› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor om downpipe !
- Detta ämne har 12 svar, 1,030 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2004 kl. 05:25 #2397
nisse
Deltagarejag kan tips om att ringa http://www.ray.se och beställa! priset är rätt och den ser bra ut(den är ”typ” ”open-neck” och finns inte med på hemsidan). jag fick ge 1200 inkl frakt! annars har uppsala-avgasteknik en ”twin” för ~2500.
3 februari, 2004 kl. 12:23 #51709dlehtihet
DeltagareMen om man sätter sonden direkt efter turbon på DPn så borde det ju i praktiken inte skilja någonting..?
M v h
Danne
>>Klart man kör med avgastempen så man får vettiga siffror –
>så
>>fort man kommer en bit ifrån avgasportarna så blir det
>lägre
>>siffror – och gissningsarbete. 😉
>>
>>/J
>
>Självklart Jerry…avgastempen ska vara rätt, annars kan man
>lika bra vara utan avgas :P.
>
>mvh Mats N
>PS. Jerry har PM 😉 !!!3 februari, 2004 kl. 12:43 #51702SecretAgentMan
DeltagareNej inte mer än 100 grader eller så. 😉
/J – har testat.
3 februari, 2004 kl. 12:51 #51710STI_Subba
DeltagareSka visa min okunnighet här och fråga …..
Är det en original sond som mäter avgastempen?
Eller är det en egen sond för en gauge?Är det att mäter tempen vid en specifik punkt som ECU:n använder i sina mappar?
Är det för att veta cylinder tempen vid avgasporten?
Är det för att veta tempen som turbon jobba vid?
Kanske tempen vid katen för att veta om den jobba inom sin arbetstemp?
Nyfiken på mätningen plats & orsak ……
/Kyle
3 februari, 2004 kl. 12:54 #51703SecretAgentMan
DeltagareDet är en säkerhetspryttel för mig som pressar bitarna lite, på en standardbil är det rätt onödigt.
Men mätare är aldrig fel egentligen – en rasad LMM kan resultera i snål gång, vilket ger höga avgastemperaturer (vilket kan leda till hålade kolvar och annat kul), har man då lite mätare så kan man tidigt få en varning om att något inte står rätt till.
Men samtidigt – alla vill inte ha en cockpit värdig en F16. 😉
I silverpilen sitter den där som en säkerhetsdetalj i alla fall.
/J
3 februari, 2004 kl. 13:01 #51711STI_Subba
DeltagareTack!
Undrade lite om det.Men plockas inte detta situation upp med O2 sonderna? Känna de inte på att det bli för lean? Men ifs, man måste ha någon sorts mätare för att veta att en gräns passeras.
Jag var insnöat på tanken med en PSI3 eller DD som har kol på sånt. Inte på en massa cockpit gauges som man ska ha kol på. Men har inte cockpit gauges varnings nivåer på de som lyser rött eller ljuda när man har träffat en limit?
/Kyle
3 februari, 2004 kl. 13:08 #51704SecretAgentMan
DeltagareDefis mätare har ljud/ljusvarningar som är ställbara – mycket praktiskt. 🙂
Lambdasensorerna används inte alls när du går över på laddtryck med lite snurr på bitarna – då är det enbart luftmassemätaren som allting förlitar sig på – och orsaken till detta är att en vanlig lambdasond ”läser” snålare och snålare desto varmare det blir.
/J
3 februari, 2004 kl. 13:23 #51712STI_Subba
DeltagareJag skulle inte lita på BARA LMM för att veta att allt är rätt. Förstår dig att du vill ha bättre koll på allt med fler mätare.
Jag hade tänkt på Delta Dash. Kändes lite bättre en att har en massa mätare överallt. Man kan skapa en egen uppsättning mätare med varningar. Tyckte att en 7″ touch screen med alla viktiga värde på skulle passa bra och vara snyggt.
