› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor om trim, avgas, tmic osv
- Detta ämne har 61 svar, 5,184 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2012 kl. 08:06 #248885
Tribbe
DeltagareJO helt safe. bilen går bara lite fett mellan växlingarna och dyligt, då du lurar Lmm när du släpper ut luften i stället för att leda tillbak den i insugsröret.
Jag har en Forge öppen dump om du vill köpa. billig då funktionen är ösäker.Vill ha en dump jag kan lita på så då letar jag hellre vidare men tack ändå för erbjudandet.
Känner mig rätt lost angående dumpar, letar jag efter en öppen, åter eller hybrid? Eller är det upp till mig?
9 november, 2012 kl. 09:17 #248899Patrick P931
DeltagareOm du inte ska köra med orginal STI är väl den bästa fortfarande den gamla hederliga Bosch 110 (0280 142 110) som bl.a. Porsche använt sig av. Även Audis värre RS modeller hade nog samma men bäst är att SAAB 9000 Aero hade samma ventil och blir nog billigast och enklast att köpa från. 🙂
Jag tror att jag gav knappt 300 kr för den.
Ska du köra speed density så kan du köra den öppen, ska du ha kvar maf så framstår du som olärd om du kör öppen dump över huvud taget. 😉
Ett par länkar men googla för mer info.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=17205&start=34
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php🙂
Patrick9 november, 2012 kl. 10:31 #248886Tribbe
DeltagareSökte på artikelnummret du länkade och fann denna http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22464049 hur får jag dit den?
Det ligger till så här.. jag vill nog gärna helst ha en öppen, men vill inte skada motor osv. Men om man kör på en öppen nappar jrm om då så att bilen skippar lmm eller hur funkar det? Finns det någon guide man kan läsa om det? Jag hittar lite guider om de olika typerna av ventiler och hur de fungerar. Men jag hittar ingen info om vad jag utsätter min bil för om jag utsätter den för en öppen när den har en återcirkulerande ifrån början. Hittar inte heller hur mycket jobb det är att byta och hur vad man ska göra..
Kort och gott vill helst ha öppen men om det skadar min bil vill jag inte utsätta den för det. Men allt kanske
rogrameras om när man mappar? Jag är väldigt dåligt insatt./ Tobbe
9 november, 2012 kl. 11:15 #248911pettsun
DeltagareSökte på artikelnummret du länkade och fann denna http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22464049 hur får jag dit den?
Det ligger till så här.. jag vill nog gärna helst ha en öppen, men vill inte skada motor osv. Men om man kör på en öppen nappar jrm om då så att bilen skippar lmm eller hur funkar det? Finns det någon guide man kan läsa om det? Jag hittar lite guider om de olika typerna av ventiler och hur de fungerar. Men jag hittar ingen info om vad jag utsätter min bil för om jag utsätter den för en öppen när den har en återcirkulerande ifrån början. Hittar inte heller hur mycket jobb det är att byta och hur vad man ska göra..
Kort och gott vill helst ha öppen men om det skadar min bil vill jag inte utsätta den för det. Men allt kanske
rogrameras om när man mappar? Jag är väldigt dåligt insatt./ Tobbe
du kan icke skippa LMM med original sprutet.
Du behöver inte vara orollig, en öppen dump skadar inte bilen. Kanske katten på lång sikt om man har otur.
Men bilen kommer gå mycket bättre med en återcirkulerande dump.Hade själv en öppen på min förra GT som var omappad. Fungerad bra. Men man får räkna att den går lite fett, men inget som kommer att skada din motor.
Varför inte köra med en återcirkulerade? eller i alla fall en hybrid?
och de du länkade kan du glömma 🙂
9 november, 2012 kl. 12:11 #248887Tribbe
DeltagareEn hybrid, har man kvar en viss % av åtetcirkulationen då? Eller fattar jag fel? Den öppnar bara vid ett visst laddtryck som jag ställer, och resten återcirkuleras?
