SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Frågor om trim, avgas, tmic osv

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 62 totalt)
  • Författare
    Tribbe
    Deltagare

JO helt safe. bilen går bara lite fett mellan växlingarna och dyligt, då du lurar Lmm när du släpper ut luften i stället för att leda tillbak den i insugsröret.
      Jag har en Forge öppen dump om du vill köpa. billig då funktionen är ösäker.

Vill ha en dump jag kan lita på så då letar jag hellre vidare men tack ändå för erbjudandet.

Känner mig rätt lost angående dumpar, letar jag efter en öppen, åter eller hybrid? Eller är det upp till mig?

Patrick P931
      Deltagare

Om du inte ska köra med orginal STI är väl den bästa fortfarande den gamla hederliga Bosch 110 (0280 142 110) som bl.a. Porsche använt sig av. Även Audis värre RS modeller hade nog samma men bäst är att SAAB 9000 Aero hade samma ventil och blir nog billigast och enklast att köpa från. 🙂

Jag tror att jag gav knappt 300 kr för den.

Ska du köra speed density så kan du köra den öppen, ska du ha kvar maf så framstår du som olärd om du kör öppen dump över huvud taget. 😉

Ett par länkar men googla för mer info.
        http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=17205&start=34
        http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php

🙂
        Patrick

Tribbe
        Deltagare

Sökte på artikelnummret du länkade och fann denna http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22464049 hur får jag dit den?

Det ligger till så här.. jag vill nog gärna helst ha en öppen, men vill inte skada motor osv. Men om man kör på en öppen nappar jrm om då så att bilen skippar lmm eller hur funkar det? Finns det någon guide man kan läsa om det? Jag hittar lite guider om de olika typerna av ventiler och hur de fungerar. Men jag hittar ingen info om vad jag utsätter min bil för om jag utsätter den för en öppen när den har en återcirkulerande ifrån början. Hittar inte heller hur mycket jobb det är att byta och hur vad man ska göra..

Kort och gott vill helst ha öppen men om det skadar min bil vill jag inte utsätta den för det. Men allt kanske
          rogrameras om när man mappar? Jag är väldigt dåligt insatt.

/ Tobbe

pettsun
          Deltagare

Sökte på artikelnummret du länkade och fann denna http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22464049 hur får jag dit den?

Det ligger till så här.. jag vill nog gärna helst ha en öppen, men vill inte skada motor osv. Men om man kör på en öppen nappar jrm om då så att bilen skippar lmm eller hur funkar det? Finns det någon guide man kan läsa om det? Jag hittar lite guider om de olika typerna av ventiler och hur de fungerar. Men jag hittar ingen info om vad jag utsätter min bil för om jag utsätter den för en öppen när den har en återcirkulerande ifrån början. Hittar inte heller hur mycket jobb det är att byta och hur vad man ska göra..

Kort och gott vill helst ha öppen men om det skadar min bil vill jag inte utsätta den för det. Men allt kanske
            rogrameras om när man mappar? Jag är väldigt dåligt insatt.

/ Tobbe

du kan icke skippa LMM med original sprutet.

Du behöver inte vara orollig, en öppen dump skadar inte bilen. Kanske katten på lång sikt om man har otur.
            Men bilen kommer gå mycket bättre med en återcirkulerande dump.

Hade själv en öppen på min förra GT som var omappad. Fungerad bra. Men man får räkna att den går lite fett, men inget som kommer att skada din motor.

Varför inte köra med en återcirkulerade? eller i alla fall en hybrid?

och de du länkade kan du glömma 🙂

Tribbe
            Deltagare

En hybrid, har man kvar en viss % av åtetcirkulationen då? Eller fattar jag fel? Den öppnar bara vid ett visst laddtryck som jag ställer, och resten återcirkuleras?

pettsun
              Deltagare

En hybrid, har man kvar en viss % av åtetcirkulationen då? Eller fattar jag fel? Den öppnar bara vid ett visst laddtryck som jag ställer, och resten återcirkuleras?

en hybrid är som det låter, en blandning mellan en atmosvärisk och en återcirkulerande. Den släpper ut en viss del i luften och en viss del till bak i insugsröret.

Tribbe
                Deltagare

Har googlat i flera timmar nu.. Lutar åt en gfb respons tms
                  Den kostar dock typ som halva min ic.. så om någon har en sån till salu får ni gärna hojta till 😛

Patrick P931
                  Deltagare

Mahallå, slösa inte pengar på en dump. Köp en vettig turbo istället! 😉

Boschdumpen köper du ny för typ 300 kr.

Det går att köra speed density, dvs. utan luftmassemätare, med orginalsprutet, om du absolut vill ha pysljudet. EcuTek grejar det, open source grejar det.

🙂
                    Patrick

Tribbe
                    Deltagare

Mahallå, slösa inte pengar på en dump. Köp en vettig turbo istället! 😉

Boschdumpen köper du ny för typ 300 kr.

Det går att köra speed density, dvs. utan luftmassemätare, med orginalsprutet, om du absolut vill ha pysljudet. EcuTek grejar det, open source grejar det.

🙂
                      Patrick

Skulle gärna köpa en vettig turbo men jag vet inte vad en ”vettig” turbo är.. och hur mycket annat måste man byta om man byter turbo?
                      Jag har hört att en turbo gör rätt mycket men hur mycket pratar vi om? Och vad kostar det?

Jag kollade det där artikelnumret du postade och fann bara dumpar till 9-5or vilket tydligen inte var rätt..

Patrick P931
                      Deltagare

Det är hur rätt som helst. Saab valde ofta rätt prylar till sina bilar, kan vara en anledning till varför de aldrig gjorde vinst. 😉

En vettig turbo är en nyare VF. Typ VF43, VF48 – där VF48 är nyast och bäst och sitter bl.a. på dagens STI Racing. Bolt on och ger en helt annan bil. Jag skulle t.o.m. hellre köra med en VF48 och låta avgas vara orginal. Då har du i princip en STI, och det är en ganska pigg orginalbil. 😉

Tribbe
                        Deltagare

Hur ofta ploppar dom upp till försäljning då?

Patrick P931
                          Deltagare

Hur långt är ett snöre? 😉

Med tanke på att den har varit monterad på sti sedan 2008 så tippar jag på att det inte är så svårt att hitta en begagnad med lite letande. Det finns nya att köpa men då blir det självklart mer pengar. 🙂

Om du ska köra med orginal laddtrycksstyrningsventil bör du se till att du köper en komplett turbo med tillhörande slangar och ”pill” (strypning). Kostar skjortan här hos Subaru, men krisar det köper man nya i USA till en tredjedel av priset här hemma.

🙂

Tribbe
                            Deltagare

Skippar nog turbo den här gången. Lär ju få en helt annan bil ändå. Och skulle jag tröttna så är det ju bara att köpa mig en annan turbo och mappa om så har jag en ny bil igen 🙂

Tribbe
                              Deltagare

Jag gav 4500 kr för en nästan ny VF48. Inte så mycket pengar i det stora hela.

Skulle det dyka upp en för det priset skulle nog jag med slå till. d—0.o—b

Patrick P931
                                Deltagare

Har du kollat scoobynet?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.