› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor ang motorblocket och effect begränsningar
- Detta ämne har 46 svar, 5,598 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
adrenalin.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2014 kl. 21:23 #266007
Igge
DeltagareMina pengar hamnar på att det är stålfoder då:
– Det inte är nicasil
– Man borrar upp dem
– De rostarVet ju inte säkert men det låter rimligt 🙂
13 mars, 2014 kl. 21:37 #266021important
DeltagareDetta blev sjukt intressant! Är det stålfoder I så överväger jag att inte stoppa I nya stålfoder eftersom att jag inte skall upp I extrema hästkrafter. Verkar finnas folk här med 400whp utan foder.
14 mars, 2014 kl. 05:06 #266010zanoii
DeltagareMina pengar hamnar på att det är stålfoder då:
– Det inte är nicasil
– Man borrar upp dem
– De rostarVet ju inte säkert men det låter rimligt 🙂
..och de är magnetiska.
Cars101 om 2005 WRX (EJ205):
2.0L boxer DOHC, 4 cylinder, 16 valve
Turbocharged
Hood scoop air intake with Intercooler
Block and heads, Aluminum alloy. open deck design, with cast iron cylinder liners
Sequential multi-port fuel injection
Bore: 92x75mm, 3.62×2.95″
Redline 6500 rpm”Cast iron cylinder liners”
14 mars, 2014 kl. 06:53 #265993TomK
Deltagarecylinderloppen kan omöjligt vara i ren aluminum då dom rostar, märkte det i höstas när jag tvättade block halvorna i mitt nyborrade block, fick smörja in loppen med wd40 för att få bort det.
Ja det har du ju rätt i, dom rostar ju faktiskt.
Men vad är då alu i blocket?
För när man borrat och deckat så är det precis samma färg på lopp och översidan.
Det finns inga kanter eller liknande där man kan se att det är olika material.14 mars, 2014 kl. 09:57 #266001Gystompa
DeltagareJa det har du ju rätt i, dom rostar ju faktiskt.
Men vad är då alu i blocket?
För när man borrat och deckat så är det precis samma färg på lopp och översidan.
Det finns inga kanter eller liknande där man kan se att det är olika material.Det är väl så som Igge säger.
Och som det oftast brukar vara. själva blocket i sig är ju i någon form av aluminium. Finns en del att välja mellan.Medans loppen är i stål / gjutjärn. Det där märker man även om man har kört ras på en kolv någon gång. Ofta får man bort kolvresterna från loppet genom att hona cylindern.
Hade loppen vart i alu så hade kolven smetat ihop med loppet i värmeutvecklingen.Sysslar man med skärande bearbetning i alu och använder sig av för låg skärdata så blir det samma princip. Alumiunium är ett jäkla klet egentligen 🙂
14 mars, 2014 kl. 10:26 #266022important
DeltagareRoligt att många fick en ”AHA” upplevelse av denna tråden. Inklusive mig själv. Har alltid tänkt att, ”vad är det här för motorer med aluminiumlopp” Som de flesta sager att det är/var!
Att det är stållopp känns riktigt bra. Samt skönt att slippa nicasilbehandla efter borrning.
Är det någon som tänkt på när ni hållt I blockhalvorna, känns de (lätta för sin storlek) som aluminium brukar göra eller är de gedigna och tunga?14 mars, 2014 kl. 11:42 #265994TomK
DeltagareMen varför stoppar man då i stål sleeves?
14 mars, 2014 kl. 11:45 #265982Turbovin
DeltagareDu menar typ Darton? De lär ju va kraftigare än originalfoder iaf.
14 mars, 2014 kl. 11:52 #266015clasen
DeltagareMen varför stoppar man då i stål sleeves?
Förmodligen väldigt tunna originalfoder som inte klarar särskilt mycke. Blocken spricker ju enligt vissa…
Men jag kollade på cosworth block på importimageracing och dom sätter inte i några foder utan kör original…
14 mars, 2014 kl. 11:57 #265983Turbovin
DeltagareDet gäller ju mest 2.5l-blocken dock.
14 mars, 2014 kl. 13:11 #266016clasen
DeltagareSant!
Men de är ju 2,5L blocken som gäller 😉
14 mars, 2014 kl. 13:32 #265984Turbovin
DeltagareNjae the holy grail är ju EJ22T CDB men det är frågan om det är värt typ 12k för ett begagnat tomt block 🙂
15 mars, 2014 kl. 09:59 #266023important
DeltagareDå passer jag på att fråga andra saker då det verkar klart ang blocket.
Vilka kolvar kör de flesta? Eller vad rekomenderas? När jag körde Nissan så sa (alla) att man skulle köpa kolvar med svart coating på sidorna som man ser att vissa har då dom knacker betydligt mindre/inget alls. Eller är det bara att ta de att ska man köra smidd botten så får det knacka?
15 mars, 2014 kl. 10:36 #266008Igge
DeltagareDå passer jag på att fråga andra saker då det verkar klart ang blocket.
Vilka kolvar kör de flesta? Eller vad rekomenderas? När jag körde Nissan så sa (alla) att man skulle köpa kolvar med svart coating på sidorna som man ser att vissa har då dom knacker betydligt mindre/inget alls. Eller är det bara att ta de att ska man köra smidd botten så får det knacka?
Får jag vara tråkig så:
Är det inte bättre att skapa en ny tråd för ett nytt ämne?
Blir ju lättare att söka rätt på saker i framtiden då 🙂Tror inte någon blir sur för att du skapar en till tråd och håller liv i forumet 😛
15 mars, 2014 kl. 10:46 #265986Christian S
Deltagaresitter manley kolvar i motorn jag byggde ihop nu i vintras och dom har coating på sidorna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.