9 november, 2012 kl. 15:19 #248907pettsun
DeltagareEn hybrid, har man kvar en viss % av åtetcirkulationen då? Eller fattar jag fel? Den öppnar bara vid ett visst laddtryck som jag ställer, och resten återcirkuleras?
en hybrid är som det låter, en blandning mellan en atmosvärisk och en återcirkulerande. Den släpper ut en viss del i luften och en viss del till bak i insugsröret.
9 november, 2012 kl. 22:30 #248864Tribbe
DeltagareHar googlat i flera timmar nu.. Lutar åt en gfb respons tms
Den kostar dock typ som halva min ic.. så om någon har en sån till salu får ni gärna hojta till 😛11 november, 2012 kl. 21:13 #248900Patrick P931
DeltagareMahallå, slösa inte pengar på en dump. Köp en vettig turbo istället! 😉
Boschdumpen köper du ny för typ 300 kr.
Det går att köra speed density, dvs. utan luftmassemätare, med orginalsprutet, om du absolut vill ha pysljudet. EcuTek grejar det, open source grejar det.
🙂
Patrick11 november, 2012 kl. 21:42 #248888Tribbe
DeltagareMahallå, slösa inte pengar på en dump. Köp en vettig turbo istället! 😉
Boschdumpen köper du ny för typ 300 kr.
Det går att köra speed density, dvs. utan luftmassemätare, med orginalsprutet, om du absolut vill ha pysljudet. EcuTek grejar det, open source grejar det.
🙂
PatrickSkulle gärna köpa en vettig turbo men jag vet inte vad en ”vettig” turbo är.. och hur mycket annat måste man byta om man byter turbo?
Jag har hört att en turbo gör rätt mycket men hur mycket pratar vi om? Och vad kostar det?Jag kollade det där artikelnumret du postade och fann bara dumpar till 9-5or vilket tydligen inte var rätt..
11 november, 2012 kl. 21:58 #248901Patrick P931
DeltagareDet är hur rätt som helst. Saab valde ofta rätt prylar till sina bilar, kan vara en anledning till varför de aldrig gjorde vinst. 😉
En vettig turbo är en nyare VF. Typ VF43, VF48 – där VF48 är nyast och bäst och sitter bl.a. på dagens STI Racing. Bolt on och ger en helt annan bil. Jag skulle t.o.m. hellre köra med en VF48 och låta avgas vara orginal. Då har du i princip en STI, och det är en ganska pigg orginalbil. 😉
12 november, 2012 kl. 20:11 #248889Tribbe
DeltagareHur ofta ploppar dom upp till försäljning då?
13 november, 2012 kl. 07:50 #248902Patrick P931
DeltagareHur långt är ett snöre? 😉
Med tanke på att den har varit monterad på sti sedan 2008 så tippar jag på att det inte är så svårt att hitta en begagnad med lite letande. Det finns nya att köpa men då blir det självklart mer pengar. 🙂
Om du ska köra med orginal laddtrycksstyrningsventil bör du se till att du köper en komplett turbo med tillhörande slangar och ”pill” (strypning). Kostar skjortan här hos Subaru, men krisar det köper man nya i USA till en tredjedel av priset här hemma.
🙂
13 november, 2012 kl. 19:45 #248890Tribbe
DeltagareSkippar nog turbo den här gången. Lär ju få en helt annan bil ändå. Och skulle jag tröttna så är det ju bara att köpa mig en annan turbo och mappa om så har jag en ny bil igen 🙂
14 november, 2012 kl. 17:36 #248891Tribbe
DeltagareJag gav 4500 kr för en nästan ny VF48. Inte så mycket pengar i det stora hela.
Skulle det dyka upp en för det priset skulle nog jag med slå till. d—0.o—b
16 november, 2012 kl. 11:09 #248903Patrick P931
DeltagareHar du kollat scoobynet?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.