Men nu har jag kappat denna inlägg för mycket. Kan vi diskutera detta i en annan ny tråd?
/Kyle
19 december, 2005 kl. 06:19 #51705Manor
DeltagareHej !
Jag har lagt in en ”köpes” på en downpipe till min GT -99:a…och nu till min frågor:
– Är det något speciellt man ska satsa på (twinpipe etc.)?
– Något speciellt märke som rekommenderas?
– Andra glada och goda tips?mvh Mats N
PS. Det var STi-Danne som peppade mig när vi skrönade vid lägerelden på sjön i söndags :P.
PS2. Monteringen får nog göras av en ”glad BONDE-älskare i trakterna av Suuuuura” :P.19 december, 2005 kl. 06:19 #51706Manor
Deltagare>haha,
>
>Skyll på mig bara 😉
>
>Tror det är hugget som stucket om det är dubbla rör eller
>kobranacke (och är det skillnad så visar det sig nog bara vid
>groteska effektuttag).
>
>Det viktigaste är nog att det är en rostfri historia. Den som
>Ray säljer (enligt tidigare inlägg) är nog inte helt dum
>faktiskt. Bra pris är det hursomhelst. Som du sa Mats så kan
>man sedan stoppa in avgastempsonden i grenröret om man vill.
>Jag lät silverlöda fast en gänga i själva downpipen för detta
>och det fungerade väldigt bra.
>
>Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av
>turbineffekten när bilen börjar spoola ifrån 2000 varv:)
>
>M v h
>Yo Danne !
Jag pratade lite med ”han som älskar bönder…och speciellt de som INTE vill hjälpa till att ploga sjön i söndags :D”, och enligt honom så ska avgastempsonden placeras så nära cylindrarna som möjligt…alltså på grenröret. Sätter man sonden efter turbon så får man felaktiga värden.
Vad vet jag mitt arma IT-luder, jag bara hoppas och ser glad ut.
Ray verkar onekligen ligga rätt i pris i varje fall.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51707Manor
Deltagare>Klart man kör med avgastempen så man får vettiga siffror – så
>fort man kommer en bit ifrån avgasportarna så blir det lägre
>siffror – och gissningsarbete. 😉
>
>/JSjälvklart Jerry…avgastempen ska vara rätt, annars kan man lika bra vara utan avgas :P.
mvh Mats N
PS. Jerry har PM 😉 !!!19 december, 2005 kl. 06:19 #51701SecretAgentMan
DeltagareKlart man kör med avgastempen så man får vettiga siffror – så fort man kommer en bit ifrån avgasportarna så blir det lägre siffror – och gissningsarbete. 😉
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #51708dlehtihet
Deltagarehaha,
Skyll på mig bara 😉
Tror det är hugget som stucket om det är dubbla rör eller kobranacke (och är det skillnad så visar det sig nog bara vid groteska effektuttag).
Det viktigaste är nog att det är en rostfri historia. Den som Ray säljer (enligt tidigare inlägg) är nog inte helt dum faktiskt. Bra pris är det hursomhelst. Som du sa Mats så kan man sedan stoppa in avgastempsonden i grenröret om man vill. Jag lät silverlöda fast en gänga i själva downpipen för detta och det fungerade väldigt bra.
Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av turbineffekten när bilen börjar spoola ifrån 2000 varv:)
M v h
//Han som bara står vid elden och drar massor av skrönor….:-)
>Jag har lagt in en ”köpes” på en downpipe till min GT
>-99:a…och nu till min frågor:
>
>- Är det något speciellt man ska satsa på (twinpipe etc.)?
>- Något speciellt märke som rekommenderas?
>- Andra glada och goda tips?
>
>mvh Mats N
>PS. Det var STi-Danne som peppade mig när vi skrönade vid
>lägerelden på sjön i söndags :P.
>PS2. Monteringen får nog göras av en ”glad BONDE-älskare i
>trakterna av Suuuuura” :P. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.