- Detta ämne har 3 svar, 1,691 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 4 månader sedan av OutKaszt.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2018 kl. 18:13 #35890OutKasztDeltagare
Har blivit sugen på att skaffa min första Subaru årsmodeller runt 05-07 och har hunnit vara och titta/prova en Forester, Impreza och en Legacy, alla med 2.0R motorn. Forestern och Imprezan gick och lät bra motormässigt men hade för mycket rost för min smak.
Men då var jag och tittade på en Legacy 2.0 Manuell 2005-2006 med 16700mil med fin servicebok. Denna såg ut att ha klarat sig riktigt bra från rost. Fanns lite ytrost undertill på vissa delar av det lilla man kunde se.
Tyvärr (men visserligen bra) fanns plastskydd under hela bilen så ovanför det vet man ju aldrig, sen var det även plast runt om i hela hjulhusen fram och bak. Tyvärr tror jag inte vare sig säljare eller bilaffär låter en demontera plastskydden för att se efter. Men jag tror det ser bra ut med tanke på att det bara var lite ytrost på delar som inte täcktes av plastskydden.Dessvärre så låg en liten fläck olja på backen under bilen och när jag försökte lokalisera var ifrån det kommer så hittade jag olja under hasplåten som sitter under motorn.
Bilfirman skulle skicka in den på verkstad för att kolla. Men har läst att läckage från topplockspackning inte är allt för sällsynt på Subaru.
Luktade även lite bränd olja efter provkörning.Sedan hördes ett litet skrammel vid låga varvtal men provade stöta till främre ljuddämparen med motorn av och det skramlade likadant. Vad kan detta vara?
Hördes även ett litet vissel vid gas och det är jag ganska säker på att där är multiremmen boven.
Hördes även ett ganska högt “insugsljud” vid gas. Svårt att förklara men som om det saknades luftfilter helt. Glömde dessvärre uppna luftburken och kolla men kan inte tänka mig att det fattas ett filter. Dem andra bilarna gav inte alls ifrån sig något “insugsljud”. Förutsatt att det sitter ett filter såklart, vad kan detta ljud bero på?
Lade upp ett klipp med oljuden..
https://youtu.be/1wnMyogdjaQAnnars kändes den bra. Inga missljud från varken fram- eller bakvagn. Kopplingen tog direkt och kunde inte höra något gnissel från urtrampningslagret (läst att det är en svagpunkt).
Är väldigt sugen på den då den var i bra skick och kamremmen ska nyligen varit bytt. Men oljeläckaget gör mig väldigt osäker..
Nu hoppas jag någon subaru-expert kommer med synpunkter så att jag kanske slipper göra en dålig och kostsam bilaffär.
23 augusti, 2018 kl. 09:10 #288511ThornblomDeltagareHar blivit sugen på att skaffa min första Subaru årsmodeller runt 05-07 och har hunnit vara och titta/prova en Forester, Impreza och en Legacy, alla med 2.0R motorn. Forestern och Imprezan gick och lät bra motormässigt men hade för mycket rost för min smak.
Men då var jag och tittade på en Legacy 2.0 Manuell 2005-2006 med 16700mil med fin servicebok. Denna såg ut att ha klarat sig riktigt bra från rost. Fanns lite ytrost undertill på vissa delar av det lilla man kunde se.
Tyvärr (men visserligen bra) fanns plastskydd under hela bilen så ovanför det vet man ju aldrig, sen var det även plast runt om i hela hjulhusen fram och bak. Tyvärr tror jag inte vare sig säljare eller bilaffär låter en demontera plastskydden för att se efter. Men jag tror det ser bra ut med tanke på att det bara var lite ytrost på delar som inte täcktes av plastskydden.Dessvärre så låg en liten fläck olja på backen under bilen och när jag försökte lokalisera var ifrån det kommer så hittade jag olja under hasplåten som sitter under motorn.
Bilfirman skulle skicka in den på verkstad för att kolla. Men har läst att läckage från topplockspackning inte är allt för sällsynt på Subaru.
Luktade även lite bränd olja efter provkörning.Sedan hördes ett litet skrammel vid låga varvtal men provade stöta till främre ljuddämparen med motorn av och det skramlade likadant. Vad kan detta vara?
Hördes även ett litet vissel vid gas och det är jag ganska säker på att där är multiremmen boven.
Hördes även ett ganska högt “insugsljud” vid gas. Svårt att förklara men som om det saknades luftfilter helt. Glömde dessvärre uppna luftburken och kolla men kan inte tänka mig att det fattas ett filter. Dem andra bilarna gav inte alls ifrån sig något “insugsljud”. Förutsatt att det sitter ett filter såklart, vad kan detta ljud bero på?
Lade upp ett klipp med oljuden..
https://youtu.be/1wnMyogdjaQAnnars kändes den bra. Inga missljud från varken fram- eller bakvagn. Kopplingen tog direkt och kunde inte höra något gnissel från urtrampningslagret (läst att det är en svagpunkt).
Är väldigt sugen på den då den var i bra skick och kamremmen ska nyligen varit bytt. Men oljeläckaget gör mig väldigt osäker..
Nu hoppas jag någon subaru-expert kommer med synpunkter så att jag kanske slipper göra en dålig och kostsam bilaffär.
Jag skulle avråda ifrån att köpa en bil du vet har oljeläckage, om du inte har möjlighet att laga bilen själv, och därav kan pruta ordentligt på objektet. Men om det skulle vara topplockspackningar så är det ett stort jobb, generellt inte värt att lämna in en 05-07a på auktoriserad verkstad för att åtgärda det.
23 augusti, 2018 kl. 09:14 #288512OutKasztDeltagareNä precis, kan ju bli kostsamt. Avvaktar till ÅF hör av sig efter den varit på verkstaden. Hur kollar man enklast på dessa motorer om topplockspackningen läker? Dvs om man ser på ett objekt utan oljerläckar.
Dem andra oljuden på klippet, har du nån aning om va de kan vara eller om det är normalt?
23 augusti, 2018 kl. 18:06 #288513OutKasztDeltagareÅF ringde och sa att dem haft bilen på verkstad och kollat upp oljan där. Var tydligen bara drällt efter något byte. Dem hade torkat rent och haft bilen igång länge efteråt men inte hittat något läckage.
Såg även att oljefiltret sitter under motorn och direkt nedanför sitter avgaskröken, förklarar varför det luktade bränd olja.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.