› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor om trim, avgas, tmic osv
- Detta ämne har 61 svar, 5,184 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2012 kl. 19:20 #248857
Mumin
DeltagareDu lär fixa forge dump eller liknade till Sti icn.
4 november, 2012 kl. 19:29 #248872Tribbe
DeltagareMin wrx dump passar inte? Eller räcker den inte till?
5 november, 2012 kl. 11:25 #248895Patrick P931
DeltagareDu vill ha orginal STI dump, inte någon eftermarknadspryl. WRX dumpen passar nog inte, men jag är osäker så det bör dubbelkollas.
Ang listan kommentarer till de punkter jag anser du kan fundera kring:
HKS tändstift
– Är det något fel på de du har idag?Sti tmic
– Jag har en 04 sti tmic som jag ska kränga iväg, 1500 kr inkl. dumpen och alla rör (men saknar dumppackningen) var det jag gav för den och jag säljer den vidare för samma. Den passade inte i min bil (Forester), det gjorde däremot en 07 sti tmic (som jag fick ge procentuellt mycket mer för).EBC bromsar (skivor och redstuff belägg runt om)
– Behöver du nya bromsar? Är EBC verkligen så bra?Mappning på 98oktan JRM
– Du vågar inte göra det själv?Jag hade verkligen även funderat på en större turbo, en VF48 eller 43 eller liknande…
Låter mycket bra annars!
🙂
Patrick5 november, 2012 kl. 12:33 #248873Tribbe
DeltagareAngående sti tmic jag beställde en imorse för 1000kr mer än din…. Typiskt och den är redan skickad.
Angående tändstift, min bil är snart vid stora servicen så jag frågade jrm om jag skulle köpa original. Och då sa de att jag skulle köra på hks stiften.
Tycker inte mina bromsar är speciellt bra. Har ju inte sti bromsarna.
Hade ebc och greenstuff på min förra bil en 9-3’a och de tyckte jag var bra.Mappning vågar jag mig inte riktigt på..
Större turbo är väll ganska dyrt.. visst är jag sugen på det. Men vet inte vad kostnaden ligger på.
5 november, 2012 kl. 13:05 #248896Patrick P931
DeltagareJag gav 4500 kr för en nästan ny VF48. Inte så mycket pengar i det stora hela.
5 november, 2012 kl. 13:26 #248904Gyver
DeltagareJRM rekomenderar HKS eftersom dem är återförsäljare för märket och har med stor sannolikhet bra marginal på försäljningen, jag skulle välja NGK istället.
5 november, 2012 kl. 15:00 #248912Joakimgabrielsson
DeltagareVad jag kan se på ebay så är HKS-stiften dubbelt så dyra. Jag kör NGK i min 370 hk ej25. Funkar fint. Dessa funkar nog bra och är en grad kallare än orig: http://www.ebay.co.uk/itm/SUBARU-IMPREZA-WRX-STI-NGK-IRIDIUM-SPARK-PLUGS-HEAT-7-/290476018861?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AImpreza%7CCars%20Type%3A2.0%20WRX%20STi&hash=item43a1b84cad&_uhb=1
5 november, 2012 kl. 15:18 #248905Gyver
DeltagareNGKPFR7B räcker till dem flesta för under 400hk typ…
5 november, 2012 kl. 16:02 #248874Tribbe
Deltagarehttp://viewitem.eim.ebay.se/4-x-NGK-PLATINUM-SPARK-PLUG-PFR7B-UPRATED-WRX-IMPREZA-EJ20-SALE-S4-ALPINA-B7/150765553841/item Dessa ska alltså passa. Säljaren i min länk är samma ställe som jag hade tänkt beställa bränslepumpen ifrån, då kanske man kan få det som ett paket och tjäna lite på frakten.
Kollar man i ngk listan så är dock inte dessa stift med.. :S Men de ska passa? i Joakimgabrielsson länk så var inte 2.0 wrx med men 2.0 turbo var med, samma stift ändå?
6 november, 2012 kl. 17:58 #248875Tribbe
DeltagareMin sti ic kom idag, utan dump som jag anade…
Säg att min wrx dump skulle passa, kommer jag gå miste om något då? Utsätta något för fara?
Eller är det bara att tuta och köra om den passar?Hittade en guide där de använder wrx dumpen på en sti, de nämner dock i guiden att man måste böja ett rör som går till ac’n är det klurigt? Samt att man ska byta packningar. Antar att packningarna bara är att gå till subaru och köpa. Men ac röret… böjer man sönder det har man ju ingen ac… vad jobbigt 😛 Sen stod det även i guiden att man skulle se till att det röret inte kommer åt ic’n för då kunde röret gå sönder efter ett tag..
6 november, 2012 kl. 20:32 #248862Fricke.w
DeltagareJag tycker du ska strunta i orginal dump, då alla oem dumpar från Subaru håller sig lite öppen, vilket är rena junket tycker då jag, säger inte att du behöver köra öppet eller köpa någon jätte dyr efter marknads, men något som har lite kraftigare fjäder än orginal prylarna i alla fall.
6 november, 2012 kl. 21:00 #248876Tribbe
DeltagareOch var hittar jag en sån som jag vet att inte är skit.. jag är inte ett dugg insatt.
Visst vore det roligt med lite pys ljud men det skadar väll bara motorn?7 november, 2012 kl. 07:42 #248897Patrick P931
DeltagareInsidertips: dumpen på Forester XT 06-07 är samma som STI. Kan vara billigare och enklare att hitta på t.ex laga.se? Kan inte tänka mig att du får ge mer än ett par hundra för en.
7 november, 2012 kl. 08:22 #248877Tribbe
DeltagareJag hittar inte.. sitter dock på en mobiltelefon nu. Ska jag söka på avlastningsventil, dump ventil eller vad ska jag söka på?
7 november, 2012 kl. 15:03 #248908pettsun
DeltagareMin sti ic kom idag, utan dump som jag anade…
Säg att min wrx dump skulle passa, kommer jag gå miste om något då? Utsätta något för fara?
Eller är det bara att tuta och köra om den passar?Hittade en guide där de använder wrx dumpen på en sti, de nämner dock i guiden att man måste böja ett rör som går till ac’n är det klurigt? Samt att man ska byta packningar. Antar att packningarna bara är att gå till subaru och köpa. Men ac röret… böjer man sönder det har man ju ingen ac… vad jobbigt 😛 Sen stod det även i guiden att man skulle se till att det röret inte kommer åt ic’n för då kunde röret gå sönder efter ett tag..
Acröret är skit enkelt att böja då de är mjuk som fan. Bara ta det lugnt och vara försiktig.
Sen kan du göra så att du stripar fast nå gummislang eller liknande så inte röret kan skaver mot IC’nDumppackning kan du skita i. Köp en tub med flytande packning de fungerar minst lika bra och är dessutom bra att ha vid senare tillfälle. Kan rekommendera veidec’s den är bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.