SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Frågor om trim, avgas, tmic osv

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #248857
    Mumin
    Deltagare

      Du lär fixa forge dump eller liknade till Sti icn.

      #248872
      Tribbe
      Deltagare

        Min wrx dump passar inte? Eller räcker den inte till?

        #248895
        Patrick P931
        Deltagare

          Du vill ha orginal STI dump, inte någon eftermarknadspryl. WRX dumpen passar nog inte, men jag är osäker så det bör dubbelkollas.

          Ang listan kommentarer till de punkter jag anser du kan fundera kring:

          HKS tändstift
          – Är det något fel på de du har idag?

          Sti tmic
          – Jag har en 04 sti tmic som jag ska kränga iväg, 1500 kr inkl. dumpen och alla rör (men saknar dumppackningen) var det jag gav för den och jag säljer den vidare för samma. Den passade inte i min bil (Forester), det gjorde däremot en 07 sti tmic (som jag fick ge procentuellt mycket mer för).

          EBC bromsar (skivor och redstuff belägg runt om)
          – Behöver du nya bromsar? Är EBC verkligen så bra?

          Mappning på 98oktan JRM
          – Du vågar inte göra det själv?

          Jag hade verkligen även funderat på en större turbo, en VF48 eller 43 eller liknande…

          Låter mycket bra annars!

          🙂
          Patrick

          #248873
          Tribbe
          Deltagare

            Angående sti tmic jag beställde en imorse för 1000kr mer än din…. Typiskt och den är redan skickad.

            Angående tändstift, min bil är snart vid stora servicen så jag frågade jrm om jag skulle köpa original. Och då sa de att jag skulle köra på hks stiften.

            Tycker inte mina bromsar är speciellt bra. Har ju inte sti bromsarna.
            Hade ebc och greenstuff på min förra bil en 9-3’a och de tyckte jag var bra.

            Mappning vågar jag mig inte riktigt på..

            Större turbo är väll ganska dyrt.. visst är jag sugen på det. Men vet inte vad kostnaden ligger på.

            #248896
            Patrick P931
            Deltagare

              Jag gav 4500 kr för en nästan ny VF48. Inte så mycket pengar i det stora hela.

              #248904
              Gyver
              Deltagare

                JRM rekomenderar HKS eftersom dem är återförsäljare för märket och har med stor sannolikhet bra marginal på försäljningen, jag skulle välja NGK istället.

                #248912
                Joakimgabrielsson
                Deltagare

                  Vad jag kan se på ebay så är HKS-stiften dubbelt så dyra. Jag kör NGK i min 370 hk ej25. Funkar fint. Dessa funkar nog bra och är en grad kallare än orig: http://www.ebay.co.uk/itm/SUBARU-IMPREZA-WRX-STI-NGK-IRIDIUM-SPARK-PLUGS-HEAT-7-/290476018861?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AImpreza%7CCars%20Type%3A2.0%20WRX%20STi&hash=item43a1b84cad&_uhb=1

                  #248905
                  Gyver
                  Deltagare

                    NGKPFR7B räcker till dem flesta för under 400hk typ…

                    #248874
                    Tribbe
                    Deltagare

                      http://viewitem.eim.ebay.se/4-x-NGK-PLATINUM-SPARK-PLUG-PFR7B-UPRATED-WRX-IMPREZA-EJ20-SALE-S4-ALPINA-B7/150765553841/item Dessa ska alltså passa. Säljaren i min länk är samma ställe som jag hade tänkt beställa bränslepumpen ifrån, då kanske man kan få det som ett paket och tjäna lite på frakten.

                      Kollar man i ngk listan så är dock inte dessa stift med.. :S Men de ska passa? i Joakimgabrielsson länk så var inte 2.0 wrx med men 2.0 turbo var med, samma stift ändå?

                      #248875
                      Tribbe
                      Deltagare

                        Min sti ic kom idag, utan dump som jag anade…
                        Säg att min wrx dump skulle passa, kommer jag gå miste om något då? Utsätta något för fara?
                        Eller är det bara att tuta och köra om den passar?

                        Hittade en guide där de använder wrx dumpen på en sti, de nämner dock i guiden att man måste böja ett rör som går till ac’n är det klurigt? Samt att man ska byta packningar. Antar att packningarna bara är att gå till subaru och köpa. Men ac röret… böjer man sönder det har man ju ingen ac… vad jobbigt 😛 Sen stod det även i guiden att man skulle se till att det röret inte kommer åt ic’n för då kunde röret gå sönder efter ett tag..

                        #248862
                        Fricke.w
                        Deltagare

                          Jag tycker du ska strunta i orginal dump, då alla oem dumpar från Subaru håller sig lite öppen, vilket är rena junket tycker då jag, säger inte att du behöver köra öppet eller köpa någon jätte dyr efter marknads, men något som har lite kraftigare fjäder än orginal prylarna i alla fall.

                          #248876
                          Tribbe
                          Deltagare

                            Och var hittar jag en sån som jag vet att inte är skit.. jag är inte ett dugg insatt.
                            Visst vore det roligt med lite pys ljud men det skadar väll bara motorn?

                            #248897
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Insidertips: dumpen på Forester XT 06-07 är samma som STI. Kan vara billigare och enklare att hitta på t.ex laga.se? Kan inte tänka mig att du får ge mer än ett par hundra för en.

                              #248877
                              Tribbe
                              Deltagare

                                Jag hittar inte.. sitter dock på en mobiltelefon nu. Ska jag söka på avlastningsventil, dump ventil eller vad ska jag söka på?

                                #248908
                                pettsun
                                Deltagare

                                  Min sti ic kom idag, utan dump som jag anade…
                                  Säg att min wrx dump skulle passa, kommer jag gå miste om något då? Utsätta något för fara?
                                  Eller är det bara att tuta och köra om den passar?

                                  Hittade en guide där de använder wrx dumpen på en sti, de nämner dock i guiden att man måste böja ett rör som går till ac’n är det klurigt? Samt att man ska byta packningar. Antar att packningarna bara är att gå till subaru och köpa. Men ac röret… böjer man sönder det har man ju ingen ac… vad jobbigt 😛 Sen stod det även i guiden att man skulle se till att det röret inte kommer åt ic’n för då kunde röret gå sönder efter ett tag..

                                  Acröret är skit enkelt att böja då de är mjuk som fan. Bara ta det lugnt och vara försiktig.
                                  Sen kan du göra så att du stripar fast nå gummislang eller liknande så inte röret kan skaver mot IC’n

                                  Dumppackning kan du skita i. Köp en tub med flytande packning de fungerar minst lika bra och är dessutom bra att ha vid senare tillfälle. Kan rekommendera veidec’s den är bra.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.