidd botten så får det knacka?

                              #266008
                              Igge
                              Deltagare

                                Då passer jag på att fråga andra saker då det verkar klart ang blocket.

                                Vilka kolvar kör de flesta? Eller vad rekomenderas? När jag körde Nissan så sa (alla) att man skulle köpa kolvar med svart coating på sidorna som man ser att vissa har då dom knacker betydligt mindre/inget alls. Eller är det bara att ta de att ska man köra smidd botten så får det knacka?

                                Får jag vara tråkig så:
                                Är det inte bättre att skapa en ny tråd för ett nytt ämne?
                                Blir ju lättare att söka rätt på saker i framtiden då 🙂

                                Tror inte någon blir sur för att du skapar en till tråd och håller liv i forumet 😛

                                #265986
                                Christian S
                                Deltagare

                                  sitter manley kolvar i motorn jag byggde ihop nu i vintras och dom har coating på sidorna

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.